Triumph Spitfire mk3 69 mod 2340cc Turbo

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

- det var som f.....! Billig ! - jeg visste jo at det ikke hjalp særlig på prisen om den var merket "Lotus", men trodde ikke det var sååååå ille !!
Takker og bukker !

DH
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Dag-Henning Nielsen wrote:- det var som f.....! Billig ! - jeg visste jo at det ikke hjalp særlig på prisen om den var merket "Lotus", men trodde ikke det var sååååå ille !!
Takker og bukker !

DH
Bare hyggelig å hjelpe en eier av en super forstilling :D
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Post by henning »

Mulig han har en super forstilling, men han har hvertfall en heller tvilsom innstilling :lol:
'11 sDrive 35is
---------------------
Tom Herskedal
Posts: 67
Joined: 02 Apr 2004 21:15
Location: Ås

Post by Tom Herskedal »

Kjempetøfft! Håper å se deg i roadsport. Bilen må veie ca det samme som en 944Turbo m/tilsvarende innsprut :D
It ain't over before the fat lady sings!
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Tom Herskedal wrote:Kjempetøfft! Håper å se deg i roadsport. Bilen må veie ca det samme som en 944Turbo m/tilsvarende innsprut :D
Hvor mye veier en 944Turbo da?
Spitfire`n veier ca 880 kg slik den er nå i tørrvekt.
Håper selv også å få stillt til start i roadsport, om det blir er det flere faktorer som spiller inn.
Men målet er det ihvertfall. I år "igjen" :roll: er det stor sjanse for at den blir bygget på mere enn den blir kjørt.
Hyggelig med tilbakemeldinger på bilen, det hjelper på å holde gnisten oppe det :D
Hadde en periode for noen år siden som jeg bare stallet bilen inn i en garasje og la pleddet over den noen år, var utrolig lei bilen da.
Tar på og gå den "vanskelige" veien og få laget eller lage alle deler + å få alt til å harmonere. Er ikke mye på bilen som er "kjøpedeler" på godt og vondt.Var ihvertfall spennende første gangen jeg prøvde å starte med de lagede separate koniske spjeldhusene med 2 innsprutdyser i hvær, ville de virke? Heldigvis viste det seg at de virket helt perfekt :D
Men er positiv på å få bilen ferdig nok til at den kan brukes og nytes.
Mvh Ketil :)
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Posts: 896
Joined: 24 Apr 2003 14:44
Location: Oslo

Post by Dag-Henning Nielsen »

henning wrote:Mulig han har en super forstilling, men han har hvertfall en heller tvilsom innstilling :lol:
- hørte jeg et pip her........ ???? ( :wink: )

Anonym
Ford Escort TwinCam - 69, Ducati 750 Paso "Calzone", Ducati 906 Paso , Porsche 930 -83
Tom Herskedal
Posts: 67
Joined: 02 Apr 2004 21:15
Location: Ås

Post by Tom Herskedal »

Med 2,4 liter 2 ventiler/sylinder, turbo og programerbart innsprut skal du veie minimum 964 kg etter målgang. Dette er med fører, 50 profil dekk og 225 maks bredde på dekkene.
It ain't over before the fat lady sings!
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Tom Herskedal wrote:Med 2,4 liter 2 ventiler/sylinder, turbo og programerbart innsprut skal du veie minimum 964 kg etter målgang. Dette er med fører, 50 profil dekk og 225 maks bredde på dekkene.
Må la være og lette mere da :D
Og holde meg like "lett" (er 90 kg)
Mvh Ketil
Har 45 profil bak.
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Tom Herskedal
Posts: 67
Joined: 02 Apr 2004 21:15
Location: Ås

Post by Tom Herskedal »

45 profil gir 5% vekttillegg 40 profil og lavere gir 10%. Med 45 profil må du veie 1012 kg. Du kan nå gå opp til 245 bredde uten tillegg da målgangsvekt nå er over 1000 kg. med 40 profil må du veie 1060 kg. Spiller ingen rollle hvor dekket med lavest profil er montert. 8)
It ain't over before the fat lady sings!
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Tom Herskedal wrote:45 profil gir 5% vekttillegg 40 profil og lavere gir 10%. Med 45 profil må du veie 1012 kg. Du kan nå gå opp til 245 bredde uten tillegg da målgangsvekt nå er over 1000 kg. med 40 profil må du veie 1060 kg. Spiller ingen rollle hvor dekket med lavest profil er montert. 8)
Takker for svar, 1012kg vil det bli 8)
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Er det noen som vet om det finnes 225-50x13 gateslicks?
Har 235-45x13 gateslicks bak nå og det straffer jo seg hele 48 KG+ på vektingen av bilen bare det.
Mvh Ketil.
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Verkstedvogna mi er snart ferdig ihvertfall :P
Image
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

oppdatering
Fikk frontbremseskiver idag, og etter helgen starter jobben med å dreie/frese nye hubber som passer til de og MB E klasse hjullager.
Skivene er ikke så store men er noe av det største man kan montere i 13" felg. 266,7 mm X 20,5. Skal ha 6 stempel Willwood Superlite calippre til å klemme kjærlig på de
Bak blir det 4 stempel Willwood midilite på hullborrede 265 mm X 13mm skiver
Håper dette vil svare opp til forventningene mine
Mvh Ketil.
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Image
Image
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 »

Litt bilder av bremseprosjektet mitt.
Viser også råemnet til Billet Alu hubben :D
Image
Trangt men det er faktisk klaringer på alle hold 8)
Image
Halve felgen og bremsecalipperen
Image
Image
Image
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L
Post Reply