Triumph Spitfire mk3 69 mod 2340cc Turbo

Her kan forumets medlemmer presentere sine biler, enten de er på prosjektstadiet eller ferdige! :-)

Moderators: NoBrain, inge

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 08 Oct 2008 06:39

webmaster wrote:Julaften daglig? ;-)
Og flere pakker jeg venter på 8) 8) :D
Har bestilt ARP studs til lagerbukkene og ARP svinghjulsbolter.
venter på flere "flykoblinger" også. :roll: :oops:
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB » 08 Oct 2008 06:44

webmaster wrote:Julaften daglig? ;-)
ja virker sånn..men er jo ikke noe som er morsommere enn og få pakker med bildeler...


Den tilton-clutchen er jo ganske sinna. hva sier resten av drivverket til det?

bekjente som har brukt samme clutch bytter kasser 3 ganger hver sesong. (Getrag)
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 08 Oct 2008 06:55

Skrotnisse wrote:
webmaster wrote:Julaften daglig? ;-)
ja virker sånn..men er jo ikke noe som er morsommere enn og få pakker med bildeler...


Den tilton-clutchen er jo ganske sinna. hva sier resten av drivverket til det?

bekjente som har brukt samme clutch bytter kasser 3 ganger hver sesong. (Getrag)
Lett bil ca 900 kg + - med fører regner jeg med, Getrag 6 trinns fra tung 4,0 V 8 BMW 540 som har nesten 300hk og 400 N originalt, og en stødig Jaguar XJS V12 med diffbrems bakaksel holder forhåpentligvis. :D
Har kjørt med Tilton toplateclutch før og Quaife girkasse (hadde såvidt over 300 hk da ) det gikk ihvertfall bra :D Blir vel endel mere krefter nå :roll: Men tiden får vise hva som ryker(håper ingenting gjør det da :P ), først må jo bilen bli kjøreklar, noe som har tatt lang tid (har vel stått mere rolig de siste årene i forhold til km kjørt :roll: :oops: Håper å få det motsatt nå )
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB » 08 Oct 2008 10:25

ja det blir ofte sånn. min har nå stått 1 år i garasjen etter nesten 2 fulle sesonger. det er drepen og ha det stående for lenge. lager du hydraulisk utløserlager? hvor stort blir effektuttaket?
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 08 Oct 2008 10:41

Skrotnisse wrote:ja det blir ofte sånn. min har nå stått 1 år i garasjen etter nesten 2 fulle sesonger. det er drepen og ha det stående for lenge. lager du hydraulisk utløserlager? hvor stort blir effektuttaket?
Har et Baer (tror det het det, blåeloksert og fint :roll: ) utløserlager som er hydraulisk og sentermontert fungerer helt supert.
Effektuttak tja :roll: Turboen gir luft for 450 opp til 550 ved høyere trykk, hva det blir finner man vel ut av når bremsingen er gjort (mye igjen før det skjer) er en 8 ventillert topp på bilen, 11mm stroke på veiv, 200 Cosworth blokk, blir vel Verdi råder snart (spare-spare) og 92-93 mm stempel (vet ikke helt hvilke men Tore Østhus nevnte noen som var frest etter forbrenningskamrene (må ha litt forbrenningsrom i stemplene også for å få komp riktig) :)
Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 08 Oct 2008 13:55

Image
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 08 Oct 2008 13:58

Lurer på om jeg får opp arbeidstemperaturen i motoren :roll: :roll: :roll: :roll:
Image
Image
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB » 05 Nov 2008 15:49

spitfire 2,4 wrote:Lurer på om jeg får opp arbeidstemperaturen i motoren :roll: :roll: :roll: :roll:
Image
Image
arbeidstemperaturen kommer nok. du må bare kjøre hardt!!
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman

User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids » 07 Nov 2008 12:43

Skulle tro det ville være lurt med litt større mellomrom mellom intercooler og radiator. Radiatoren vil nok varme intercooleren ganske mye når du står stille. En 5 cm med luft vil isolere ganske mye mer enn 5 mm.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no

User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB » 07 Nov 2008 13:15

vids wrote:Skulle tro det ville være lurt med litt større mellomrom mellom intercooler og radiator. Radiatoren vil nok varme intercooleren ganske mye når du står stille. En 5 cm med luft vil isolere ganske mye mer enn 5 mm.
er sant det men for mye mellomrom skaper turbulens...
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 07 Nov 2008 13:53

vids wrote:Skulle tro det ville være lurt med litt større mellomrom mellom intercooler og radiator. Radiatoren vil nok varme intercooleren ganske mye når du står stille. En 5 cm med luft vil isolere ganske mye mer enn 5 mm.
Med tanke på plassen og at kjølerpakken er totalt 20 cm tykk tror (og håper) jeg at kjølingen skal være minste problemet her :roll:
Kan kanskje klare ca 1 cm mellom kjølerne men er mere redd for turbulens siden kjølerne ikke står rett i lodd men ligger endel.
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 18 Dec 2008 23:13

Julegave til Spitfire`n min :)
Aviaid reversedrevet tørrsump oljepumpe, skal monteres foran motoren og drives av veivakselen
Image
Image
Gleder meg til jeg har den i hus :)
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

User avatar
ThomasB
Posts: 751
Joined: 29 Jul 2007 17:20
Location: Oslo

Post by ThomasB » 28 Dec 2008 22:48

tøft!

kompis som har en sånn på en volvomotor og det funker bra...(pumpa altså)
- '73 Escort Mexico
- '65 Amazon 122s 4 sale
- '09 Cooper Clubman

User avatar
spitfire 2,4
Posts: 315
Joined: 09 Nov 2006 22:56
Location: Gjøvik

Post by spitfire 2,4 » 29 Dec 2008 00:36

Skrotnisse wrote:tøft!

kompis som har en sånn på en volvomotor og det funker bra...(pumpa altså)
Godt å høre :D Fikk den på lille(h)julaften :D
Var lekker ja :D
Mvh Ketil
Ketil Frengen tlf 90974203
Mini 1971 1293cc.
Transit 1968 2,9 Cosworth.
Range Rover 4,6 Autobiography 1997.
Freelander 2005.
Spitfire 1969 mk3. 32V 4,0L

Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp » 29 Dec 2008 12:08

Prøvekjørt med tomtegløggen i bakgrunnen på bildet? :)
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest