Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Liten snutt fra en sølv Z3.
Ellers tok jeg stort sett bilder av min egen bil, men bildene ligger nå her:
https://plus.google.com/photos/10135740 ... banner=pwa
Ellers tok jeg stort sett bilder av min egen bil, men bildene ligger nå her:
https://plus.google.com/photos/10135740 ... banner=pwa
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Har forståelse for at folk ikkje gadd å stå ute i gusjeværet, men om nokon har bilder av Puggefar, så del gjerne med meg!
Last edited by Ørnbjørn on 30 Apr 2013 16:57, edited 1 time in total.
' 9 3 M X - 5
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Er det ikke et bilde av en porsche med røde prøveskilt der?
Trodde ikke det var tillatt?
Trodde ikke det var tillatt?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
NSK har startet en forsøkningsordning med prøveskilt for årets banesesong. Dog er det en del forutsetninger som skal være oppfylt:
- 1. Man melder seg på på forhånd, forteller om bilen og legger ved bilder (minimum av kupé, motorrom, bagasjerom, samt utvendige bilder fra alle sider) av den på epost til styret@sportsvogn.no senest 1 uke før arrangementet slik at NSK kan forhåndsgodkjenne/-underkjenne. NB: Bilder skal være av bilen slik den vil fremstå på banetreffet, dvs at f.eks. felger, dekk etc skal være de som skal brukes på banen, og bildene skal være tatt nylig.
- 2. På banen skal man legge frem kjøreseddel som viser at man har fått godkjent kjøring på hovedbanen på Vålerbanen den angitte dato (og den ordlyden skal ikke kunne misforstås), ordet 'flytting' skal f.eks. ikke være det operative, men 'testing' eller 'prøvekjøring' er OK. Dette gjelder også forhandlerkjennemerker.
- 3. Kun den påmeldte føreren kan kjøre bilen, og passasjerer tillates ikke.
- 4. Husk at fra myndighetenes side gjelder de samme krav til en bil med prøveskilt som en bil med vanlige skilter.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Ok kanskje ikke så dumt det?
Skrevet på mobiltelefon, med en ordliste som gjør særskriving tungvint, men sær skriving lettvint
Skrevet på mobiltelefon, med en ordliste som gjør særskriving tungvint, men sær skriving lettvint
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Veldig bra kjørt, men har du prøvd å ta "angsten" på andre måter.hagenisse wrote:Liten snutt fra en sølv Z3.
Ellers tok jeg stort sett bilder av min egen bil, men bildene ligger nå her:
https://plus.google.com/photos/10135740 ... banner=pwa
Hvorfor ligger du på høyre siden ned mot angsten ?
sporet rundt der går jo fra venstrecurbs ved flaggpost, til høyrecurbs.
Da får du en mye lengre sving, som ikke er så krapp noe som gjør at hastigheten er mye høyere.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Ideen er å holde farta fra strekka lengst mulig samtidig som man kjører kortest mulig. Ser ikke noe stort poeng med å dra med meg fart ut av angsten ettersom neste sving er krappere. Ideelt sett skulle jeg bremset omtrent der jeg stopper bremse nå, og så bremse helt ut til utsiden før man knekker opp igjen til høyre. Det tør jeg ikke..
Kjører man Angsten som en tradisjonell ut-inn-ut-sving er man nødt til å bremse mye lengre opp i bakken, og selv om man får høyere fart i svingen tror jeg ikke det går raskere totalt sett. Samme greia gjelder på våler når man kjører hele banen (1+2+3). Venstresvingen etter strekka blir helt annerledes enn når man kun kjører 1+2. Der kom tipset fra Stian Sørlie.
Ikke prøv det her uten ABS dog...
Men svaret på første spørsmålet er vel egentlig nei..
Kjører man Angsten som en tradisjonell ut-inn-ut-sving er man nødt til å bremse mye lengre opp i bakken, og selv om man får høyere fart i svingen tror jeg ikke det går raskere totalt sett. Samme greia gjelder på våler når man kjører hele banen (1+2+3). Venstresvingen etter strekka blir helt annerledes enn når man kun kjører 1+2. Der kom tipset fra Stian Sørlie.
Ikke prøv det her uten ABS dog...
Men svaret på første spørsmålet er vel egentlig nei..
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Vennligst forklar!hagenisse wrote:Samme greia gjelder på våler når man kjører hele banen (1+2+3). Venstresvingen etter strekka blir helt annerledes enn når man kun kjører 1+2. Der kom tipset fra Stian Sørlie. Ikke prøv det her uten ABS dog...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
når man kjører 1+2 så er det fordelaktig å få med mest mulig fart ut av høyresvingen etter vestresvingen, derfor er det gunstig å bremse tidlig og komme seg på venstresida av banen like etter venstresvingen.
når bandenedelene 1+2+3 kjøres så synes jeg det er fordelaktig å oppfatte de to venstresvingene som en lang sving med to bremsestrekker(pga at jeg kjører steialderbil uten abs), en før og litt inn i svingen og en ute på høyre banesidede før siste knekken inn mot venstre og inn å del 3. Hastigheten inn i venstresvingen er endel større når jeg kjører dette sporet.
Hagenisse har abs og en godt balansert bil(den slipper aldri.. bak, og styrer inn alt for kjapt selv med mye brems), så dette er annerledes for ham. mye enklere
når bandenedelene 1+2+3 kjøres så synes jeg det er fordelaktig å oppfatte de to venstresvingene som en lang sving med to bremsestrekker(pga at jeg kjører steialderbil uten abs), en før og litt inn i svingen og en ute på høyre banesidede før siste knekken inn mot venstre og inn å del 3. Hastigheten inn i venstresvingen er endel større når jeg kjører dette sporet.
Hagenisse har abs og en godt balansert bil(den slipper aldri.. bak, og styrer inn alt for kjapt selv med mye brems), så dette er annerledes for ham. mye enklere
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Jepp, ideen er å tenke det som en stor sving på en måte. Med ABS kan man bremse rundt hele svingen. Dermed flytter man bremsepunktet på strekka kanskje 50 meter, og tar enormt innpå biler som kjører den svingen på tradisjonelt vis. Jeg tenker litt sånn i alle svinger som går fra veldig fort til veldig sakte...
Ellers legger jeg merke til at PeR4 begynner bli gammel og misunnelig på at jeg nesten kan holde følge med ham mens jeg spiser burger og oppdaterer facebook-statusen på telefonen. Abs ftw!
Ellers legger jeg merke til at PeR4 begynner bli gammel og misunnelig på at jeg nesten kan holde følge med ham mens jeg spiser burger og oppdaterer facebook-statusen på telefonen. Abs ftw!
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Jeg bremser meg nesten aldri inn i sving, da dette kan gjøre at bilen blir ustabil.
Jo færre krefter som påvirker bilen på en gang, jo bedre er det for festet.
Bremser og svinger du på en gang, så utsetter du bilen din for unødvendig stress. Svinger du og holder gassen nøytralt gjennom svingen sitter den bedre.
Dette lærte jeg av en i Porsche super Cup, men hva vet vel han.
Kjører jeg hardt og bremser inn i en sving, så stepper bilen min ut.
Dette gjør den fordi den er nøytralt satt opp, men andre biler kan overstyre eller understyre.
Hagenisse: Syns du burde prøve venstresporet ned angsten noen ganger, ta tiden om det ikke hjelper for deg, så er det jo bare å hoppe tilbake.
Jo færre krefter som påvirker bilen på en gang, jo bedre er det for festet.
Bremser og svinger du på en gang, så utsetter du bilen din for unødvendig stress. Svinger du og holder gassen nøytralt gjennom svingen sitter den bedre.
Dette lærte jeg av en i Porsche super Cup, men hva vet vel han.
Kjører jeg hardt og bremser inn i en sving, så stepper bilen min ut.
Dette gjør den fordi den er nøytralt satt opp, men andre biler kan overstyre eller understyre.
Hagenisse: Syns du burde prøve venstresporet ned angsten noen ganger, ta tiden om det ikke hjelper for deg, så er det jo bare å hoppe tilbake.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Teknikken fungerer nok dårligst på baktunge biler (Porsche), som vel helst liker at svingene åpner seg og ikke motsatt. Men "trailbraking" er jo ikke noe nytt. Det kan derimot bli tatt til et nytt nivå når man har ABS.
Ikke bremse og svinge på engang høres ut som god gammeldags kjøreteknikk fra en tid med mye motor, forholdsvis lite grep og ikke noe elektronikk. Jeg stresser nok bilen min bra forøvrig. Angsten, slakteren, vendingen på bane 3 på våler, flere svinger på knutstorp, første sving på reve m.m er svinger hvor jeg bremser omtrent frem til jeg tangerer.
Men jeg kan alltids forsøke! Det kan jo bli kreativt å ikke kjøre på gammel vane!
Ikke bremse og svinge på engang høres ut som god gammeldags kjøreteknikk fra en tid med mye motor, forholdsvis lite grep og ikke noe elektronikk. Jeg stresser nok bilen min bra forøvrig. Angsten, slakteren, vendingen på bane 3 på våler, flere svinger på knutstorp, første sving på reve m.m er svinger hvor jeg bremser omtrent frem til jeg tangerer.
Men jeg kan alltids forsøke! Det kan jo bli kreativt å ikke kjøre på gammel vane!
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Teorien før og inn i sving er vel hard bremsing i rett linje, lette på bremsen og styre inn mens det fortsatt er mye vekt på forhjulene fra bremsingen. og deretter holde jevn fart til tangeringen for så å gasse ut. . .
dette er det de fleste instruktører prøver å få oss til å gjøre.
men dette er ikke nødvendigvis kjappest
dette er det de fleste instruktører prøver å få oss til å gjøre.
men dette er ikke nødvendigvis kjappest
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Bilder / film Rudskogen 26.04.13
Mm, dette med jevn fart frem til tangeringen høres jo veldig unødvendig ut synes jeg.