Lenge leve forbrenningsmotorer

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by Iceman »

eirikoo wrote:
Iceman wrote: Godt at du sparer litt penger på å ha en diesel, da spiller det jo ingen rolle at samme bilen gir Astma til barn.
Spiller sikkert ingen rolle at Dieselbiler forurenser så mye, at de faktisk utestenges fra storbyene i ny og ne.
Ja, og fuglene detter fra himmelen når man kjører forbi. :mrgreen:
Hva er din plan for å redusere utslippene av klimagasser da..? Er det en Buddy på gang?
Neppe, De bilene jeg har forurenser langt mindre enn diesel biler, så jeg har god samvittighet.

Jeg kunne eid en hybrid, men lengre strekker jeg meg ikke.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by eirikoo »

Iceman wrote: Neppe, De bilene jeg har forurenser langt mindre enn diesel biler, så jeg har god samvittighet.

Jeg kunne eid en hybrid, men lengre strekker jeg meg ikke.
Det spørs vel om man skal se på Co2 eller Nox.. Eller ressursbruken mtp raffineringen osv osv.
Er lett å bli forvirret mtp lokal forurensing og global, og er jo en grunn til at mange eksperter pendler mellom det ene og det andre.
Men at forbrenningsmotorer av alle typer forurenser er det jo ikke noe tvil om.
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by need4speed »

En bil skal helst drepe en selunge når den starter samt slette ut en fotballbane med regnskog ;)

Spøk til side. Har en impreza selv og det er bare nydelig å høre boxerlyden når jeg drar på :) må jo nesten ha hørselvern i tunneler:) bensinlukt og lyden av turboen som jobber er en symfoni:) det er det som er gleden av å kjøre bil :) komfort eller myke fjæringer er ikke moro. :)

Jeg kommer aldri til å sette min fot i en prius/think/g-wiz.

Syns dog teslaen er nydelig men herregud så kjedelig at det ikke blir lyd når man gir gass


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by Iceman »

need4speed wrote:En bil skal helst drepe en selunge når den starter samt slette ut en fotballbane med regnskog ;)

Spøk til side. Har en impreza selv og det er bare nydelig å høre boxerlyden når jeg drar på :) må jo nesten ha hørselvern i tunneler:) bensinlukt og lyden av turboen som jobber er en symfoni:) det er det som er gleden av å kjøre bil :) komfort eller myke fjæringer er ikke moro. :)

Jeg kommer aldri til å sette min fot i en prius/think/g-wiz.

Syns dog teslaen er nydelig men herregud så kjedelig at det ikke blir lyd når man gir gass


Sent from my iPhone using Tapatalk
+1
bokser lyden er uslåelig.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by Yukikaze »

Ja, lyden av bokser er uslåelig, i alle fall for oss Subaru- og Porschefolk :) Men jeg kunne nok levd med en "fake" lyd så lenge lyden stod i forhold til prestanda. Og dette med lyd: Selv når jeg ligger på rødlinja med min flate sekser, så kommer det alltids en lokal råner og drukner meg i støy fra customeksosen på en eldgammel 3-serie.
SVX - VTD
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by Frank H Herfjord »

En velutviklet el-bil er sikrere enn en forbrenningsbil fordi den står friere designmessig når den slipper å ha en tung motor framme. Teslas Model S har batteri i hele dørken som gir chassis uovertruffen stivhet i sidekollisjon som bidrar til at den er tidenes første Sedan med 5 stjerner i alle underkategorier i krasjtest. For ikke å snakke om et utrolig tyngdepunkt for en Sedan når mesteparten av bilens vekt er under akslingene.

De som tror at en elbil ikke kan gi et kick har nok ikke prøvekjørt en Tesla Roadster med 400nm fra første omdreining. Savnet av gir og lyd er noe du tror vil finne sted helt til du prøver en god elbil. Etterpå vil du innse at et forbrenningsmotor er håpløst primitiv og bare er et forstyrrende element mellom hjulene og sjåføren.

Når Tesla slipper sin neste sportsbil med en motor per hjul uten mekanisk differensial tror jeg det vil bli utfordrende å forbli tvilende til teknologien.

Model X er et to-tonns monster med 7 seter. Med to motorerer gjør den likevel 0-100 på 4.5 sekunder. Og det er ikke i sportsversjon! Bare tenk hva slags effekt man kan oppnå med fire motorer i en bil på under 1500kg.

Model S er vel allerede verdens raskeste Sedan, med samme 0-60mph og quarter mile akselerasjon som en 2009 Ferrari 430.

Synes det er treffende at Iceman har seilbåt som sitt profilbilde. Forbrenningsmotorer er i ferd med å bli den nye seilbåten. Har helt klart sin egen sjarm, men er rett og slett irrelevant hvis man er interessert i ytelse og kjøreegenskaper ;-)

Når det gjelder utskiftbar batteripakke har Renault allerede det i sine nye Z.E. biler i enkelte markeder. Flere produsenter er også i gang med å utvikle trådløs lading. I første omgang for montering i garasjen, men teknologien kan også utvikles til å bli skinner som går langs motorveien. Da får man uendelig rekkevidde!
Last edited by Frank H Herfjord on 31 Aug 2012 09:56, edited 1 time in total.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by eirikoo »

Frank H Herfjord wrote:Når Tesla slipper sin neste sportsbil med en motor per hjul uten mekanisk differensial tror jeg det vil bli utfordrende å forbli tvilende til teknologien.
Dette er jeg nysgjerrig på også, det åpner jo for veldig mye interessante ting ifbm traction control osv.
Ser jo for meg at man kan låse drivkreftene i forhold til rattutslag, og slipper å skrubbe på innerhjulet i sving, men ha fullt øs på alle hjul men med forskjellig hastighet.

Ikke det samme som før, men likevel veldig spennende!
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by Frank H Herfjord »

Du kan lese om spekulasjonene som er begrunnet i varierende grad her: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ter/page27. Lite og ingenting er bekreftet, og bilen kommer neppe før 2016 i beste fall.

Model X vil nok svare på noen av spørsmålene om hva som er mulig siden den har firehjulstrekk med to motorer.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by Iceman »

Frank H Herfjord wrote:
Synes det er treffende at Iceman har seilbåt som sitt profilbilde. Forbrenningsmotorer er i ferd med å bli den nye seilbåten. Har helt klart sin egen sjarm, men er rett og slett irrelevant hvis man er interessert i ytelse og kjøreegenskaper ;-) !
Seilbåten er solgt, 1500hk motorbåt er kjøpt inn. Har bare ikke endret profilbilde.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by ElViz »

Iceman wrote:

Seilbåten er solgt, 1500hk motorbåt er kjøpt inn. Har bare ikke endret profilbilde.
Bilde?1

Og den motorbåten? Har den bensinmotorer!???
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by Yukikaze »

Sikkert en diesel...

En motor per hjul er veldig spennende, så det blir jo ekstremt spennende å se om de får velfungerende ECU og algoritmer for optimal bruk av motorene. Det er jo noe eget vakkert med det mekaniske i vår fysiske verden fremfor bare algoritmer. Litt sånn som skikkelig godt analog låter bedre enn digital. Men så kan man gjøre så mye mer så enklere digitalt, og kvaliteten kan bli så nærme så nærme.

EDIT: ECU og ECU.. det blir vel en Motor Controller per motor og en ekte CPU i midten et sted, tenker jeg :)
SVX - VTD
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Lenge leve forbrenningsmotorer

Post by Frank H Herfjord »

Ja... Fint å se at det er flere enn meg som får oppsving i puls med tanken på 433hk per hjul og å slippe mekanisk differnsial. Det neste blir vel seks hjul og to motorer bak! Eller hvorfor ikke 8 med fire svingende hjul foran?
Image
Jeg er klar, bare lag det så jeg kan kjøpe det!
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Post Reply