Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by NoBrain »

Har kjøpt flere billigvarer på eBay (OBDII bluetooth enhet og mobilholder til min gamle HTC Desire). Testet dette med aLapRecorderHD på vei til jobb i dag. aLapRecorderHD støtter ikke mer enn 720x480 på Desire. Skal også få testet på min nye Galaxy S III når jeg har fått eBay-holderen som jeg har bestilt (på vei fra Hong Kong).

Image

Logget hastighet og turtall med OBDII-leseren og laget en kort videosnutt med RaceRender 2. Er det noen flere her som har lekt seg med samme eller tilsvarende software :?: Regner med å kjøpe Deluxe-versjonen av RaceRender 2 hvis ingen andre har noe bedre tips å komme med:

Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by NoBrain »

En oppfølgingstest fra Rudskogen i går :) Logget hastighet, turtall og throttle position (TP) fra OBDII-leseren, samt GPS (autogenerert track map) og gmeter fra telefonen.

Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by alfheim »

Jeg kjøpte nettop dashware som etter litt vinkling virket veldig greit. Kan ikke alaprecorfer generere overlays?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by hagenisse »

Veldig kult!

Min bil har ikke ODBII... :?
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by webmaster »

hagenisse wrote:Veldig kult!

Min bil har ikke ODBII... :?
Ikke min heller...må visst ha sånn moderne greier fra 2000 og nyere for sånne fancy greier. :shock:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by NoBrain »

alfheim wrote:Jeg kjøpte nettop dashware som etter litt vinkling virket veldig greit. Kan ikke alaprecorfer generere overlays?
Joda, aLapRecorderHD kan eksportere bluescreen overlays (OBDII-data, gmeter, track map, Google Map) men det resulterte i egne separate foldere med hundrevis av småbilder som man må redigere inn i videoklippet. Det finnes en tutorial på http://adyno.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=1200 som forklarer hvordan man redigerer inn bluescreen overlays. Uten å ha prøvd så fikk jeg inntrykk av at dette tok mer enn bare et par minutter, så da begynte jeg å lete etter andre enklere alternativ.

Siden aLapRecorderHD også støtter eksport av datafilene til hhv. RaceRender 2, RaceChrono2AVI og Video VBox så testet jeg ut RaceRender 2 og RaceChrono2AVI. Av disse to så likte jeg RaceRender 2 best siden denne var lett å lære seg og lot meg kombinere video og ulike overlays (med data hentet fra RaceRender 2-filen eksportert fra aLapRecorderHD).
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by alfheim »

Akkurat, da vil jeg anbefale test a dashware også før du kjøper noe. Jeg synes det virket ganske bra, billig (relativt) var det også. Ellers har vel webmaster ganske mange års erfaring med trackvision,
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
Hauk
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2008 11:37

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by Hauk »

NoBrain wrote:En oppfølgingstest fra Rudskogen i går :) Logget hastighet, turtall og throttle position (TP) fra OBDII-leseren, samt GPS (autogenerert track map) og gmeter fra telefonen.
Throttle position var jo bare helt genialt!
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by atledreier »

Jeg har iPhone og bruker harry's LapTimer. Funker knall. Har hatt den på bane, men da hadde jeg ikke OBDII interfacet på. Du kan velge hvilke gauges fra diagnosen du vil ha på onscreendisplayet.

http://youtu.be/tf6pqNKev7A?hd=1
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by alfheim »

Men harrys laptimer finnes bare til iPhone, og det er ikke alle som er villig å bytte til "the dark side" bare på grunn av denne appen.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by atledreier »

Neida, bare kom med alternativer som jeg vet fungerer. Det var det tråden handlet om opprinnelig.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by ElViz »

alfheim wrote:Men harrys laptimer finnes bare til iPhone, og det er ikke alle som er villig å bytte til "the dark side" bare på grunn av denne appen.
Den appen er så bra at den er en :D veldig god grunn til å skifte side .. Den kan for eksempel lage slike, for google earth:

Image
Ser blandt annet at i turn 1, så har jeg mere å gå på, og jeg er nok kanskje litt forsiktig inn i svingene
Se mere her:
http://www.gps-laptimer.de/Features.html
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by NoBrain »

Takk for tips om Harry's laptimer. Men siden jeg nylig kjøpte en Samsung Galaxy S III med 12 måneders bindingstid så blir det nok til at jeg holder meg til Android-løsningen en stund til. Etter litt mer testing av aLapRecorderHD så fant jeg ut denne også kan eksportere til Google Earth.

Dessuten så kan jeg sette start/finish for auto-generert track direkte i aLapRecorderHD under avspilling (f.eks. ved å pause videoen) slik at jeg kan få visualisert/generert ulike typer rapporter. Default start/finish ble satt der jeg startet videoopptaket, dvs. i pit som medførte at hele opptaket ble tolket som en runde. I den opprinnelige testen så satte jeg start/finish i RaceRender 2-programmet for å få kalkulert rundetider, men dette kan altså markeres/lagres direkte i aLapRecorderHD-appen og eksporteres til RaceRender 2 slik at tidene samsvarer. (Siden jeg ikke klarte å sette start/finish 100% likt begge steder i den opprinnelige testen så ble det noen få millisekunder forskjell.)

Videopptakene med logging/visning av ulike typer instrumenter og rapportene burde være et godt utgangspunkt for å finne ut hvor jeg må "gutse" litt mer på neste banetreff for å få ned rundetidene. Eksempler på rapporter generert/eksportert fra aLapRecorder fra testingen under Rudskogen. (Tekstrapporten med tider etc. blir visualisert i tabeller på telefonen hvor man kan velge en bestemt rad for å spille av den bestemte runden.)

Image

Image
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Test av aLapRecorderHD og RaceRender 2

Post by NoBrain »

Oppdatert erfaringsrapport med aLapRecorderHD

Det synes som om utviklingen av appen er stoppet. Det er flere måneder siden siste oppdatering og det er liten respons på support-forumet http://adyno.net/forum/. Ifølge tilbakemeldinger fra andre så er appen noe ustabil på nyere versjoner av Android. Jeg har brukt appen på en gammel HTC Desire med Android 2.2 og der fungerer den ok, men jeg har opplevd at appen slutter å fungere under opptak og da blir dataene fra GPS- og OBDII-logging tapt siden dette lagres i minnet og først skrives til minnekort ved avslutting av opptaket. (Videoopptaket skrives direkte til minnekort så denne er inntakt fram til det tidspunktet appen sluttet å fungere). På siste NSK-treff så skjedde dette med et opptak som sluttet ved 24 minutter og i går på KARN-treffet så skjedde dette igjen med et opptak som ble avbrutt ved 33 minutter.

Min raskeste loggede rundetid fra gårsdagens KARN-treff hvor jeg brukte RaceRender 2 til å synkronisere video og logdata fra GoPro og HTC Desire (alapRecorderHD og OBDII leser). 3 sekunder raskere enn raskeste rundetid på siste NSK-treff. Fortsatt veldig feig ned mot angsten og i de svingete partiet etter angsten, så det er sikkert mye å hente der.

Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Post Reply