Forhåpentligvis ikke en av våre

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Svein Erling »

Uforskammet oppførsel i trafikken, til tross for liten trafikk og god plass:

ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by need4speed »

Uforskammet sjåfør.

hadde det enda vært umulig å kjøre forbi,så kanskje jeg ville blitt litt irritert, men aldri gjort noe sånt.
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by subwoofer »

Dessverre ikke uvanlig oppførsel. Menn under 25 og menn 50+ er de villeste. Hadde jeg fått en tier for hver gang jeg har blitt forsøkt kjørt ned med vilje hadde jeg vært en holden mann...
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Iceman »

Jeg kan av og til skjønne fustrasjonen til bilføreren, da noen syklister tror faktisk at de eier veien.
Det er selvfølgelig ikke lov å si dette i Norge, da vi desverre er sosialister, og da må vi jo elske syklister/ joggere osv.
Jeg er drita lei syklister som ligger midt i feltet, når de kunne syklet på en sykkelsti eller på et fortau.
Hvorfor skal vi bruke mengder med skattepenger på sykkelstier og fortau, :shock: når nesten ingen bruker dem. :?:
Fortau er for syklister og fotgjengere, :shock: veien er for biler.
Ingen ting er mere irriterende, enn å få en sykkel foran seg i 15-20 kmt.

Vi kan jo ikke kjøre bil på sykkelstiene, men syklister kan sykle på veiene våre.

Men som sagt, så er det ikke lov å si dette i et Sosialistisk Norge.

http://www.youtube.com/watch?v=0lXfVPPiEzo
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Svein Erling »

Iceman wrote:Fortau er for syklister og fotgjengere, :shock: veien er for biler.
Ikke i følge trafikkreglene. Trafikkreglene er fasiten. Der er fortau, gågater og gangbaner forbeholdt fotgjengere.
Veibanen er for alle slags kjøretøy (som i følge de samme reglene inkluderer mopeder, traktorer, husdyr (f.eks hest med eller uten vogn/slede) og altså syklister).

Syklister i Norge (dette er et særnorskt unntak) har dog fått en viss mulighet til å velge fortau/gågater/gangbaner, men kun hvis fortauet er så godt som folketomt og kun med en hastighet tilsvarende ganghastighet. Sykler en syklist 15-20 km/t eller mer har vedkommende altså ikke lengre lov å sykle på fortau/gågater/gangbaner i følge traikkreglene, da skal vedkommende syklist ferdes i veibanen sammen med bilene.

Unntaket for syklister gjelder forøvrig kun syklister, ikke andre saktegående kjøretøy. Ryttere eller kusker med sitt husdyr har altså ikke lov å ferdes på fotgjengerområder, men skal ferdes blant bilene enten de vil eller ikke. Det eneste alternativet for hysdyrekvipasjer er innmark/utmark og dedikerte ridestier.

Folk på ski (inkludert rulleski) og i rullestol (inkludert elektrisk rullestol) er forresten definert som gående i trafikkreglene, så bestemmelsene går altså verken på om "doningen" har hjul eller motor eller ikke, men kun på hva som er definert i reglene. Brukere av lekesykler (småunger på trehjulssykkel) er også å regne som fotgjengere.

Trafikkreglene er ikke særlig mange (19 paragrafer) og de er relativt enkle å lære seg, spesielt hvis man repeterer de av og til for å eliminere eventuelle misforståelser og uvaner man fort legger seg til. Disse reglene er den eneste fellesplattformen de ulike trafikkantene har når de samhandler i trafikken, og da gjelds det at ingen har funnet på sine egne regler eller har glemt ordlyden i enkeltregler.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html
§ 18. Særlige bestemmelser for syklende
1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.
2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
Ingen av trafikkreglene er spesielt nye, så de fleste veifarende burde ha rukket å lære seg de:
§ 20. Ikrafttredelse
Denne forskrift trer i kraft 1. oktober 1986.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Iceman »

For all del syklistene har retten på sin side om de føler for å sykle i veien, men det er ikke noe mindre irriterende for det.
Ta for eksempel røde lys :evil: Syklister presser seg alltid fremst i køen under et rødt lys, noe som gjør at vi billister må foreta en ny og irriterende forbikjøring.
Noen går til og med av sykelen opp på fortauet forbi køen, og så ut igjen på veien kun for å kunne stå først. :? (irriterende)

Jeg har ikke noe problem med å kjøre slalom mellom syklister, da dette er god trening for PCN slalom runde 2012. :wink:
Syklister kjører slalom mellom bilene, noe som sikkert er god trening for rullestol kjøring senere i livet når flaksen er borte.
Noen syklister er bare klin gale, men de gjør jo ikke noe galt i forhold til Trafikkreglene.

Alt jeg sier er at jeg kan skjønne at noen billister tuter osv på noen syklister, samma hva Trafikkreglene sier om saken.
Jeg kjører utrolig mye i Oslo, så nå skal jeg sette in fire racelogic kameraer i bilen.
Dette så jeg kan legge ut idiotiske syklister på youtube, da det finns nok av disse også.

Det finns alltid, to sider av en sak.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by rayb »

Iceman wrote:Ta for eksempel røde lys :evil: Syklister presser seg alltid fremst i køen under et rødt lys, noe som gjør at vi billister må foreta en ny og irriterende forbikjøring.
Hvor finner man syklister som stopper på rødt lys? Det stemmer ikke med min erfaring i alle fall...

Det å kjøre på grønt for, så å få en syklist eller to fra høyre eller venstre finner jeg derimot ganske irriterende. De kan tross alt lage riper, og endog bulker (eller i Lotusens fall sprekker) i bilen min.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by subwoofer »

Uanfaenskvett gir ikke en dust foran deg noen form for pressings- eller påkjørsrett. Kjører du ned en syklist som ligger i veien får du regne med tiltale for uaktsomt drap, minimum.

Ville anbefale dem som klager et par uker som transportsyklist. Hvis de klarer å holde et fornuftig tempo (ca 25 i snitt) der de mener vi skal kjøre uten å være en stor fare for unger, gamlinger, fare for å bli nedkjørt det utkjørsler krysser GS-vei osv. kan jeg vurdere å lytte. I veien har man rettigheter som syklist, på GS-vei og på fortau har man vikeplikt for absolutt alt og alle.

Så Iceman: lev opp til nicket og ha litt is i magan. Du taper få sekunder på å oppføre deg som folk.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Iceman »

subwoofer wrote:Uanfaenskvett gir ikke en dust foran deg noen form for pressings- eller påkjørsrett. Kjører du ned en syklist som ligger i veien får du regne med tiltale for uaktsomt drap, minimum.

Ville anbefale dem som klager et par uker som transportsyklist. Hvis de klarer å holde et fornuftig tempo (ca 25 i snitt) der de mener vi skal kjøre uten å være en stor fare for unger, gamlinger, fare for å bli nedkjørt det utkjørsler krysser GS-vei osv. kan jeg vurdere å lytte. I veien har man rettigheter som syklist, på GS-vei og på fortau har man vikeplikt for absolutt alt og alle.

Så Iceman: lev opp til nicket og ha litt is i magan. Du taper få sekunder på å oppføre deg som folk.
Jeg følger de trafikkreglene, som er satt av Norsk stat.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by rayb »

subwoofer wrote:I veien har man rettigheter som syklist, på GS-vei og på fortau har man vikeplikt for absolutt alt og alle.
Denne frasen er forslitt og blir kastet etter meg av alle pedalfacister i verden.

Gir dere fortsatt ingen som helst rett til å kjøre på rødt, ta halsbrekkende sjanser og generelt oppføre dere som om dere eier veien. OG dersom noen som er så lat, frekk og dum at de kjører bil klager over dette så setter syklistene seg på sin høye hest og snakker om helsegevinst, rettigheter og de trafikkreglene som de er så glade i å bryte selv.

Jeg har ingen som helst problemer med syklister som følger trafikkreglene, og spesielt ikke med de som kanskje kombinerer det med en liten klype fornuft, men det er desverre langt mellom disse ut fra mine erfaringer.

Og for ordens skyld: Jeg ser ingen som helst grunn til at bilføreren skal ha noe som helst problem med OPs måte å sykle på
Last edited by rayb on 18 Mar 2012 13:53, edited 2 times in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Iceman »

rayb wrote:
subwoofer wrote:I veien har man rettigheter som syklist, på GS-vei og på fortau har man vikeplikt for absolutt alt og alle.
Denne frasen er forslitt og blir kastet etter meg av alle pedalfacister i verden.

Gir dere fortsatt ingen som helst rett til å kjøre på rødt, ta halsbrekkende sjanser og generelt oppføre dere som om dere eier veien. OG dersom noen som er så lat, frekk og dum at de kjører bil klager over dette så setter syklistene seg på sin høye hest og snakker om helsegevingt, rettighetere og de trafikkreglene som de er så glade i å bryte selv.

Jeg har ingen som helst problemer med syklister som følger trafikkreglene, og spesielt ikke med de som kanskje kombinerer det med en liten klype fornuft, men det er desverre langt mellom disse ut fra mine erfaringer.
Godt sagt.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Svein Erling »

Selvsagt har dere rett i at noen syklister gir blaffen i rødt lys og trafikkregler. Han samme syklisten som har lagt ut videoen over har også laget en som han kaller tåpelige syklister, med noen skikkelige skrekkeksempler:

ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by need4speed »

Eg e enig med Iceman i at det finnes en god del syklister som ødelegger for andre syklister. Jeg mener også at straffene for å bryte trafikkreglene på sykkel burde vært strengere. Men den oppførselen til han i filmen øverst er jo heller ikke bra.

Jeg har sett min del av idioter både bak rattet og på sykkelsetet som heller burde holdt seg hjemme.

Dessuten syns jeg at vi burde vært like flink som danskene å lage egne sykkelveier som kun var sykler og ikke gående.
User avatar
Hauk
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2008 11:37

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by Hauk »

Han er ikke aktiv i vår klubb i hvert fall. Men jeg kjente igjen felgene (ca 0:59 uti filmen) fra ei annonse på finn.no. (Jeg Rainman? Ja, kanskje :P )

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24390501
User avatar
QuaTTro
Posts: 425
Joined: 11 May 2006 18:21
Location: Oslo
Contact:

Re: Forhåpentligvis ikke en av våre

Post by QuaTTro »

Det værste syns jeg når dem sykler over gangfelt. Feltet kan være tomt for fotgjengere og jeg kjører da over det men plutselig kommer det en syklist. Der det er lyskryss er det selvfølgelig ikke noe problem å sykle over men syklisten må passe på.
01 Opel Speedster #1232 leke
13 Opel Ampera EREV bil
x 00 Audi TT Quattro
Post Reply