Dans gjennom Monaco

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Dans gjennom Monaco

Post by Luigi »

Her er et klipp på knapt fire minutter fra Hugh Hudsons dokumentar om Fangio. Den ble laget i årene 1973-1975 og het "Fangio, A life at 300 km/h". I klippet ser vi Fangio ratte en Ferrari D50 (egentlig en videreutviklet/ombygd Lancia D50 - lang historie det der ...) i F1-løypa i Monaco, men det spesielle med denne sekvensen er to ting; gatene er ikke klargjort for racing i det hele tatt, og Fangio kjører det som i 1973-75 må ha vært en museumsbil. Det sier litt om posisjonen han hadde i racingverdenen. Ikke bare fikk han og filmteamet lov til å sladde og understyre gjennom Grand Hotel-hårnåla og ta Beau Rivage i alvorlig fart mens det står biler parkert overalt, men han gjør det med en bil som ble satt i møllpose nesten 20 år tidligere.

Vet ikke om han kjører på max i klippet, men det er uansett interessant å se hvor dårlig veigrep disse bilene egentlig hadde. Understyringen er ganske påtrengende i den berømte hårnåla. Og ... som i sine glansdager kjører han i en kortermet, lyseblå skjorte, uten sikkerhetsbelte og Hver gang jeg ser bilder og film av disse gutta tenker jeg på følgende kommentar jeg en gang overhørte: "den eneste downforcen på disse bilene var ballene til føreren" :D

http://www.youtube.com/watch?v=MRc18SfbnIM
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Dans gjennom Monaco

Post by need4speed »

Rått :)
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Dans gjennom Monaco

Post by inge »

Fantastisk :-)
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
henning
Posts: 3543
Joined: 28 Feb 2003 16:03
Location: Hosle

Re: Dans gjennom Monaco

Post by henning »

Herlig Luigi.
Takk for at du byr opp til dans :D
'11 sDrive 35is
---------------------
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Re: Dans gjennom Monaco

Post by cv1515 »

Bra film,ser egentlig ut som det går ann å kontrollere "skipet" også,godt ballongdekk er en saga blott;)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
bmw518
Posts: 86
Joined: 12 Aug 2011 09:58

Re: Dans gjennom Monaco

Post by bmw518 »

Herlig film :D Modige karer det der.
Alpina B9-Subaru sti 555-Porsche 911s-Porsche 930-Trans Am 70/74
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Dans gjennom Monaco

Post by Morten H »

Litt artig å tenke på at jeg har hatt en slik Ferrari på slutten av 60 tallet mener jeg det var, dog i Tråbil utgaven 8)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Dans gjennom Monaco

Post by need4speed »

Håper du ikke har kvittet deg med tråbilen? Den er kanskje verdt penger hos en samler


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Dans gjennom Monaco

Post by Luigi »

Morten H wrote:Litt artig å tenke på at jeg har hatt en slik Ferrari på slutten av 60 tallet mener jeg det var, dog i Tråbil utgaven 8)
Det må ha vært litt av en höjdare å få en slik tråbil! Dagens verstingbiler egner seg ikke så godt til tråbiler, og det slår muligens ikke like godt an å få en slik D50 i dag som på 60-tallet ;)

Men, Ferrari og Ferrari fru Blom. Som jeg skrev lengre opp er den såkalte Ferrari D50 egentlig en modifisert Lancia D50, en bil Scuderia Lancia på grunn av økonomiske problemer rett og slett ga bort til Scuderia Ferrari på slutten av 1955. Mesteparten av de tekniske nyvinningene ble etterhvert fjernet av Ferrari, bl.a. det at motoren var en del av ramma, den spesielle mellomakselen og en del annet.

Bilen i seg selv var konstruert av legenden Vittorio Jano, en kar som virkelig har satt spor etter seg i GP- og F1-historien. Hos både Fiat, Alfa Romeo, Lancia og Scuderia Ferrari sto han bak alt de brukte til å vinne "rubb og stubb" før og like etter krigen, og hos Alfa Romeo var han hovedansvarlig for både P2, P3 "Monza", Alfettaen og de berømte 6C og 8C-modellene. I 1937 (samme år som Alfettaen ble lansert) forlot han Alfa og begynte hos Lancia. Tidlige på 50-tallet hadde de italienske fabrikkene så og si ingen erfaring med V8-motorer, men Jano konstruerte en 90-graders nesten kvadratisk 2.5l V8, tynte 250 hk ut av den og puttet den i en bil som veide 150 kg mindre enn Mercedes-teamets W196. Til sammenligning hadde Fiats 2-liters V8 fra 1952 (en underlig sak på 70 grader) bare 105 hk.

Da Alberto Ascari døde og kreditorene begynte å banke på døren, pakket Lancia sammen racingen og donerte både D50-en og Jano til Ferrari, og Jano sto senere bak Ferraris egne V6 og V8-motorer. Grunnkonstruksjonen i sistnevnte finner du i 208, 308, 348, 355 og 360 og sikkert flere. Enzo Ferrari og Jano var gamle kjente fra den gangen Ferrari sjøl regjerte Alfas fabrikkteam, og Enzo visste selvfølgelig godt hvor mye et Jano-design var verdt i form av pallplasseringer. Åkkesom ble Ferraris Colombo-V12-ere erstattet med med Janos V8-ere i racing, og resten er historie.

En morsom historie fra Janos karriere er Grand Prix de Belgique på Spa-Francorchamps (hvor ellers?) i 1925. Alfa Romeos P2-racere var så overlegne at da hovedkonkurrenten Delage måtte ta sin siste bil av banen, var resten av GP-løpet ren parade og sjarmøretappe. Dette likte den lokale racingfansen svært dårlig og begynte å bue intenst på både pitcrewet og løpsbilene. For å virkelig banke det inn beordret Jano alle bilene inn i depotet til refuel, dekkskift ... og polering! Mens P2-ene sto og ble degget og dullet med, hadde Jano ordnet seg med et lite bord der han satt og nøt en bedre lunsj med kniv og gaffel. De belgiske tilskuerne gikk omtrent bananas, men Jano lot seg ikke affisere og spiste lunsjen sin i ro og mak.

Da lunsjen var spist kjørte to av de tre Alfaene ut på banen igjen og vant dobbeltseier med god margin ;) Vinnerbilen i 1925 ble forøvrig kjørt av Antonio Ascari, Alberto Ascaris far.

Det skal for ordens skyld sies at GP-løpet på Spa i 1925 var det første bilracet på Spa noensinne, og det var kun Alfa Romeo og Delage som stilte. God historie er det uansett :lol:
Attachments
Fra v mot h: Luigi Villoresi, Alberto Ascari, Eugene Castellotti og Vittorio Jano. Bildet er tatt i mars/april 1955.
Fra v mot h: Luigi Villoresi, Alberto Ascari, Eugene Castellotti og Vittorio Jano. Bildet er tatt i mars/april 1955.
Vittorio_Jano.jpeg (191.82 KiB) Viewed 2868 times
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Dans gjennom Monaco

Post by Morten H »

need4speed wrote:Håper du ikke har kvittet deg med tråbilen? Den er kanskje verdt penger hos en samler


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ble desverre ikke med på Flyttelasset :-(
Kommpisen min hadde Willys og den var lettere å laste med ting, men jeg var altid raskest på å levere :D
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Post Reply