Video fra Rudskogen 08 oktober med Ferdinand Motor

Hvis du har funnet morsomme/interessante bilder eller videoklipp kan du fortelle om det her, og gjerne legge opp linker!

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
toreide
Posts: 20
Joined: 26 Jul 2004 00:01

Video fra Rudskogen 08 oktober med Ferdinand Motor

Post by toreide »

Har lagt ut et par klipp fra kjøringen på lørdag. Jeg synes det var mye bra kjøring. De fleste kjørte hensynsfullt og sikkert!

Hadde litt bremseproblemer. Opplevde 2 ganger å få myk pedal med tilhørende reduksjon av bremseeffekt. Regnet med at det var varmgang da klosser etc så bra ut, og pedalen ble fast igjen etter nedkjøling. Da jeg kom hjem oppdaget jeg at begge de innerste klossene framme var totalt nedslitt, samt at pakningene på kalliperstemplene var sprukket. Ikke bra. Dette er helt nye AP 4-pot kallipere.

http://vimeo.com/30370722

http://vimeo.com/30340299
mvh Tor
cv1515
Posts: 353
Joined: 16 Feb 2010 05:58

Post by cv1515 »

Bra kjørt,Lotus du kjører vel?Var det en GT3 du hang på i første filmen?
Hadde du hatt noe mer power hadde du tatt den,meget bra:)
Nissan 300ZX GT675RS 1991
Nissan GTR SPE750 2009

X-Ford Escort Cosworth
X-BMW M3 EvoII
X-Toyota MR2
X-Ford Sierra Cosworth
X-Nissan 200SX
X-Golf Gti-16v
X-Fiat Ritmo Abarth 130TC
X-Opel Kadett GSI
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Video fra Rudskogen 08 oktober med Ferdinand Motor

Post by PeR4 »

toreide wrote:Har lagt ut et par klipp fra kjøringen på lørdag. Jeg synes det var mye bra kjøring. De fleste kjørte hensynsfullt og sikkert!
Det så ut som om både bil og sjåfør trivdes godt på Rudskogen. Spesielt la jeg merke til flott innganger med tette tangeringer. Er det standard 2,2 liters motor uten pustehjelp i Speedstern? Spør siden du hang så godt med motorsterke biler utpå slettene.

Går ut fra at Øhlinsene er med justerbare dempere, 2 eller 3 veis?

Merkelig at tilpassede APbremser gir slike tendenser. Med motoren midt på så har du vel relativt mye brems bak ift biler med motor foran. Hvor mange km banekjøring har du med APbremsene?.. Kanskje er bias justert endel fremover pga denne endringen; delårsak til svært varme skiver/calipre?. Kan stemplene være trege slik at klossene ligger på litt for mye?
User avatar
toreide
Posts: 20
Joined: 26 Jul 2004 00:01

Post by toreide »

Takk for komplementet! Hjalp godt å ligge bak en Porsche med bra sporvalg. Kom ned på 1.39 og var fornøyd med det. Det er stort sett alltid noe som ødelegger en optimal runde. Skal kikke nærmere på dagens siste session da den var ganske fri for trafikk.

Bremsene er 100% lik de som står på Lotus Europa SE, og er opsjon til nyeste Exige. ABS er koblet ut. Har tatt noen bilder som viser skadene. Mansjettene som er sprukket er helt tørre og stive. Disse burde vel uansett tåle ganske så høye temparaturer?

Du har helt rett angående bremsebalanse. Optimalt skulle det vært litt mer bak, men vanskelig å få til med tilgjengelige kallipere. Det finnes en løsning hvor man bruker de gamle 2-pot AP'ene som sto framme. Ved hjelp av en brakett kan de brukes bak, men man må da beholde de origanle kalliperne bak for å ta seg av håndbrekkfunksjon.
mvh Tor
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

toreide wrote: Mansjettene som er sprukket er helt tørre og stive. Disse burde vel uansett tåle ganske så høye temparaturer?
Har sett slike mansjetter tidligere, det var på Brembocalipre (Mitsubishi Evo), etter banekjøring på gamle Rudskogen. Utseendet minnet om hardt stekt bacon.
På den bilen kom temperaturen ned etter montering av lufting inn på senter av skivene(fra hull i fronten), og bytte til et annet fabrikat skiver/klosser. Da holdt mansjettene greit. Jeg har lyst til å tro at den ekstra luftingen hjalp mest :-).
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

1.39 er fort, men så går vel ikke den speedsteren akkurat dårlig heller. Hva slags hastigheter har du på så strekka og ned mot angsten?

Fin kjøring! 8)
User avatar
toreide
Posts: 20
Joined: 26 Jul 2004 00:01

Post by toreide »

hagenisse wrote:1.39 er fort, men så går vel ikke den speedsteren akkurat dårlig heller. Hva slags hastigheter har du på så strekka og ned mot angsten?

Fin kjøring! 8)
Jeg vet ikke nøyaktige hastigheter, spessielt ikke i Angsten i da blikk og sanser er rettet andre steder :shock: Tror jeg har i underkant av 200 km/t ved innbremsing på langstrekket.
mvh Tor
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Du har ikke GPS-loggen? Interessant å sammenligne :)
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

toreide wrote: Jeg vet ikke nøyaktige hastigheter, spessielt ikke i Angsten i da blikk og sanser er rettet andre steder :shock: Tror jeg har i underkant av 200 km/t ved innbremsing på langstrekket.
Jeg har en 15-20kmt mere ned mot angsten enn på langsiden, noe jeg tipper at du også har.
1.39 er veldig bra, godt kjørt.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Jeg har i overkant av 160 på langsida og 175 ned mot angsten. Høy 1.43 som bestetid. Vekt/effekt på over 6 er ikke helt greia for nye Rudskogen.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

hagenisse wrote:Jeg har i overkant av 160 på langsida og 175 ned mot angsten. Høy 1.43 som bestetid. Vekt/effekt på over 6 er ikke helt greia for nye Rudskogen.
Så.. hva skjer i vinter som reduserer vekt/effekt forholdet? Ny bil..
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Har kjøpt ny bil allerede, og den er MYE lettere enn din!
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Fortell, fortell :!: :?: :!: :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Image

:lol:
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Den blir morsom på Rudskogen :lol:
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Post Reply