Vålerbanen 5 mai
Vålerbanen 5 mai
Ser på forsiden at det er kun halve banen + nye sløyfa som er i drift 5 mai, er den andre banehalvdelen okkupert til øvelseskjøring etc ? Litt synd i såfall, liker veldig godt Vålerbanens raske S kombinasjoner
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Re: Vålerbanen 5 mai
2+3 er jo übergrom! Dessuten står støymåleren på bane 1...
Re: Vålerbanen 5 mai
ûbergromt hadde vært 1-2 og 3 , og har ikke noe gromme greier som støyer eller går noe spes. fort for tiden, men syns banen er litt kort i lengde..
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Re: Vålerbanen 5 mai
1 + 2 + 3 er absolut å anbefale. Er vel ikke verre en at de med uorginalt innsug monterer det igjen så vi andre får brukt hele banen. Blir veldig kort ellers. Annet alternativ er vel at man tar det pent forbi støymåleren. Er vel bare en gang vi har hatt et problem på Våler. Vi får håpe det var unntaket og ikke regelen. Mvh Knut S
Re: Vålerbanen 5 mai
Støy på Våler dreier seg desverre mer om vindretning enn om hvor mye bilene støyer. Ved fjorårets treff var det kun Iceman (som kjørte hele den aktuelle strekningen på tomgang i 7. gir) og undertegnede i sin Lotus (som med det originale eksosanlegget bråker litt mindre enn familiebilen) som kom under grensen for støy.Knuts wrote:1 + 2 + 3 er absolut å anbefale. Er vel ikke verre en at de med uorginalt innsug monterer det igjen så vi andre får brukt hele banen. Blir veldig kort ellers. Annet alternativ er vel at man tar det pent forbi støymåleren. Er vel bare en gang vi har hatt et problem på Våler. Vi får håpe det var unntaket og ikke regelen. Mvh Knut S
Jeg vet at PCN har hatt treff der hvor samtlige biler bråkte for mye.
Jeg er litt usikker på om Vålerbanen kan gjøre no med plassering/pålitelighet på støymålinger, men at noe må gjøres hvis de ønsker å fortsette med utleie er helt klart.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Vålerbanen 5 mai
Jeg gleder meg til NSK skal ha treff på ACR, der er det db fritt.
Det koster ca 12-15000 kr å leie banen, noe som er billig.
Fantastisk bane.
Det koster ca 12-15000 kr å leie banen, noe som er billig.
Fantastisk bane.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Vålerbanen 5 mai
har noen av dere støyerfaring med å vende eksosutløpet ned mot bakken?
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
Re: Vålerbanen 5 mai
Det hjelper, også å sveise et kryss foran enden av eksosanlegget hjelper. Problemet er dog at det er sjelden det er eksoslyden som er problemet. I 9 av 10 tilfeller er det innsugslyd som er synderen. Det eneste som hjelper da er demping av denne. Det er det jo ikke alle som vil. Jeg har selv et par gamle racingbiler og de kommer ikke gjennom pga innsugslyd. Derimot har jeg en turbobil med 3 toms eksos. Den kommer glatt igjennom. Mvh Knut S
Re: Vålerbanen 5 mai
Hei.Knuts wrote:Det hjelper, også å sveise et kryss foran enden av eksosanlegget hjelper. Problemet er dog at det er sjelden det er eksoslyden som er problemet. I 9 av 10 tilfeller er det innsugslyd som er synderen. Det eneste som hjelper da er demping av denne. Det er det jo ikke alle som vil. Jeg har selv et par gamle racingbiler og de kommer ikke gjennom pga innsugslyd. Derimot har jeg en turbobil med 3 toms eksos. Den kommer glatt igjennom. Mvh Knut S
Vi får legge innsuget inn i kupeèn. Da får vi i pose og sekk.
Tipper du blir "litt" ør i toppen etter noen runder..
Re: Vålerbanen 5 mai
Ja, men det blir jo en "happy ending".
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Vålerbanen 5 mai
Ingenting som slår gratis rus:) vi får håpe Våler blir litt mindre nazi etterhvert. Blir jo ikke kjøring igjen i det hele tatt ellers. Mvh Knut S
Re: Vålerbanen 5 mai
Ble positivt overrasket her om dagen, banedyret måles nå til 88 dB ved 4000 omdreiningerKnuts wrote:Ingenting som slår gratis rus:) vi får håpe Våler blir litt mindre nazi etterhvert. Blir jo ikke kjøring igjen i det hele tatt ellers. Mvh Knut S
Kanskje noen av oss kan kjøre hele banen
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Vålerbanen 5 mai
Hvor strengt blir dB grensen praktisert den 5.mai? Min bil er gategodkjent med 97 dB i vognkortet og måler ca 93dB i depoet.
Re: Vålerbanen 5 mai
Det har vi desverre liten kontroll på.
I utgangspunktet måles ikke dB i depotet på Våler. Det er derimot støymåler på enden av rettstrekket (den delen av banen vi ikke kjører på). Dersom denne slår ut, eller det er mistanke om for høyt støynivå vil man bli kalt inn til måling.
Tidligere har det vært slik at biler som greier 100 dB på standplass vanligivs bare har hatt små problemer på Våler på såkalte 90 dB dager (slik som på søndag) i fjor var det derimot noe med vidrettning eller noe annet som gjorde at det ble helt umulig med støy. Hva det var vet vi ikke helt, men satser på at det ikke gjentar seg.
I utgangspunktet måles ikke dB i depotet på Våler. Det er derimot støymåler på enden av rettstrekket (den delen av banen vi ikke kjører på). Dersom denne slår ut, eller det er mistanke om for høyt støynivå vil man bli kalt inn til måling.
Tidligere har det vært slik at biler som greier 100 dB på standplass vanligivs bare har hatt små problemer på Våler på såkalte 90 dB dager (slik som på søndag) i fjor var det derimot noe med vidrettning eller noe annet som gjorde at det ble helt umulig med støy. Hva det var vet vi ikke helt, men satser på at det ikke gjentar seg.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?