Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Hvordan man bremser er jo også et poeng. Noen gjør jo som flesteparten gjør på veien.. bremselysene på, men farten minsker ikke.
- magnesmurf
- Posts: 82
- Joined: 04 Feb 2011 21:23
- Location: Drammen
- Contact:
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Jeg har god erfaring med ferrodo sin bremsevæske.
Den skal ha et kokepunkt på 330 grader.
Den ligger på ca 320kr per halvliter hos kollevold.
Mye billigere enn castrol, men fortsatt ganske dyr.
http://kollevold.no/bremser-clutch/brem ... 330-detail
Har aldri fått tendenser til vapour lock med den bremsevæsken. (rett skal være rett, fading har strengt tatt ingenting med bremsevæsken å gjøre)
Har fått såpass varme bremser på banekjøring at kobberfettet som klossene var smurt inn med tok fyr. (dårlig kobberfett?)
Den skal ha et kokepunkt på 330 grader.
Den ligger på ca 320kr per halvliter hos kollevold.
Mye billigere enn castrol, men fortsatt ganske dyr.
http://kollevold.no/bremser-clutch/brem ... 330-detail
Har aldri fått tendenser til vapour lock med den bremsevæsken. (rett skal være rett, fading har strengt tatt ingenting med bremsevæsken å gjøre)
Har fått såpass varme bremser på banekjøring at kobberfettet som klossene var smurt inn med tok fyr. (dårlig kobberfett?)
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Nope, 640,-/liter gjør dem ganske like i pris...magnesmurf wrote: Den ligger på ca 320kr per halvliter hos kollevold.
Mye billigere enn castrol, men fortsatt ganske dyr.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
- magnesmurf
- Posts: 82
- Joined: 04 Feb 2011 21:23
- Location: Drammen
- Contact:
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Den prisen på castrol var vel fra det store utland..? I norge kostet vel castrol væsken ca 1900kr per liter hos mekonomen?
Sikkert mulig å få ferrodo bremsevæske mye billigere fra utlandet enn den norske prisen på 640kr litern hos kollevold
Sikkert mulig å få ferrodo bremsevæske mye billigere fra utlandet enn den norske prisen på 640kr litern hos kollevold
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Jeg har pleid å bruke en bremsevæske ifra Mekonomen som het noe som Lockheed Delphi Racing DOT 4
Denne har et kokepunkt på 310 grader og husker jeg betalte ca 270-280 kr for 2 stk 500ml flasker.
Har prøvd å finne den igjen i Mekonomen sine lister, men ingenting dukker opp
Har heldigvis et par uåpende flasker stående i garasjen.
Uansett, brukte denne på min bil på flere banekjøringsdager og aldri hatt noe problem med bremsene.
Denne har et kokepunkt på 310 grader og husker jeg betalte ca 270-280 kr for 2 stk 500ml flasker.
Har prøvd å finne den igjen i Mekonomen sine lister, men ingenting dukker opp
Har heldigvis et par uåpende flasker stående i garasjen.
Uansett, brukte denne på min bil på flere banekjøringsdager og aldri hatt noe problem med bremsene.
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Har lest at Motul RBF 600 skal være en god bremsevæske som ligger mellom Castrol SRF og ATE Super Blue mht. kokepunkt, dvs. 312°C tørr og 216°C våt, og som gir mye for pengene. Angrer litt på at jeg ikke plukket opp et par 500 ml flasker (på tilbud til £12,47 flasken) når jeg bestilte motorolje fra Opie Oils for et par uker siden.
Jeg bruker nå Valvoline DOT 5.1 på Elisen og ATE Super Blue (av gammel vane) på STIen. Jeg ser at enkelte misliker fargen på ATE Super Blue som virkelig setter sine spor i åresvis hvis en seinere går over til en klar bremsevæske. Med det i bakhodet så vil jeg nok holde meg til en klar bremsevæske på Elisen og da blir det kanskje til å prøve Motul RBF 600 neste gang. Har en uåpnet flaske Valvoline DOT 5.1 liggende til Elisen for denne sesongen.
Jeg bruker nå Valvoline DOT 5.1 på Elisen og ATE Super Blue (av gammel vane) på STIen. Jeg ser at enkelte misliker fargen på ATE Super Blue som virkelig setter sine spor i åresvis hvis en seinere går over til en klar bremsevæske. Med det i bakhodet så vil jeg nok holde meg til en klar bremsevæske på Elisen og da blir det kanskje til å prøve Motul RBF 600 neste gang. Har en uåpnet flaske Valvoline DOT 5.1 liggende til Elisen for denne sesongen.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Ikke sant.hagenisse wrote:Hvordan man bremser er jo også et poeng. Noen gjør jo som flesteparten gjør på veien.. bremselysene på, men farten minsker ikke.
Noen starter å file på bremsene ved 250/300m merket på langsiden til Rudskogen, syns synd på de bremsene og skivene.
Hard og fort skal det bremses, og så gå helt av bremsen inn i svingen.
For de av dere som kjører med hjelpemidler på i bilene deres, så vil dette være med på å gjøre at bremsene blir varmere enn om alt var av.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Etter hvert banetreff er det veldig lurt å tappe ut litt bremseveske fra hver caliper. Ett par spiseskjer er nok, da har en alttid "frisk" bremseveske, om en gjør dette trenger en aldri å bytte alt.
Bremseveske kan blandes. Men castrol SRF må ikke blandes med vanlige b. vesker.
Bremseveske kan blandes. Men castrol SRF må ikke blandes med vanlige b. vesker.
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Fikk samme rådet fra CarTech, Francis sa ikke noe om varighet bare at det var lurt.sten wrote:Etter hvert banetreff er det veldig lurt å tappe ut litt bremseveske fra hver caliper. Ett par spiseskjer er nok, da har en alttid "frisk" bremseveske, om en gjør dette trenger en aldri å bytte alt.
Årsaken er vel at da får ikke væska i kaliprene(som har vært varmest), blandet seg så godt med væska i rør og beholder som nesten ikke varmes opp.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring
Det er mange typer bremseveske, som ikke kan blandes med andre.sten wrote:Etter hvert banetreff er det veldig lurt å tappe ut litt bremseveske fra hver caliper. Ett par spiseskjer er nok, da har en alttid "frisk" bremseveske, om en gjør dette trenger en aldri å bytte alt.
Bremseveske kan blandes. Men castrol SRF må ikke blandes med vanlige b. vesker.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.