Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by hagenisse »

Hvordan man bremser er jo også et poeng. Noen gjør jo som flesteparten gjør på veien.. bremselysene på, men farten minsker ikke. :D
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by magnesmurf »

Jeg har god erfaring med ferrodo sin bremsevæske.
Den skal ha et kokepunkt på 330 grader.
Den ligger på ca 320kr per halvliter hos kollevold.
Mye billigere enn castrol, men fortsatt ganske dyr.
http://kollevold.no/bremser-clutch/brem ... 330-detail

Har aldri fått tendenser til vapour lock med den bremsevæsken. (rett skal være rett, fading har strengt tatt ingenting med bremsevæsken å gjøre)
Har fått såpass varme bremser på banekjøring at kobberfettet som klossene var smurt inn med tok fyr. (dårlig kobberfett?)
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by rayb »

magnesmurf wrote: Den ligger på ca 320kr per halvliter hos kollevold.
Mye billigere enn castrol, men fortsatt ganske dyr.
Nope, 640,-/liter gjør dem ganske like i pris...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by magnesmurf »

Den prisen på castrol var vel fra det store utland..? I norge kostet vel castrol væsken ca 1900kr per liter hos mekonomen?
Sikkert mulig å få ferrodo bremsevæske mye billigere fra utlandet enn den norske prisen på 640kr litern hos kollevold :wink:
Eplejus
Posts: 2
Joined: 26 Jan 2013 01:43
Location: Vestby

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by Eplejus »

Jeg har pleid å bruke en bremsevæske ifra Mekonomen som het noe som Lockheed Delphi Racing DOT 4
Denne har et kokepunkt på 310 grader og husker jeg betalte ca 270-280 kr for 2 stk 500ml flasker.

Har prøvd å finne den igjen i Mekonomen sine lister, men ingenting dukker opp :(
Har heldigvis et par uåpende flasker stående i garasjen.

Uansett, brukte denne på min bil på flere banekjøringsdager og aldri hatt noe problem med bremsene.
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by NoBrain »

Har lest at Motul RBF 600 skal være en god bremsevæske som ligger mellom Castrol SRF og ATE Super Blue mht. kokepunkt, dvs. 312°C tørr og 216°C våt, og som gir mye for pengene. Angrer litt på at jeg ikke plukket opp et par 500 ml flasker (på tilbud til £12,47 flasken) når jeg bestilte motorolje fra Opie Oils for et par uker siden.

Jeg bruker nå Valvoline DOT 5.1 på Elisen og ATE Super Blue (av gammel vane) på STIen. Jeg ser at enkelte misliker fargen på ATE Super Blue som virkelig setter sine spor i åresvis hvis en seinere går over til en klar bremsevæske. Med det i bakhodet så vil jeg nok holde meg til en klar bremsevæske på Elisen og da blir det kanskje til å prøve Motul RBF 600 neste gang. Har en uåpnet flaske Valvoline DOT 5.1 liggende til Elisen for denne sesongen.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by Iceman »

hagenisse wrote:Hvordan man bremser er jo også et poeng. Noen gjør jo som flesteparten gjør på veien.. bremselysene på, men farten minsker ikke. :D
Ikke sant.
Noen starter å file på bremsene ved 250/300m merket på langsiden til Rudskogen, syns synd på de bremsene og skivene.
Hard og fort skal det bremses, og så gå helt av bremsen inn i svingen.
For de av dere som kjører med hjelpemidler på i bilene deres, så vil dette være med på å gjøre at bremsene blir varmere enn om alt var av.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
sten
Posts: 11
Joined: 08 Feb 2007 19:13

Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by sten »

Etter hvert banetreff er det veldig lurt å tappe ut litt bremseveske fra hver caliper. Ett par spiseskjer er nok, da har en alttid "frisk" bremseveske, om en gjør dette trenger en aldri å bytte alt.

Bremseveske kan blandes. Men castrol SRF må ikke blandes med vanlige b. vesker.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by PeR4 »

sten wrote:Etter hvert banetreff er det veldig lurt å tappe ut litt bremseveske fra hver caliper. Ett par spiseskjer er nok, da har en alttid "frisk" bremseveske, om en gjør dette trenger en aldri å bytte alt.
Fikk samme rådet fra CarTech, Francis sa ikke noe om varighet bare at det var lurt.
Årsaken er vel at da får ikke væska i kaliprene(som har vært varmest), blandet seg så godt med væska i rør og beholder som nesten ikke varmes opp.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Bremsevæske (racing-type) for banekjøring

Post by Iceman »

sten wrote:Etter hvert banetreff er det veldig lurt å tappe ut litt bremseveske fra hver caliper. Ett par spiseskjer er nok, da har en alttid "frisk" bremseveske, om en gjør dette trenger en aldri å bytte alt.

Bremseveske kan blandes. Men castrol SRF må ikke blandes med vanlige b. vesker.
Det er mange typer bremseveske, som ikke kan blandes med andre.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply