bane-til-banerunde 2013?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

bane-til-banerunde 2013?

Post by Frank H Herfjord »

Jeg er vel ikke den eneste som har problemer med å engasjere mine nærmeste i en ferietur med svidd gummi som hovedattraksjon, så kanskje vi kan slå følge?

Hirtshals - Jyllandsringen 2t8 min
Jyllandsringen - TT circuit Assen 6t30 min
Assen-Zandvoort 2t23 min
Zandvoort-Zolder 2t30min
Zolder-Spa Francorchamps 1t9min
Spa-Francorchamps-Nurburgring 1t45min
Nurburgrung-Hockenheimring 2t19min
Hockenheimring-Hirsthals: "cika quatte"

Sannsynligvis er det ikke mulig å få til stort mer enn ca halvparten av disse dag-etter-dag i rekkefølge. Men i så fall er det vel ikke verdens undergang om vi tar en dagstur ned til Monza gjennom Stelvio-passet som tar 8 timer fra Hockenheim. Antar jeg ikke er den eneste som har den på "drive before you die" sjekklisten.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by Iceman »

Du får ha en god tur i den virtuelle verden.
Om du tar denne turen i virkeligheten med din litt for fantastiske bil, så må du huske at du må igjennom noen svinger på disse banene også.
Det er føreren av bilen som avgjør hvor bra eller dårlig en bil er, og ikke bilen i seg selv.
De 1000+ rundene du har med et spill betyr ingen ting der ute i virkeligheten, men det finner du vel ut en dag når du prøver å resette bilen din etter en crash.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
eirikoo
Posts: 90
Joined: 27 Mar 2003 12:11
Location: Oslo

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by eirikoo »

Har kjørt Stelvio-passet 2 ganger de siste 2 år. :mrgreen:
Anbefales på det sterkeste.
Om du ikke har for stor/bred bil, så er Gavia-passet nesten mere spektakulært kjøremessig.
Rekker gjennom begge på en dag, med mange fotostopp.

Ellers så må det vel til ganske så mye planlegging for å få til kjøring på alle disse banene rett etter hverandre.
Har kjørt Nürburgring mange ganger, og GP-banen pluss Hockenheim. Men det er langt fra hver dag disse er åpne for turist-kjøring.
-MY11 Volvo XC60 D5 AWD
-0,5 MY98 ITR Racing/Rally


X-MY97STi, X-03S2K, X-E39M5, X-88UrQ, X-MY02Sti, X-MY11 Impreza Diesel.
Og mye annet snask..
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by Frank H Herfjord »

Ja det er umulig å kjøre alle på en tur, mange av disse har trackdays bare en gang i måneden, så man skal nok være heldige om man klarer halvparten, og man må nok i så fall uansett regne med å kjøre litt opp og ned og fram og tilbake.

Takk for prekenen Iceman, den var nyttig.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by hagenisse »

Hovedproblemet med en sånn tur for mange er kostnader. Trackdays i utlandet er dyrt, og med alt transport i mellom samt slitasje på bil (jeg greier jo f.eks bare ca 6 treff pr sett dekk og med masse veikjøring i tillegg blir det enda mindre..), kan det fort blir en rimelig heftig regning. Men en tur til f.eks Spa, Zolder og Zandvoort hadde vært interessant, så frem det er kjøring så tett at det passer. Ringen er ikke interessant for meg, iallefall ikke på turistkjøring.
Iceman wrote:De 1000+ rundene du har med et spill betyr ingen ting der ute i virkeligheten, men det finner du vel ut en dag når du prøver å resette bilen din etter en crash.
Hva i alle dager var poenget med dette innlegget? Man trenger vel ikke være skomaker for å ha et ønske om å prøve endel legendariske baner.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by Iceman »

hagenisse wrote:
Iceman wrote:De 1000+ rundene du har med et spill betyr ingen ting der ute i virkeligheten, men det finner du vel ut en dag når du prøver å resette bilen din etter en crash.
Hva i alle dager var poenget med dette innlegget? Man trenger vel ikke være skomaker for å ha et ønske om å prøve endel legendariske baner.
Nei det er jeg helt enig i, men i et annet innlegg så virket det som om han var verdensmester grunnet et pc spill.

"Den største skuffelsen var rett og slett at det ikke var så forskjellig fra simulator-racing som jeg hadde trodd. Alle rapporter jeg har lest skriver at man får en helt annen opplevelse av høydeforskjeller etc. Vel jeg har en motion simulator hjemme og jeg har krasjet mange nok ganger etter et par tusen angrep på fuchsröhre til å vite at der kjører jeg ikke flatt med mindre det er en pokal i vente, samme hvilken bil jeg har."

Det å sammenligne å kjøre et PC spill med å kjøre en ekte bil på Ringen blir bare feil, da ingen spill for hjemmebruk klarer dette i dag.
For så å komme å si at bilen hans er for bra for ringen, er jo bare helt utrolig.

"En annen skuffelse var at bilen min nesten var for god! Med en gang jeg begynte å bli litt modig var det akkurat som om bilen lo av meg og kalte meg pingle, for den hadde alltid mer å gi. Samtidig var det som om banen advarte meg og sa at den driter i hvem som er tøffest av meg og bilen, det koster den ingenting å drepe beggeø"

Når du sitter å kjører en ekte bil, så snakker du med bilen gjennom pedalene, setet og rattet.
Banen gir deg ingen feedback, men for all del om man har en 6-7-8 sans er jo det bare bra.

Det er nesten bedre å si at man ble redd for å kjøre på Ringen, enn å si at bilen er for bra for banen. (høy fart er ikke for alle)

Jeg ønsker deg lykke til med banekjøringen, men kjør forsiktig. God tur.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by Frank H Herfjord »

Du har åpenbart ingen anelse om hva en skikkelig simulator er. Mitt problem med ringen er at det er for lite avkjøringssoner etc sammenliknet med mer moderne baner.

Du leser heller ikke norsk godt nok til å forstå hva jeg skriver. Jeg har ikke sagt at bilen er for god for ringen.

Kim: det er ikke alle trackdays i utlandet som er så kostbare, Zandvoort, Zolder og Assen koster €25 for 20 minutter. Spa er ganske mye dyrere, antar det henger sammen med lengden på banen. Det er nok ikke realistisk å få til mer enn maks 4 baner på rekke og rad i en tur uansett, og det naturlige er nok å ta ringen i midten siden den generelt er den eneste som er åpen i helgene. Hvis det skulle bli noe av en slik rundtur kan det jo hende at noen kan tenke seg å være med på deler av den mens andre vil ta hele turen.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by hagenisse »

Å sammenligne den riggen Frank har vs hva de fleste har prøvd er også helt feil. En ordentlig oppsatt iracing-rigg med riktig FOV gir et greit inntrykk av banene synes jeg. Som å kjøre i virkeligheten er det jo ikke, men det er laaaaangt unna gran turismo med plastratt foran tv-en :)

Jeg leste det med bilen mest som at den var for god for ham som sjåfør - og da får jo setningen en helt annen mening.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by rayb »

hagenisse wrote:Jeg leste det med bilen mest som at den var for god for ham som sjåfør - og da får jo setningen en helt annen mening.
+1
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: bane-til-banerunde 2013?

Post by Frank H Herfjord »

Takk for støtten...

Problemet med simulator-referansen er også vanskelig for meg å forstå. Det jeg klagde på var jo at det ikke var forskjellig nok i forhold til mine forventninger. Så hva i all verden er det han snakker om når han sier at en simulator ikke kan sammenliknes med virkeligheten? Jeg visste før jeg kom dit at det var mange svinger jeg ikke ville tørre pushe særlig. Så når "wow" faktoren med tanke på forskjellen fra kjøring i simulator imot å faktisk være der i virkeligheten uteble, ble jeg litt skuffet. Når det gjelder Fuchsröhre-referansen var poenget at å kjøre fort på ringen for meg handler like mye om å "tørre" som å "kunne". Jeg er ikke interessert i å kjøre farlig, bare å presse mine ferdigheter. Og full gass gjennom Fuchsröhre og Kesselchen handller veldig lite om ferdigheter og veldig mye om mot og risiko. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke har tenkt å kjøre der igjen. Men det betyr at jeg ikke gadd å bruke opp alle rundene jeg hadde kjøpt kort for (kjørte 10 og ikke 13), og jeg ble nok ikke bitt av ring-basillen, selv om jeg hadde sett fram til turen i årevis. Hvis man drar av i kesselchen eller fuchröhre blir det veldig dyrt. Hvis man drar av i pouhon på Spa blir det bare flaut når man står der og spinner i sandfella.

Å forvente en beklagelse er nok for mye å vente etter slik usaklig uforskammethet så la oss ikke sløse bort mer tid på den ekte nissen i denne tråden, som tross alt handler om noe helt annet.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
Post Reply