Bil til banebruk

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Bil til banebruk

Post by Yukikaze »

Hei,

stiller dette spørsmålet her da dere sikkert har en oversikt:

Jeg ønsker meg en bil til banebruk som IKKE skal ha skilter da jeg ønsker ønsker å kjøpe noe billig jeg kan strippe, bygge om og sette en stooor kompressor på. Følgende spørsmål melder seg:

1) Man kan sikkert ikke møte opp med hva som helst på banen? Finnes det regler, retningslinjer og evt. godkjenningsinstans slik som for skiltede biler? Eller er det bare å holde støyregel på 100dB?

2) Er det gjengs å sette prøveskilter på for transport til/fra banen eller er man avhengig av f.eks flatbed?
SVX - VTD
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bil til banebruk

Post by hagenisse »

Hos NSK får du ikke kjøre uten skilt (med mindre du har en lisensiert bil - og da er det jo krav). Ellers er det helt opp til arrangøren av treffet.
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Bil til banebruk

Post by Yukikaze »

Har noen link til disse kravene?
SVX - VTD
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Bil til banebruk

Post by hagenisse »

bilsport.no har en grei oversikt vil jeg tro.
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Bil til banebruk

Post by mazdafun »

Hei.

Høres ut som om du vil ha en lekebil. :lol:

Jeg anbefaler deg å kjøre drifting i den laveste klassen. Se her: http://bilsport.no/grener/drifting/

Bilen frakter du til og fra bane på henger. Om du ikke har lappen på BE, så tar du den.

Lykke til med mye morro :D
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Bil til banebruk

Post by rayb »

hagenisse wrote:Hos NSK får du ikke kjøre uten skilt (med mindre du har en lisensiert bil - og da er det jo krav). Ellers er det helt opp til arrangøren av treffet.
Som bane-junkie kan jeg si at alle trackday-arrangører jeg har vært borti krever at bilen er gatelegal.

Ikke alle tillater prøveskilt. Jeg har blitt blitt fortalt at kontraktene man skriver med Rudskogen spesifikt sier at kjøreseddel for prøveskilter må være gyldige for Rudskogen spesifikt, dermed er det bare prøveskilter utstedt for prøving som er gyldige, ikke for flytting. Hvor nøye kontrollen det føres er imidlertig mer usikkert.

Men dersom du ikke skal ha skilter på bilen er nok det beste å bygge en lisensiert bil etter et klassereglement av eget valg....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Post Reply