Rudskogen 8. juli

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Rudskogen 8. juli

Post by Knuts »

Ringen er jo best men farlig og langt unna. Kinnekulle og Knutstorp er morsome baner med mye kurver og høydeforskjeller og gjør stor forskjell på gode og dårlige førere. Våler og Falkenberg er også bra men litt flate. Zandvort hadde vært gøy ja. Et NSK treff på Falkenberg hadde vært gøy. Ligger jo kun tre timer fra Oslo og leien er sikkert betraktelig hyggeligere enn i Norge. Mvh Knut S
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 8. juli

Post by rayb »

Knuts wrote:Ringen er jo best men farlig og langt unna. Kinnekulle og Knutstorp er morsome baner med mye kurver og høydeforskjeller og gjør stor forskjell på gode og dårlige førere. Våler og Falkenberg er også bra men litt flate. Zandvort hadde vært gøy ja. Et NSK treff på Falkenberg hadde vært gøy. Ligger jo kun tre timer fra Oslo og leien er sikkert betraktelig hyggeligere enn i Norge. Mvh Knut S
Dette var ikke noe dårlg forslag. Falkenberg, Gelleråsen, Kinekulle, Anderstorp.... Det er flere muligheter i Sverige som er betraktelig nærmere enn ACR, men jeg vil ikke vedde på at leien er hyggeligere......
Selv finner jeg Knutstorp vanskelig og urytmisk, men har ikke vært der mer enn at jeg fortsatt ser det som mulig å lære seg banen.

Hva Ringen angår har jeg aldri vært der men jeg må innrømme at jeg ikke er spesielt fristet heller med tanke på risiko, sikkerhet og den generelle oppførselen til andre førere som jeg riktignok bare har hørt om. Man kan jo henge med Gran Turismo e.l, men jeg må innrømme at €2400 er litt i meste laget for meg å bruke på sånt. Det er sikkert god valuta for pengene, men det er fortsatt veldig mye penger.

Spa eller Zandvoort deriomt, står på min liste for *telle på fingerne* sommeren 2014.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Rudskogen 8. juli

Post by PeR4 »

Nærheten til banene har betydning ja, og noen forumbrukere har kort vei til ACR.
Har ikke prøvd Knutstorp og Kinnekulle enda, med Gelleråsen har jeg kjørt noe på og den oppfattes ikke som en høydare!. Generelt er baner med høydeforskjeller mer interessante enn flate, med det fins unntak.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 8. juli

Post by rayb »

PeR4 wrote:Generelt er baner med høydeforskjeller mer interessante enn flate, med det fins unntak.
Smak og behag?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Rudskogen 8. juli

Post by Linder »

31 meter høydeforskjell på ACR
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
need4speed
Posts: 449
Joined: 16 Feb 2010 11:26
Location: Mo i Rana

Rudskogen 8. juli

Post by need4speed »

Når det gjelder acr så er det planer om å bygge den om. LNS skal hente ut malm under Nordpolen(post5). Til høsten begynner de mest sannsynlig å fjerne haugen utenfor banen mellom startstrekka og post 3. Massen skal brukes til å fylle i hullet utenfor banen mellom sjikanen og breisladden.

Hvis planene for banen gjennomføres er årets sesong siste i nåværende form men, personlig tror jeg dette er uungåelig siden det ligger masse verdier der.

Banen vil ikke bli stengt men den vil bli endret




Sent from my iPhone using Tapatalk
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Rudskogen 8. juli

Post by Frank H Herfjord »

PeR4 wrote:Hvis man sammenlikner en (mulig fremtidig?) utgave av Ringen med MODERNE sikkerhetstiltak opp mot dagens utgave, så er risikoen for skader i dag meget høy, og skadene kan utmerket godt bli meget omfattende og ikke bare ta for seg ting.

Merker at jeg etter som tiden går motiveres mere til å kun bruke banemodifiserte leielbiler istedenfor egen bil med frynsete forsikring(selskapene prøver stadig å spisse/skjerpe forsikringsavtalene for å unngå stor utbetalinger for Ringenskader). Banemodifisert leiebil føles kostbart akkurat når kortet dras, men muligheten for senere regninger er behagelig lav.
Hvilke firma er det du sikter til nå? Jeg hadde booket leiebil hos RSR Nurburg tidligere i år. Og ja, alle deres leiebiler er fullt forsikret. Men det er verd å merke at egenandelen er €30.000.

Zandvoort er et mål for meg også. Bortsett fra at det alltid regner der! Har også en drøm om å kjøre Mille Miglia og Targa Florio, bare så brysomt med vikeplikt og sånt om man skal få en god runde...

Og Dijon-Prenois må jeg jo innom. Først og fremst fordi den ligger passe nær verdens beste vindistrikt, Burgund (min nest største hobby) men også fordi det er den eneste gjenværende banene fra Formel 1 1978 sesongen hvor min favorittbil i iracing, Lotus 79 (min største hobby) kjørte.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Rudskogen 8. juli

Post by PeR4 »

En langhelg for noe tid tilbake leide jeg rigget bil fra tre forskjellige firmaer, dette firmaet kom ut på topp( i min noe begrensede evaluering): http://www.rent4ring.de/en/info/index.html

Det firmaet du nevner leide jeg også rigget bil hos, men det skjer ikke igjen.. NB, det kan være at det har skjedd større endringer slik at de er aktuelle nå.. Men da skal jeg ha endel referanser på dette.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Rudskogen 8. juli

Post by PeR4 »

need4speed wrote:Når det gjelder acr så er det planer om å bygge den om. LNS skal hente ut malm under Nordpolen(post5). Til høsten begynner de mest sannsynlig å fjerne haugen utenfor banen mellom startstrekka og post 3. Massen skal brukes til å fylle i hullet utenfor banen mellom sjikanen og breisladden.
Hvis planene for banen gjennomføres er årets sesong siste i nåværende form men, personlig tror jeg dette er uungåelig siden det ligger masse verdier der. Banen vil ikke bli stengt men den vil bli endret Sent from my iPhone using Tapatalk
Detaljer om endringene kan man finne hvor?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 8. juli

Post by rayb »

Her er det i det minste noe...

Dog merker jeg meg at det sies:
Internettet wrote:– Det er usikkert om det i det hele tatt blir noen flytting. Dersom det blir er det snakk om ei sløyfe av banen, og flyttinga ligger mange år fram i tid. Vi har en svært god dialog med gruveselskapene om dette, sier styreleder for Arctic Circle Raceway, Geir Lilletvedt.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Rudskogen 8. juli

Post by PeR4 »

rayb wrote:
PeR4 wrote:Generelt er baner med høydeforskjeller mer interessante enn flate, med det fins unntak.
Smak og behag?
Ja, som alltid! Noen liker mora etc.

Men kurvekombinasjoner som er en smule uoversiktelige tatt i det sjåføren oppfatter som maksimal hastighet kombinert med kompresjon, og umiddelbart etterpå løft, gir noen impulser til kroppen som jeg ikke oppfatter at jeg får får på flate baner.

Feks er det nesten skummelt å kjøre Nordsløyfa feil vei eller gå banen, det er stigningsforhold og tverrfall så man blir svimmel. Dette bidrar til legendestatusen, hadde det vært flatt...
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Rudskogen 8. juli

Post by rayb »

PeR4 wrote:Feks er det nesten skummelt å kjøre Nordsløyfa feil vei eller gå banen, det er stigningsforhold og tverrfall så man blir svimmel. Dette bidrar til legendestatusen, hadde det vært flatt...
Der ser man... Og så jeg som alltid har trodd at legenden skyldtes lengden og mangelen på avkjøringssoner. Der har man for å ikke sjekke med egne øyne.
Men for all del, jeg ser poenget ditt. Jeg er bare ikke avansert nok til å sette pris på annet enn at det går fortere enn 80 til tider. :oops:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Frank H Herfjord
Posts: 116
Joined: 25 May 2012 13:16

Re: Rudskogen 8. juli

Post by Frank H Herfjord »

Flate baner er gørr kjedelig med mindre det er snakk om ovalbaner som Milwaukee. Maksimalt antall blinde svinger og høydeforskjeller samt minimalt med sjikaner er det som gjelder. VIR. Brands Hatch, Road Atlanta, Nordschleife, Spa, Suzuka passer til den beskrivelsen.
2012 Nissan Leaf.
x: 2005 Smart Roadster Brabus Xclusive Coupe, 2010 Lotus Evora
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Rudskogen 8. juli

Post by PeR4 »

Frank H Herfjord wrote:Flate baner er gørr kjedelig med mindre det er snakk om ovalbaner som Milwaukee. Maksimalt antall blinde svinger og høydeforskjeller samt minimalt med sjikaner er det som gjelder. VIR. Brands Hatch, Road Atlanta, Nordschleife, Spa, Suzuka passer til den beskrivelsen.
Ja, men mange(og jeg er en av disse) oppfatter at feks Våler er morsom, og den har kanskje 2 meter i høydeforskjell hvis den siste sløyfa tas med..
Der er det ikke mye blindt, men noen interessante svingkombinasjoner pga merkelige tverrfall til en bane å være, årsaken er at store deler av banen er anlagt som en vanlig vei: med høyeste punkt midt på banebredden, noe som medfører at hjulvinkler ofte endres mye i svinger som kan tas i over 100 km/t. Dette gir kjappe bak- og forhjulsslipp i svingene, og rundetidene blir mer preget av guts(fant ikke et bedre uttrykk..) en man skulle tro når man ser/kjører banen første gang.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Rudskogen 8. juli

Post by PeR4 »

Linder wrote:31 meter høydeforskjell på ACR
Ca 300 meter for Nordsløyfa.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Post Reply