Vålerbanen 17. juni

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
vadav
Posts: 9
Joined: 07 Aug 2010 02:24
Location: Trondheim

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by vadav »

En uspennende snutt fra en av de tregeste for dagen..

1966 Ford Cortina
2004 Smart Roadster

Det er helt greit å være gift, sålenge det ikke går ut over privatlivet!!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by hmhaga »

Bedre sent enn aldri - takk til NSK for bra gjennomført banekjøring. Synd at så få møtte opp, men da fikk jeg i hvert fall satt ny rekord i antall runder på én banedag (150 km).

Godt og vel 1 år siden forrige banekjøring, så merket godt at jeg var rusten. Var dessuten gjort en del endringer på motor/elektronikk, som ikke har fått prøvd seg på bane før - så fant ut at det var greit med litt mekanisk sympati. Det varte vel bare noen timer før det var glemt... Heldigvis fungerte alt som det skulle, og jeg er jo ganske fornøyd med at DIY (Do it Yourself) mapping av ECU og DIY justering av hjulvinkler fungerte så bra :D

Eneste problem jeg har nå er at bremser og dekk mm takler mange runder uten å gå for varmt, men oljetemperaturen stiger for høyt. Følte meg slem da oljetemperaturen nådde 140 grader. Har oljekjøler på hylla, men ville nå helst unngått å montere den. Men jeg liker å kjøre mange sammenhengede runder, da det gir god flyt og god læringseffekt.

Og bare for å ha det oppklart - jeg ble svartflagget for ulovlig forbikjøring. Det var ikke meg, men bilen bak meg igjen. Tror det ble stor frustrasjon, da vi ble liggende bak en 911 over ganske mange runder.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by PeR4 »

Fikk du med deg oljetrykket med 140 graders motorolje? Hvilken olje bruker du?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by hmhaga »

PeR4 wrote:Fikk du med deg oljetrykket med 140 graders motorolje? Hvilken olje bruker du?
Oljetrykket ligger på ca 6 bar over 2500 rpm, uavhengig av om oljen er 90 eller 140 grader. Kjørte for anledningen med Total Quartz 10W50 Racing kjøpt på Torshov Bilrekv.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by PeR4 »

Det høres svært bra ut.
En av ulempene med høye oljetemperaturer er ofte at oljetrykket synker.

Jeg brukte en original Mitsu Evo på bane og den tangerte også 140 grader med Castrol TWS 10-60(før uoriginal oljekjøler ble montert), men også her var trykket ok. Jeg sjekket etterpå med Castrolimportøren i Norge, og de anbefalte oljeskift hvis TWSen kom særlig over 130 grader, da mente de at olja fungerte dårlig etterpå. Fikk aldri helt med meg eksakt hvilke deler av olja som var mest utsatt over 130 graderC..
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by Linder »

Ikke vært meg som kjørte biler på bane med over 130 grader oljetemp. Har aldri under banekjøring oversteget 105 grader, er da heller ikke behov for dyreste olje
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by PeR4 »

Linder wrote:Ikke vært meg som kjørte biler på bane med over 130 grader oljetemp. Har aldri under banekjøring oversteget 105 grader, er da heller ikke behov for dyreste olje
Mens jeg hadde Evoen ble det sjekket litt rundt hva som var mulig å få til.. Leste på nettet at Gr.N. rallybiler(som ikke får lov til å bytte ut originalkjølerne til noe bedre) som deltok i rally i Spania ofte så 140 graders olje under asfaltrally på varme dager. Når de brukte TWSen så hadde de gode oljetrykk uansett.

Hvilken olje bruker du på bilen?
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by Linder »

Det blir noe annet med slike regler der de ikke har noe valg. I tillegg er de ikke redd en overhaling i ny og ned.
Jeg har kjørt på mye rart, Gulf 10-60 nå, snart agip. Dårlig erfaring med biltema 5-50. Opplevde at den ble fort svart, men dette er en høyst udokumentert observasjon.
Edit: Oljekjøler messig har jeg alltid brukt billige lavkvalitets kjølere med brukbar størrelse. 7-800 kr og meget god kjøleeffekt
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by PeR4 »

Biltemas oljer er sikkert bra nok for banebruk, men jeg har inntrykk av at det ikke er så mange som tar sjansen. Vanskelig å finne gode referanser, feks at noen dokumenterer bruk av slik olje over tid i en banebil, med oppnådde temperaturer over et bestemt tidsrom, og helst oljeanalyse før og etter.. Det er nok mye å be om :-)

Den brukte olja som er igjen i kjøleren(hvis man ikke er petimeter og kobler fra og tømmer denne også) vil umiddelbart gi noe farge til den nye olja.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by Linder »

Neste oljekjøler blir nok med tappeslange og kran slik jeg har på catchtanken. Bytter olje 4-5 gang i sesongen og tømmer kjøler på ca 2 av de byttene.. Litt styr men.
Enig i at det hadde vært interesant med analyser, men klart biltemas 50 vekt vil i alle fall være svakere til vårt bruk enn racingoljer i 60. Det jeg lurer på er om at en oljemåler forteller hele sannheten. Greit at oljen min ikke overstiger 105 grader uansett bruk, men den vil passere varmere punkter, som turbo feks. Vil tro dette svir oljen gradvis, eller tar jeg feil?
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by PeR4 »

I gamle dager (og kanskje fremdeles?) anbefalte fabrikantene at motoren gikk en stund på tomgang etter kjøring hvis man hadde gasset litt på like før man stoppet. Dette var vel for å få ned temperaturen i turboen og mest(mener jeg) for å unngå at oljen stoppet og svidde seg fast i turboen. Kan være at dette var før turboene ble vannkjølte.. Men har ikke lest om at oljen svies/mister egenskaper gjennom turboen når den pumpes gjennom.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by atledreier »

Hvis turboen er et par hundre grader når man stopper bilen så vil oljen slutte å sirkulere. Den olja som ligger i turboen vil bli ødelagt av den høye temperaturen, og i verste fall kan den tette oljekanalene slik at turboen raser neste gang man starter. Smart å kjøle turbo og motor før man stopper.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by hmhaga »

atledreier wrote:Hvis turboen er et par hundre grader når man stopper bilen så vil oljen slutte å sirkulere. Den olja som ligger i turboen vil bli ødelagt av den høye temperaturen, og i verste fall kan den tette oljekanalene slik at turboen raser neste gang man starter. Smart å kjøle turbo og motor før man stopper.
Det har skjedd litt siden 80-tallets Saab Turbo :wink: Turboene er vannkjølte, og når motoren stoppes er det konstruert slik at kjølevannet fortsetter å sirkulere.

Ang oljetemperatur, så har jeg montert sensoren sist i smørerekka, over cyl 3 som da er det varmeste punktet i motoren. Å plassere sensoren i bunnpanne el.l. gir feil verdier.

Er skeptisk til oljekjøler pga problemer/ekstraarbeid ved oljeskift, og ikke minst økt fare for oljelekkasje. På Subaru kommer dessuten uttak/slanger skummelt nær varm eksosmanifold.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
atledreier
Posts: 231
Joined: 03 Feb 2011 09:00
Location: Sandnes

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by atledreier »

hmhaga wrote:
atledreier wrote:Hvis turboen er et par hundre grader når man stopper bilen så vil oljen slutte å sirkulere. Den olja som ligger i turboen vil bli ødelagt av den høye temperaturen, og i verste fall kan den tette oljekanalene slik at turboen raser neste gang man starter. Smart å kjøle turbo og motor før man stopper.
Det har skjedd litt siden 80-tallets Saab Turbo :wink: Turboene er vannkjølte, og når motoren stoppes er det konstruert slik at kjølevannet fortsetter å sirkulere.
Turboen er fremdeles mange hundre grader, og olja er fremdeles stillestående. Enkel termodynamikk sier at detta går gærnt. Men bare parker bilen med hvitglødende turbo du, men jeg gjør det IKKE.
2013 Toyota GT86 6MT
2011 VW Touran Highline 2.0DSG
2007 VW Golf TDi DSG Sportline
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Vålerbanen 17. juni

Post by NoBrain »

Som påpekt så er turboen på Impreza WRX/STI vannavkjølt og konstruert slik at kjølevannet fortsetter å sirkulere etter at man stopper motoren. Tror Subaru fjernet den opprinnelige nedkjølingsprosedyren fra brukermanuelen for WRX/STI i 2001/2002 hvor instruksen var å la bilen idle litt før man stoppet motoren. Dette er ikke lenger nødvendig på Impreza iallefall, men dette gjelder originalturbo og normal kjøring før man parkerer bilen. Ved banekjøring så er det alltid lurt å kjøre en rolig sisterunde for å kjøle ned motoren (samt sjåfør) før man parkerer, evt. la bilen idle litt i pit hvis man kommer rett av banen etter en rask runde.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
Post Reply