Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by webmaster »

rayb wrote:Støymåling i utslippet?
Nettopp. :-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

[quote="Morten H"

Dem måler ikke om Bremsevesken koker/er svekket etter treffet/kjøringa og gud vet hvor de har kjørt mellom NSK treffene, så BØR taes hver gang uansett ja.[/quote]

No argument here, jeg bare lurer på hvordan folk kan komme på treff etter treff uten en gang å ha tenkt på dette?

Jeg er klar over at ikke alle er like frenetisk OCD-aktig opptatt av bremser som jeg selv er, men det må da finnes en mellomting...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

webmaster wrote:men det er utrolig mange som ikke vet når bremsevæsken på bilen sin er skiftet sist, noen vet knapt nok hvor beholderen er
Den er under panseret, oppe i høyre hjørne, ved siden av sikringsboksen. Ble sist byttet forrige onsdag.

Jeg er ikke overbevist over verken disse målerne (de billige kan være litt bingo iallefall), eller at dårlig bremsevæske er det største problemet. Plutselig kommer det en fjomp med en bil som bakhjulet detter av på - noe som er mye farligere - uten at teknisk ville plukket det opp.

:twisted:
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Image
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

hagenisse wrote:
Jeg er ikke overbevist over verken disse målerne (de billige kan være litt bingo iallefall), eller at dårlig bremsevæske er det største problemet. Plutselig kommer det en fjomp med en bil som bakhjulet detter av på - noe som er mye farligere - uten at teknisk ville plukket det opp.

:twisted:
Det er tydeligvis et "stort" problem, da dem finner biler i grenseland hver gang, men jeg kan ikke huske å ha sett et løst hjul siden Våler (2011?) jeg (skal ikke rippe opp i hvem det var :-)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

Morten H wrote:jeg kan ikke huske å ha sett et løst hjul siden Våler (2011?) jeg (skal ikke rippe opp i hvem det var :-)
Men jeg gir allikevel Hagenisse rett i at:

- det er (muligens) farligere
- det ble ikke plukket opp av teknisk

:lol:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

rayb wrote:
Morten H wrote:jeg kan ikke huske å ha sett et løst hjul siden Våler (2011?) jeg (skal ikke rippe opp i hvem det var :-)
Men jeg gir allikevel Hagenisse rett i at:

- det er (muligens) farligere
- det ble ikke plukket opp av teknisk

:lol:
:D
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by jonr »

rayb wrote: - det ble ikke plukket opp av teknisk
Men regner med at det ble plukket opp av noen andre da? :lol:
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

Da tror jeg denne Linken også kan avsluttes (tror HmHaga fikk greit med svar her) ,da den var fra i fjord og sporer litt av til tider, så god sommer fra meg igjen og
gleder meg til å treffe likesinnede på neste treff i Juli :wink:
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Image
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

Iceman wrote:
webmaster wrote:Selv om det er fredag er det lov å holde diskusjonen på et saklig nivå, gutter. Det er svært nære at jeg stenger denne tråden nå...

Over til noe hyggeligere: Har dere sett at det er lagt ut 'reklame' for treffet på http://www.sportsvogn.no ? Og der ligger også reglene for kjøringen på bane - de bør glede opptil flere av oss. :-)
Først og fremst må jeg takke for noen fantastiske år med Banekjøring i regi av NSK, men som alle vet. "all good things must come to an end"
Det natulige sporet ned mot "Angsten" er på venstre side, så det betyr at tregere biler nå må krysse banen over til høyre siden når de nå blir forbikjørt.

Med tanke på min egen sikkerhet, så kan jeg ikke lengre delta på NSK sine banetreff på Sommeren.
Ja enig med Webmaster :!: :!:

Ja bra å "tenke" sikkerhet :D
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Elise_type_79 »

Jeg har opplevd at bremsene kokte på nye Skogen. Fungerte helt fint sålenge det var kjøring, men ble flagget rett inn i depoet fra et skikkelig hett heat der jeg hadde brukt 100% av både meg og bilen uten nedkjølingsrunde. Da mistet jeg bremsene i sakte fart på tur inn i depoet.

Hadde grei nok bremseveske men det er jo målt i beholderen.
Moralen er, skift hvert år :-)
When in doubt, flat out!
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Elise_type_79 wrote:Jeg har opplevd at bremsene kokte på nye Skogen. Fungerte helt fint sålenge det var kjøring, men ble flagget rett inn i depoet fra et skikkelig hett heat der jeg hadde brukt 100% av både meg og bilen uten nedkjølingsrunde. Da mistet jeg bremsene i sakte fart på tur inn i depoet.

Hadde grei nok bremseveske men det er jo målt i beholderen.
Moralen er, skift hvert år :-)
Kjører man mye på bane, så holder ikke en gang i året.
Bytt veske etter 2-3 banekjøringer, om ikke så utsetter du andre fror fare.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

Iceman wrote:
Elise_type_79 wrote: Kjører man mye på bane, så holder ikke en gang i året.
Bytt veske etter 2-3 banekjøringer, om ikke så utsetter du andre fror fare.
Jeg sier ikke at du tar feil, men hvorfor oftere enn en gang i året?

Bremsevæske er hygroskopisk, som betyr at den tiltrekker seg vann nåre den kommer i kontakt med luft.
Bremsevæske har 2 oppgitte kokepunkt:

Tørr (0% vann)
Våt (3.5% vann)

Hva som er tørt og vått kokepunkt varierer voldsomt hos de forskjellige bremsevæskene. (Biltema 189 grader våt, Castrol SRF 270 grader våt)

Har du noen dokumentasjon som viser at bremsevæske forvitrer/trekker til seg mer vann av å bli varm, for jeg antar at det er varmen du anser som et problem?

Selv pleier jeg å tappe av det som ligger i caliperne (pluss litt til) etter hver banekjøring jeg har vært på. På den måten blir væsken aldri eldre enn et år. Har fungert så langt i alle fall, men nå hat jeg forsåvidt en ganske lett bil.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Om du fjerner det som ligger i calippern, så blir det noe annet.
Når du fjerner det som ligger nederst, må du fylle opp på toppen igjen.
Du bytter da egentlig ut den gamle vesken med ny, så da varer så klart bremsevæske lengre.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Post Reply