Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by magnesmurf »

Morten H wrote: Tøff V8 lyd fra bilen din etter langstrekka på toppen av Angsten 8) (ble lurt av lyden flere ganger)
Det bråker mer enn det går :roll:
Men er fornøyd med lyden hvertfall, siden mr2en med orginalt filter og orginal eksos høres ut som en vanlig corolla :P
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by PeR4 »

Morten H wrote:Morro å se hvordan tidene sank utover kvelden (på ALLE), så at slik kjøretrening fungerer kan jeg bekrefte.
Kommer ikke med tider,da det var ikke poenget,men det var 2 stk STORE Stasjons vogner der som lå 5-10 sek forran alle de andre sports bilene, (kunne tenkt meg en sittepå runde med BMW,n neste gang ?) så sporvalg er sikkert alfa omega.

Var Bare en lisensiert bil tilstede, men han fikk kjørt 2 heat og var Dagens raskeste, så bare å komme med Lisens biler,så kan dere få masse kjøretrening og kjøre forbi her og der. Alle Trackdays aksepterer Lisens biler, så man får brukt en Lisens bil så mye man makter og kan også delta på Sprint Rally (dags lisens) som er utrolig morrsomt.
Ja, her er jo helt tydelig gleden ved å finne det gode sporet vesentlig...
Stasjonsvognene kjørte bra spor, men helt sikkert er det at de sto de på bra dekk for kald og våt asfalt.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Linder »

Hvordan dekk var det?
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hmhaga »

Var på Corsa Italiana i helgen med Lotus Elise, og til tross for førermøte var det jo enkelte som skulle forbi i sving.

Nå bestemte jeg meg derimot for å gi tydelig signal om at jeg ikke kom til å slippe forbi, ved å fortsette i idealsporet og ikke sette ned farten. Dermed unngikk vi "diskusjonen" rundt sporvalg ved forbikjøringen, og at jeg tapte enda mer fart på å kjøre ut av idealsporet. Jeg gjorde også det samme ved etterfølgende svingkombinasjoner, og slapp først forbi på første rettstrekke.

Dette fungerte mye bedre, og det ble ikke kjøring på kryss og tvers i høy hastighet bl.a. i angsten. Tror ikke jeg skal ha plaget noen unødvendig mye?

Det er en del sjåfører på trackdays som egentlig burde meldt seg på racing i stedet, for de kjører jo like fort som gutta som kjører løp. Da synes jeg nesten at de må forvente at de møter på "saktegående kjøretøy", og må vente til første rettstrekke for forbikjøring.

Med lite motor hadde jeg selv litt problemer med å komme forbi enkelte på rettstrekkene. I stedet for å la blodtrykket stige skiftet jeg heller taktikk, la meg litt lenger bak og fokuserte på bedre utgangshastighet ut på langsidene.

Merkelig nok føltes Rudskogen mye tryggere med Elise enn Impreza...kanskje fordi speedometeret stoppet på 170 km/t.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

hmhaga wrote:Var på Corsa Italiana i helgen med Lotus Elise, og til tross for førermøte var det jo enkelte som skulle forbi i sving.
Ingen tyske biler vel?
Murena 22
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2012 19:50
Location: Grenland

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Murena 22 »

Slik jeg ser det anngående forbikjøring må det være klare og strenge regler Dersom ikke reglene blir fulgt er det mye tryggere uten regler Driver endel regattaseiling Der oppstår stadig ubehaglige episoder fordi noen ikke tør å stå på retten sin og gjør uventede manøver i ett trangt felt
Matra Murena 22 Audi TT Qaattro Yamaha fzx facer
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Banekjøring i 200 km/t...?

Post by ElViz »

Litt spessiellt med regattaseiling da. Der brukes jo reglene som en vesentlig del av taktikken. På banekjøring må hovedprinsippet være å ta hensyn. Ellers er jeg enig i at uforutsigbarhet er no dritt :)
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

BAre Racing wrote:Nå er det vell ikke tidtagning på noen av NSK, tracday eller tilsvarende ferdighetstrening treff....så det feier vekk argumentene omkring "stress faktor".

For de som alikevell liker å smyge til seg en rundetid og er opptatt av dette, så vil jo sjikane eller andre fysiske tiltak diskriminere den andel av de som kjører på banen og som bruker tid som en forbedringsfaktor. Jeg håper NSK ledelse og treffansvarlig kommer opp med løsninger som kan legge til rette for at nesten alle får kjørt slik de ønsker.

For å lage tiltak så ma man vite årsak. Å diskutere konsekvens er selvsagt også en del av ligningen.

Ulykker skjer hovedsakelig av fire grunner:
1. Teknisk svikt på utkjørende kjøretøy
2. Hindring i veibane (annen sjåfør som snurrer)
3. Tap av veigrep grunnet endret underlag (regn/oljesøl)
4. Krasj med andre kjøretøy (side/front/hekk) grunnet ulik filplassering og hastigheter.

Den berømte angsten vil sikkert ha ulykker som i de fleste svinger, men konsekvensene kan bli større dersom farten ikke er redusert tilstrekkelig. Angsten er den svingen med høyest entry speed, så naturligvis vil marginene for handlinger og kontrahandlinger være mindre ved "hendelser". Slik jeg ser det vil ikke antall "hendelser" i angsten reduseres ved å ha en hindring 2/3 borte ved den nye langsiden. De fleste biler vil nå samme entry speed (120 km/t) grunnet at man akselrerer ned bakken mot bremsepunktet etter sjikane.

Jeg tør påstå at det blir flere hendelser med sjikane av to årsaker.
1. Sjikane i seg selv blir et naturlig bremsepunkt som ikke er trenet inn
2. Hastighet inn mot angsten(ikke entryspeed) er gått ned så flere kjøretøy vil samles der hastigheten går ned.

For de som lurer på hvorfor så er det jo bare kjøre på E6 inn mot oslo en dag i trafikk. Brems ned 10 km/timen i køen. 2 kilometer lenger bak må de stoppe helt opp!

For å redusere antall "hendelser" så må fokuset ligge på holdningsskapende og kunnskapsbasert informasjon. Så klart vi kan ta en "Statens Vegvesen", å sette ned hastighet og lage barrierer. Det fører sansyneligvis til mer frustrasjon, mere småulykker, og selvsagt mindre konsekvenser for de ulykkene som skjer.

Miljøet i NSK er vell ikke større enn at man kan sette av 10-15 minutter i plenum med spørsmål og informasjon samt lage ett sett med treffregler som skaper bedre sikkerhetsmarginer, dersom de som er der i dag ikke føles tilfredstillende?

Jeg har kjørt en del runder med OMC, Ferdinand Motor, Trackday, Girls Go fast, Nordmøre Gatebil osv osv på "alle" banene i hele Norge. Hovedårsaken til ulykker av kategori 4 skyldes som oftest ulikt mestringsnivå og manglende forståelse av baneregler og normer for dagens kjøring på det treffet du er.

Typisk kommentar etter sammenstøt:
- Jeg trodde du slapp meg forbi
- Jeg lå først så har retten på idialspor
- Jeg trodde det kun var lov til å kjøre forbi på langstrekket
- Jeg så deg ikke
- Hvorfor svingte du inn rett framfor meg?

Jeg har ikke noe hinsides godt sluttpoeng, men jeg har til overs å se en ulykke av kategori 4 på noen av treffene jeg har vært. Selv har jeg flere "nesten" sammenstøt, men det er utelukkende i situasjoner der JEG kommer bakfra opptil et kjøretøy som kjører saktere og/eller har mindre kjøretrening. Kombinert med ulik forsåelse og egne misstolkninger, så kunne det potensielt bli ulykke, der jeg ville hatt skylden.

Min sluttning ut fra det er derfor at jeg selv må skape den tryggheten jeg føler jeg må ha i enhver situasjon. Dette er en løpende vurdering som tas basert på treff, pr runde og pr sving eller hver bil jeg tar igjen, eller biler jeg ser kommer opp bakfra. Jo mer du kjører med ulike grupper og kjøretøy jo mer lærer man og dermed senker risikonivå omkring sitt eget kjøretøy.

Om NSK informerer og skaper god kjørekultur basert på mer enn peptalken rett før kjøring begynner (da alikevell svært få tør åpne munnen eller er så sugen på å kjøre at de glemmer alt annet) så tror jeg trygghetsnivået den enkelte trenger kan skapes sammen og hver for seg, uten fysiske barrierer.
Litt god/innteresang/blanda lektyre fra forige sesong om man ønsker å se hva forskjellige ønsker og mener :)
Mye bra i dette innlegget synes i hvertfall jeg.
Har det blitt noen foandriger i år ? eller går det på skinner hos NSK ?
(har desverre ikke kunne møt på treff ennå i år)
PS:Ikke meningen å fyre opp Denne tråden igjen :wink:
Last edited by Morten H on 13 Jul 2013 22:24, edited 2 times in total.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

Image
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Iceman »

Image
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

Morten H wrote: eller går det på skinner hos NSK ?
Jeg synes det fungerer bra, men har bare kjørt på et par treff.

En ting NSK derimot burde ta tak i er hvordan teknisk fungerer. Det tar helt komisk mye tid i forhold til andre treff jeg kjører på, uten at jeg helt ser hva man får ut av det. Egenerklæring på at bilen er i baneklar stand og så en kjapp tur igjennom støykontroll og vips ferdig. Så kan man heller forbeholde seg retten å sjekke ut tvilsomme biler (eller nybegynnere om ønsker det) nøyere.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

hagenisse wrote:
Morten H wrote: eller går det på skinner hos NSK ?
Jeg synes det fungerer bra, men har bare kjørt på et par treff.

En ting NSK derimot burde ta tak i er hvordan teknisk fungerer. Det tar helt komisk mye tid i forhold til andre treff jeg kjører på, uten at jeg helt ser hva man får ut av det. Egenerklæring på at bilen er i baneklar stand og så en kjapp tur igjennom støykontroll og vips ferdig. Så kan man heller forbeholde seg retten å sjekke ut tvilsomme biler (eller nybegynnere om ønsker det) nøyere.
Har De andre flere kontrolanter eller hva er det de gjør som gjør dem raskere ?

I ukedagene kommer jo teknikerne og deltagere sent i gang/rett fra jobb, så kan jo være at de ikke kommer tidsnokk i gang og blir avbrutt/forsinka av førermøte ?
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by webmaster »

Enig at det noen ganger tar veldig lang tid, som sist gang. Det var en del uheldige omstendigheter den gangen (ingen av deltagerne hadde med seg ferdigutfylte skjemaer, jeg var sent ute med blanke skjemaer p.g.a. en tur på legevakta rett før*, det var bare 1 team som tok teknisk etc.). Det blir tatt tak i dette på neste treff 28. juli, men da er det en annen utfordring - vi får ikke lov til å starte støymåling før kl. 13:00 p.g.a. kirketid - det er da banen åpner også... Men vi skal prøve en annen variant for å få ned tiden på det.

Når det gjelder den tekniske kontrollen forøvrig er det enkelte ting vi ikke kommer til å lempe på, og det går på sikkerhet som bl.a. bremsevæskekontroll. Hvert eneste treff avviser vi biler p.g.a. for dårlig bremsevæske, og vi sier fra til de som har væske som er på kanten slik at de får byttet før de skal på neste treff. Det viser at det er behov for denne kontrollen. At vi kan bli mer effektive er det ingen tvil om, men ikke ved å kutte ut slike kontroller.

Egenerklæringsskjemaer er fine greier det, men det er utrolig mange som ikke vet når bremsevæsken på bilen sin er skiftet sist, noen vet knapt nok hvor beholderen er.

Når det er sagt - så er det en ting deltagerne kan gjøre for å hjelpe oss (og seg selv), og det er å sørge for å fylle ut skjemaet på forhånd - det ligger alltid tilgjengelig på websiden der vi bekjentgjør treffet, og det oppfordres også til å fylle ut og ta med....så gjør det folkens! ;-)

* Skyldtes en flyvende fastnøkkel som ville sloss. Fastnøkkelen vant, leppa tapte men tenna holdt! :twisted:
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

webmaster wrote:Enig at det noen ganger tar veldig lang tid, som sist gang. Det var en del uheldige omstendigheter den gangen (ingen av deltagerne hadde med seg ferdigutfylte skjemaer, jeg var sent ute med blanke skjemaer p.g.a. en tur på legevakta rett før*, det var bare 1 team som tok teknisk etc.). Det blir tatt tak i dette på neste treff 28. juli, men da er det en annen utfordring - vi får ikke lov til å starte støymåling før kl. 13:00 p.g.a. kirketid - det er da banen åpner også... Men vi skal prøve en annen variant for å få ned tiden på det.
Støymåling i utslippet?

Jeg hørte dette med bremsevæske sist jeg snakket med dere, men jeg er fortsatt overrasket over dette.
Hva kan noe sånt skyldes? Har vi nye førere hver gang vi har treff etc?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

rayb wrote:
Jeg hørte dette med bremsevæske sist jeg snakket med dere, men jeg er fortsatt overrasket over dette.
Hva kan noe sånt skyldes? Har vi nye førere hver gang vi har treff etc?
Dem måler ikke om Bremsevesken koker/er svekket etter treffet/kjøringa og gud vet hvor de har kjørt mellom NSK treffene, så BØR taes hver gang uansett ja.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Post Reply