Banekjøring i 200 km/t...?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
alfa
Posts: 237
Joined: 06 Jan 2004 14:07

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by alfa »

alfa wrote:Vil bare slutte meg til Henning og Dag-Henning. Jeg deler deres syn på saken.
For de som jakter rundetider og vil kjøre "superfort" ; De har tilbud i regi av Bilsportforbundet.

**
Det er ikke helt riktig.

De som diskuterer her inne og vil kjøre superfort vil gjøre det med gateregistrerte biler. NBF krever at man lisensierer bilen, noe som delvis er kostbart og delvis "ødelegger" bilen. Det er en vesentlig forskjell på de to. ..................

Hallå !! Jeg har H-lisens og har kjørt løp selv - ikke vær så belærende :wink: - selvsagt har de tilbud i regi av Bilsportforbundet!
Lisensiert bil må de dog stå for selv! Kanskje greit at noen "ødelgger bilen" og monterer bur - og ikke minst kjører sammen med
andre som også har bur !!

Jeg har imidlertid full tillitt til arrangørene i klubben som jeg synes styrer dette på en utmerket måte !
Last edited by alfa on 24 Apr 2012 18:11, edited 1 time in total.
___________________
Come to the dark side - we have cookies!
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by inge »

pIMp wrote:
inge wrote:
pIMp wrote:
Du misforstår nok litt. Hva slags bil du kjører er opp til deg. Det som slår meg er at eierne av potensielt svært raske (og dyre, for raske biler er nesten alltid dyre) ser det som et stort problem at noen er for raske.

En annen ting er at dette heter ferdighetskjøring. Hvilke ferdigheter er det man skal øve på? Kjøring på bane har nesten ingen relevans til kjøring på vei.
Ok så misforstår jeg, det kan være. Men jeg tilhører den kategorien du nevner. Har minst to biler som kan komme opp i alvorlig høye hastigheter på både Rudskogen og Vålerbanen. Jeg er også kritisk til om alle med motorsterke biler er sitt ansvar bevisst. Vi har noen eksempler fra Rudskogen i fjor som kan tyde på at ferdigheter ikke står helt i stil med kjøretøy og hastighet....

Jeg har sett problemene både fra tiden med motorsvak bil som gikk fort i svingene, og senere med motorsterke biler som går fort både i svingene og rett fram. Da sett i forhold til medtrafikanter der ute som er lite villig til å slippe fram. Mye på grunn av at det er litt vanskelig å sette seg inn i situasjonen til de som kjører annet kjøretøy en en selv, og eller har andre ferdigheter. Jeg vet også så altforgodt hva som kan skje om to biler "dulter" bort i hverandre i 200 km/t. Det er derfor jeg agiterer veldig sterkt for at NSK sin banekjøring må skje i kontrolerte former og at man må sørge for å ha god avstand mellom kjøretøyene. Forbikjøring i innbremsingssoner og i sving er de hendelsene som har størst sjanse for å ende i at to biler kommer bort i hverandre. Om alle viser litt omtanke for sine medtrafikanter der ute på banen, ja så vil dette gå veldig bra :-) Klare regler og håndhevelse av disse vil være med på å redusere risiko for ulykker. Det er det som er poenget her. Ikke hastigheten i seg selv, konsekvensene er bare så mye større når hastigheten øker.... Har noe å gjøre med fysikk dette, og kurven er ikke linær, for å si det slik....

Det kan godt komme til nytte å vite hvordan ens eget kjøretøy oppfører seg på grensen. Selv på landevei. Reaksjonsevne og unnamanøver er to disipliner man kan trene opp ved kjøring på bane, selv etter regelverket til NSK ;-)
Nå er du litt på siden av diskusjonen. Det er en selvfølge at alle kjører hensynsfullt og følger reglene. Hele diskusjonen starter med at noen her inne mener at alle som ønsker å kjøre fort er uønsket, og får begynne med racing. Argumentene for dette er at det heter ferdighestkjøring, som jo er akkurat det vi som ønsker å kjøre fort driver med. Hvor mange drar på banen for å kjøre sakte, eller sånn passe fort og kanskje litt fort i svingene? Min erfaring fra over 12 år med kjøring på bane er at de uefarne som kjører skjeldent er det absolutt farligste på en bane, og da spesielt de med dyr redskap og lite erfaring. Du har selvfølgelig en og annen hensynsløs fyr som må kjøre fort hele tiden. Har selv opplevd disse flere ganger.

At reaksjonsevne og unnamanøver har en viss relevans til hendelser som kan skje på vanlig vei er jeg enig i. Men at du som fører står veldig mye bedre rustet til å håndtere en uforutsett situasjon vesentlig bedre pga banekjøring, stiller jeg meg tvilende til. Banekjøring handler om sporvalg og bilkontroll, det at en blir mye bedre sjåfør er for meg udokumenterte påstander for å legitimere banekjøring. Drar du rundt i depotet på en banetreff, snakker stort sett alle om spor og hvordan man kjørte osv osv.

Og inge, ikke ta det med raske biler så personlig, jeg bryr meg virkelig ikke om hva slags bil du kjører (selv om en Atom hadde passet meg perfekt som lekebil). Det at du er imot å kjøre for fort fordi at noen ikke mestrer redskapen sin, ikke følger reglene eller kjører farlig, er noe helt annet, med mindre du mener jeg er en av dem. Alt jeg ønsker er å få kjøre så fort jeg kan med min bil i mitt eget tempo. Det er raskere enn mange, og tregere enn mange andre. En skulle tro dette var mulig uten å føle seg uønsket og bli henvist til racing.
Her er det nok ikke bare jeg som misforstår ;-) Alle tolker vi inn vår egen angenda i det som blir skrevet. Slik sett er forum en vanskelig plass å diskutere.... For meg ser det ut til at du tar det like personlig som meg ;-) Jeg tror ingen ønsker deg bort, og over til racing. Jeg antar at mye av det som er sagt i denne tråden er spissformulert og ment for å eksemplifisere poenger.

Vel, jeg har ikke tenkt å lage noen fysisk hindring for å dempe farten, det har heller ikke banekomiteen noen planer om. Vi kommer bare til å håndheve det regelverket vi i alle år har hatt, med den endringen at forbikjøring bare blir tillatt på venstre side (som i trafikk forøvrig). Dette mener vi vil bidra til å få opp oppmerksomheten for hva som foregår bak bilen (speilbruk), dette har fungert på Touristfarth på Nürburgring i flere år. Både i hurtige og ikke fult så hurtige partier.

Har du noen gang opplevd at vi har slått ned på raceloggere? Det kommer vi heller ikke til å gjøre nå. Vi kommer imidlertid til å bli strenge på forbikjøring i innbremsingssoner og svinger. Dette krever mere disiplin fra alle. I traffikk må vi med motorsterke biler må "gi" oss tidligere, og de med mindre motor må lære seg å lette litt på gassen for å slippe forbi når de blir innhentet av raskere biler, slik at forbikjøringen kan gjennomføres før man kommer til innbremsingssonen. Selv har jeg ved flere anledniger opplevd at mindre motorsterke biler ikke vil slippe meg forbi, enda jeg åpenbart tar de ingjenn og har raskere runder..... Det er omtrent like frustrerende som når man med motorsvark bil blir frakjørt på lagsiden for bare å ta den igjen i svingene.... Mere sammarbeid må til, og kanskje færre biler på banen i gangen + som du selv nevner; mere blåflagg.

Vi i banekomitten vil løpende vurdere om dette funger, og eventuelt endre regelverket om vi ser dette hensiksmessig.

Jeg har imidlertid en annen dimensjon å ta hensyn til, jeg er med og arrangerer. Jeg liker ikke å tenke på hvilket ansvar både jeg og klubben kan komme i ved en eventuell alvorlig ulykke. Som tidligere nevnt er sjansen for alvorlig utgang av en ulykke større ved høy hastighet en ved lav. Nye Rudskogen innbyr til vesentlig høyere fart en tidligere. Det var denne høyere hastighet mr Haga tok opp til diskusjon i denne tråden. Correct me if I'm wrog Haga.

Kanskje vi alle (i praksis) skal bidra slik at NSK tør å fortsette med å arrangere banedager?
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by hagenisse »

inge wrote:Og min påstand er: Du vet når du har fått til en god sving. Granden av perfeksjonisme kan måles i størrelse på smilet :D Jo bedre du kjører og bredere blir smilet. Om man legger bort klokka og måler smil i stedet, ja så blir kjøringen mer morro og ikke minst, tryggere for alle parter. Da gjør det ingen ting om man "mister" en sving fordi det var andre kjøretøy i veien ;-)
Da er min påstand at din påstand er feil. :mrgreen: Jeg kan iallefall for egen del si at de rundene som føltes best og raskest sjeldent faktisk var det. Mange ganger har jeg tenkt "der traff jeg i den svingen ja", bare for å titte ned på laptimeren som lyser rødt med +0,55. Skal man dømme etter tilbakemeldingene i depot så har nybegynnerne som kjører mildt sagt kreative spor det like gøy som alle andre, så å måle smil for å måle utvikling blir snodig. Jeg har heller ingen interesse av å kjøre racing - så da måtte det blitt å kun være med på treningen med lisensiert bil, og selv kun for det kreves det langt mer penger og innsats enn hva trackday-kjøring gjør.

Ellers så startet jo diskusjonen med at en person syntes det nå gikk for fort på RUDSKOGEN. NSKs banedager har jo vært de overlegent beste i mange år, med voksne sjåfører, ordentlige biler og hensynsfull kjøring, så jeg ser ikke hvorfor man skal begynne justere på noe som har fungert veldig bra. De ulykkene jeg kan huske har kun involvert en bil..
rayb wrote:Jeg har litt tungt for å ta argumenter om at "det naturlige sporet ned mot ansten er....." på alvor, men jeg har latt meg fortelle at jeg er i overkant sær.....
På veien kjører vi alltid på høyre side. Da er forbikjøringer på venstre naturlig. På bane kjører vi på begge sider avhengig av hvor vi er. Dermed blir forbikjøringer kun på venstre side langt fra like naturlig. Men du kan gjerne være i overkant sær for det om altså. :mrgreen:

Jeg regner uansett med at banefolka i NSK fortsatt har fornuften på plass (og inge sitt innlegg viser vel egentlig det) - og hvis ikke så skal jeg kjøre nedover venstrekanten mot angsten i 30 km/t hver runde og godte meg over svartflaggene til alle som mister tålmodigheten og kjører forbi på "feil" side. :twisted:
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

alfa wrote: Hallå !! Jeg har H-lisens og har kjørt løp selv - ikke vær så belærende :wink: - selvsagt har de tilbud i regi av Bilsportforbundet!
Lisensiert bil må de dog stå for selv! Kanskje greit at noen "ødelgger bilen" og monterer bur - og ikke minst kjører sammen med
andre som også har bur !!
Jeg tror du tolker meg litt feil.
De som vil kjøre superfort kan lisensiere bilene sine og kjøre i regi av NBF.
Det jeg forsøker på påpeke er at det er en del som ikke vil lisensiere bilen sin, men allikevel vil kjøre like fort. Argumentene går som regel på at de ikke har råd, tid, lyst eller andre ting, men disse ser det som sin soleklare rett å "eie" banen til enhver tid.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by pIMp »

rayb wrote:
pIMp wrote:Det så ut som det gikk over 80, og tildels for i svingene på videoen din. En exige 240 er en kapabel bil, og det er godt mulig at du er raskere enn meg. Det er selvfølgelig irrelevant, siden det kun er de som er raskere enn akkurat deg som er problemet.
Der tar du skammelig feil. Jeg kjører på bane fordi jeg synes det er moro å kjøre fort.

Jeg er ikke så optatt av "egenutvikling","å presse grenser","å ligge på kanten", "å bli en bedre sjåfør" eller noen andre av de flosklene folk har en tendens til å slenge rundt seg med.

Jeg gir en god dag i om du kjører fortere eller saktere enn meg så lenge det gjøres på en sikker måte. Når noen jeg får noen i speilet slipper jeg dem forbi så fort jeg overhodet kan. Det eneste jeg forlanger er at de har høflighet nok til å vente til neste rettstrekk eller, dersom det passer seg sånn, i alle fall til jeg ikke ligger med slipp på alle 4 hjul.

Argumenter om rundetider eller hva man har råd til er så irrelevante at jeg ikke helt skjønner hvorfor de blir dratt fram gang på gang.

Ja, S240 er en kapabel bil men først og fremst synes jeg det er en hysterisk morsom bil å kjøre. Det gjelder både på vei og bane.
Først påpeker du at det er feil av meg å ønske å kjøre fort, får så å gi en god dag i om jeg er raskere enn deg. Resten av posten får stå for din egen regning, men her tillegger du meg meninger basert på fordommer om at vi som ønsker å kjøre fort "ser det som sin soleklare rett å eie banen", som du skriver i en annen post.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

pIMp wrote: Først påpeker du at det er feil av meg å ønske å kjøre fort, får så å gi en god dag i om jeg er raskere enn deg. Resten av posten får stå for din egen regning, men her tillegger du meg meninger basert på fordommer om at vi som ønsker å kjøre fort "ser det som sin soleklare rett å eie banen", som du skriver i en annen post.
Vel, "fort" er en høyst subjektiv oppfatning. Jeg har aldri sagt at det er feil av deg å ønske å kjøre fort, jeg vil bare at du skal gjøre det på en sikker måte som tidligere nevnt.

EDIT: Og selvsagt står jeg for hva som står i min post. Jeg sier aldri ting jeg ikke mener eller står inne for.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by pIMp »

inge wrote: Her er det nok ikke bare jeg som misforstår ;-) Alle tolker vi inn vår egen angenda i det som blir skrevet. Slik sett er forum en vanskelig plass å diskutere.... For meg ser det ut til at du tar det like personlig som meg ;-) Jeg tror ingen ønsker deg bort, og over til racing. Jeg antar at mye av det som er sagt i denne tråden er spissformulert og ment for å eksemplifisere poenger.

Vel, jeg har ikke tenkt å lage noen fysisk hindring for å dempe farten, det har heller ikke banekomiteen noen planer om. Vi kommer bare til å håndheve det regelverket vi i alle år har hatt, med den endringen at forbikjøring bare blir tillatt på venstre side (som i trafikk forøvrig). Dette mener vi vil bidra til å få opp oppmerksomheten for hva som foregår bak bilen (speilbruk), dette har fungert på Touristfarth på Nürburgring i flere år. Både i hurtige og ikke fult så hurtige partier.

Har du noen gang opplevd at vi har slått ned på raceloggere? Det kommer vi heller ikke til å gjøre nå. Vi kommer imidlertid til å bli strenge på forbikjøring i innbremsingssoner og svinger. Dette krever mere disiplin fra alle. I traffikk må vi med motorsterke biler må "gi" oss tidligere, og de med mindre motor må lære seg å lette litt på gassen for å slippe forbi når de blir innhentet av raskere biler, slik at forbikjøringen kan gjennomføres før man kommer til innbremsingssonen. Selv har jeg ved flere anledniger opplevd at mindre motorsterke biler ikke vil slippe meg forbi, enda jeg åpenbart tar de ingjenn og har raskere runder..... Det er omtrent like frustrerende som når man med motorsvark bil blir frakjørt på lagsiden for bare å ta den igjen i svingene.... Mere sammarbeid må til, og kanskje færre biler på banen i gangen + som du selv nevner; mere blåflagg.

Vi i banekomitten vil løpende vurdere om dette funger, og eventuelt endre regelverket om vi ser dette hensiksmessig.

Jeg har imidlertid en annen dimensjon å ta hensyn til, jeg er med og arrangerer. Jeg liker ikke å tenke på hvilket ansvar både jeg og klubben kan komme i ved en eventuell alvorlig ulykke. Som tidligere nevnt er sjansen for alvorlig utgang av en ulykke større ved høy hastighet en ved lav. Nye Rudskogen innbyr til vesentlig høyere fart en tidligere. Det var denne høyere hastighet mr Haga tok opp til diskusjon i denne tråden. Correct me if I'm wrog Haga.

Kanskje vi alle (i praksis) skal bidra slik at NSK tør å fortsette med å arrangere banedager?
Hva kan jeg si, vi er stort sett enige. Det var andres holdning her inne jeg reagerte på. Diskusjonen på hva som er førertrening kan dras til det uendelige. Vi er uenige, men som arrangør har du helt andre hensyn å ta, en meg som deltaker. Jeg kommer til å kjøre så fort jeg kan, og holde meg til reglene. Har uansett aldri kjørt forbi i sving, og kun ved innbremsing når det er tydelig at han foran ser meg.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Knuts »

Tror de fleste her egentlig er gode venner og enig om det meste. Selv om denne posten har tatt noe av har den jo også vært nyttig. Vi har fått belyst at banekjøring faktisk er farlig og at vi må ta hensyn til hverandre. Kjører vi fort men hensynsfullt går dette bra. Gir folk f i hverandre går det før eller senere galt enten på banen eller senere i depoet( har selv vært vitne til en mann jage en annen med jekkarmen i depoet). Respekten må gå begge veier. De raske må respektere de treige men respekten må også gå andre veien. Slipp forbi de som er raskere men de raske kan vente til svingen er ferdig. Det er også like viktig at de som har rask bil men ikke er så raske slipper frem de med treg bil. Jeg vil påstå at man blir en mye bedre sjåfør av banekjøring. Man får en helt annen bilkontroll av banekjøring som er god å ha den dagen elgen står mitt i veien når du kommer rundt svingen på glatta. Spesielt lærer man mye når man kjører på glatta. Synd at enkelte ikke lenger vil kjøre på NSKs treff. Håper vedkommende ombestemmer seg. Tror alle er velkommen bare man følger reglene. Er heller ikke enig at bare forbikjøring på venstre side er OK men er det reglene så følger jeg det. Mvh Knut S
pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by pIMp »

Knuts wrote:Tror de fleste her egentlig er gode venner og enig om det meste. Selv om denne posten har tatt noe av har den jo også vært nyttig. Vi har fått belyst at banekjøring faktisk er farlig og at vi må ta hensyn til hverandre. Kjører vi fort men hensynsfullt går dette bra. Gir folk f i hverandre går det før eller senere galt enten på banen eller senere i depoet( har selv vært vitne til en mann jage en annen med jekkarmen i depoet). Respekten må gå begge veier. De raske må respektere de treige men respekten må også gå andre veien. Slipp forbi de som er raskere men de raske kan vente til svingen er ferdig. Det er også like viktig at de som har rask bil men ikke er så raske slipper frem de med treg bil. Jeg vil påstå at man blir en mye bedre sjåfør av banekjøring. Man får en helt annen bilkontroll av banekjøring som er god å ha den dagen elgen står mitt i veien når du kommer rundt svingen på glatta. Spesielt lærer man mye når man kjører på glatta. Synd at enkelte ikke lenger vil kjøre på NSKs treff. Håper vedkommende ombestemmer seg. Tror alle er velkommen bare man følger reglene. Er heller ikke enig at bare forbikjøring på venstre side er OK men er det reglene så følger jeg det. Mvh Knut S
Helt enig, dette var mitt poeng også. NSKs banetreff bør være for alle, så lenge man følger reglene.
User avatar
HF-mx5turbo
Posts: 309
Joined: 29 Nov 2003 22:55

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by HF-mx5turbo »

forbikjøring kun på rakene kan jeg respektere. men forbikjøring kun på venstre side vil skape mye irritasjon.. da må arrangører ihvertfall være like strenge på de som ligger å sinker ned raka uten å legge seg til høyre..
Det naturlige på alle banekjøringer jeg har vært på de siste 10år, har vært at passering på rake er greit, og at den tregere bilen følger sporet, den raskere bilen har ansvar under forbikjøring som kan foregå på den siden det er ledig..

Dette har jo i alle år fungert flott. ser ikke helt hvorfor denne oppskriften absolutt må endres på.
07' 325d coupe
92' MX5
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

Da kan jeg bekrefte at forbikjøring på venstre side på langstrekkene fungerer utmerket, også ned mot angsten, da de med sagtere kjørende biler la seg til høyre eller mot mitten
og da var det forsatt fin plass å pasere på venstre side.
Brukte Blåflagg i starten av heate/under trafikk ned angsten for å tippse en bil om at det kommer er raskere bak og det var fine forbikjøringer hele kvelden.

Morro å se hvordan tidene sank utover kvelden (på ALLE), så at slik kjøretrening fungerer kan jeg bekrefte.
Kommer ikke med tider,da det var ikke poenget,men det var 2 stk STORE Stasjons vogner der som lå 5-10 sek forran alle de andre sports bilene, (kunne tenkt meg en sittepå runde med BMW,n neste gang ?) så sporvalg er sikkert alfa omega.

Var Bare en lisensiert bil tilstede, men han fikk kjørt 2 heat og var Dagens raskeste, så bare å komme med Lisens biler,så kan dere få masse kjøretrening og kjøre forbi her og der. Alle Trackdays aksepterer Lisens biler, så man får brukt en Lisens bil så mye man makter og kan også delta på Sprint Rally (dags lisens) som er utrolig morrsomt.

Synd at ikke flere kom (grunnet været ?). men "regner" med bedere vær neste gang og stort oppmøte 8)
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by magnesmurf »

Må få lov til å si at sporvalget var litt unaturlig mot angsten når man ligger på høyre side. Det føltes enda litt mer skremmende å nærme seg svingen i høy hastighet på "feil" side av banen.
Men det fungerte helt greit med tanke på forbikjøringer.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by rayb »

magnesmurf wrote:Må få lov til å si at sporvalget var litt unaturlig mot angsten når man ligger på høyre side. Det føltes enda litt mer skremmende å nærme seg svingen i høy hastighet på "feil" side av banen.
Men det fungerte helt greit med tanke på forbikjøringer.
I beg to differ.

Dersom man følger med i speilet er det ganske enkelt å legge seg til høyre, slippe gassen i et par sekunder og så gjenoppta sporet man ellers ville ha valgt. Det fungerer på arrangementer som har et langt mer avslappet forhold til forbikjøringer enn vi i NSK har....
Å si at det naturlige sporet går på venstre side av banen er også å strekke det litt langt imo da de fleste krysser banen på veien nedover.

EDIT: Det jeg prøve å si er at forbikjøringer på venstre side ikke er så problematisk som enkelte vil ha det til. Ser vanskelig ut på papiret, men er ganske enkelt i praksis.......
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
magnesmurf
Posts: 82
Joined: 04 Feb 2011 21:23
Location: Drammen
Contact:

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by magnesmurf »

Jeg følte det var mer naturlig å ligge til venstre nedover mot angsten, men sporvalg er jo individuelt :wink:
Som nevnt fungerte det jo helt greit med forbikjøringer på venstre side i dette partiet, selv om jeg personlig hadde følt meg mer komfortabel med å ligge i venstre spor og bli forbikjørt i høyre spor, har jeg ingen problem med å følge reglene slik de var denne gangen. Eneste jeg prøvde å få frem var at jeg opplevde det blinde partiet ned mot angsten som mer dramatisk i høyre spor enn jeg gjorde i venstre spor. Men det er sikkert en vanesak det også. Om det ene eller andre sporvalget har noe å si for rundetid ander jeg ikke, da jeg kun kjører for å ha det morro. Og med tanke på morrofaktor er hvertfall venstresporet bedre i mine øyne, siden høyresporet var mer skummelt enn morro :P

Jeg hadde med meg en nybegynner i bilen som kjørte på bane for første gang, og for han var det hvertfall lettere at ting var konsekvent, med tanke på hvor han skulle legge seg når folk ville forbi. Så sånn sett fungerte å alltid vike til høyre meget godt.
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: Banekjøring i 200 km/t...?

Post by Morten H »

magnesmurf wrote:Jeg følte det var mer naturlig å ligge til venstre nedover mot angsten, men sporvalg er jo individuelt :wink:
Som nevnt fungerte det jo helt greit med forbikjøringer på venstre side i dette partiet, selv om jeg personlig hadde følt meg mer komfortabel med å ligge i venstre spor og bli forbikjørt i høyre spor, har jeg ingen problem med å følge reglene slik de var denne gangen. Eneste jeg prøvde å få frem var at jeg opplevde det blinde partiet ned mot angsten som mer dramatisk i høyre spor enn jeg gjorde i venstre spor. Men det er sikkert en vanesak det også. Om det ene eller andre sporvalget har noe å si for rundetid ander jeg ikke, da jeg kun kjører for å ha det morro. Og med tanke på morrofaktor er hvertfall venstresporet bedre i mine øyne, siden høyresporet var mer skummelt enn morro :P

Jeg hadde med meg en nybegynner i bilen som kjørte på bane for første gang, og for han var det hvertfall lettere at ting var konsekvent, med tanke på hvor han skulle legge seg når folk ville forbi. Så sånn sett fungerte å alltid vike til høyre meget godt.
Tøff V8 lyd fra bilen din etter langstrekka på toppen av Angsten 8) (ble lurt av lyden flere ganger)

Fra mitt ståsted så virket mitten som et bra spor ned til 150 meter merke (der de fleste bremset).
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
Post Reply