Nürburgring Nordschleife 2012

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by rayb »

cpr wrote:Men, regnes som avsperret område. Disse endringene er nettopp lagt til grunn for dette, og hendelser som nevnt før i denne tråden.

Derav "..avsperret bane og vei.."
Jeg ser hvorfor de har gjort dette, men undres litt på hvorfor og hvordan norske forsikringsselskaper mener de har rett til å omdefinere offentlige veier i et annet land til lukket område....

Anyways, for de som har Gjensidige og ønsker å kjøre på bane er det vel tid for å finne et nytt selskap eller håper at de kommer med et produkt a la "track day forsikring" som finnes i andre land. Alternativt kan man være forberedt på å dekke kostnadene ved et slikt uhell av egen lomme eller rett og slett kjøre med store nok sikkerhetsmargin til at man slipper.

Jeg har forsikring hvor dette ikke er spesifisert og får således igjeg for mitt uhell, men jeg vil ikke bli spesielt overrasket over en lignende endring i mine betingelser for å si det sånn. for å si det sånn....
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by jonr »

cpr wrote:De færeste på Nürburgring og eller på baneevetner er deltakere på Hastighetsløp.
Det kommer vel litt an på hvordan "liknende arrangementer på avsperret område" ville blitt definert, men nå har jo uansett Gjensidige lukket den døren.

Noen som vet om det er noen andre selskaper som er litt mer "banevennlige"?
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
cpr
Posts: 168
Joined: 21 Nov 2005 11:09
Location: Sarpsborg

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by cpr »

Syntes ikke det er så rart. Hensikten ved å kjøre på rundt på Nürburgring er noe helt annet enn å kjøre
på offentlig vei.
Currently: Aston Martin Vantage, Mini John Cooper Works Countryman, 2011 Fiat 500 Abarth.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by rayb »

jonr wrote:Noen som vet om det er noen andre selskaper som er litt mer "banevennlige"?
Terra og Sparebank1 er de jeg kan komme på i farten, men les gjerne betingelsene først.

If dekker skader på NSKs arrangementer om jeg ikke husker feil, men banekomiteen har sikkert mer på dette?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by Iceman »

cpr wrote:I kjølvannet av dette......

Da ble det fra 01. mars 2013 endring i vilkårene hos Gjensidige vedr. kjøring på avsperret bane eller vei.

"Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei som for eksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nurburgring, dekkes ikke. Forsikringen gjelder likevel kjøring som inngår i obligatorisk opplæring til førerkort."
Dette sa min forsikring også,"Skade ved kjøring på avsperret område, på bane eller vei som for eksempel Rudskogen, Vålerbanen og Nurburgring, dekkes ikke"
, men Ringen er en åpen vei med bompenger.
Ringen er som en fjellovergang med bompenger, så forsikringsselskapene kan egentlig ikke nekte deg betalig.
Reglene på Ringen er som elles i Tyskland, så om du ikke får kjøre på Ringen, kan dem like gjerne nekte deg å kjøre i Tyskland.
Jeg fikk jo fartsbot på Ringen, noe som forteller at de følger lovene som elles i Tyskland.
Så lenge du har Grøntkort for Tyskland, så kan ikke et forsikringsselskap nekte deg betalig på Ringen. %trekk ja, men ikke holde tilbake alt.

Skal like å se at jeg blir nektet å kjøre i Tyskland til Sommeren, og dette pga den kollisjonen. :D

Etter alt det folk skriver om forsikringen sin(tror ikke vet,) så trodde jeg at det kom til å bli et problem å få igjen noe Penger. :cry: :cry: :D :D men nei da.
Fikk til og med mer igjen enn det jeg hadde trodd og håpet, så jeg kunne gått å kjøpt meg en fullspekket 991 bare noen uker etter kollisjonen. :shock: :shock: ikke at jeg gjorde det.
Utrolig flott service.

Den siste kollisjonen min på Rudskogen var noe annet, så den betaler jeg selv.
Det var jo bare hele venstresiden og styringen som gikk til h, men sikkert ikke så stor regning. :roll: :roll: :roll: :cry: :cry:
Det var utrolig artig å kjøre på Rudskogen , så jeg er glad jeg tok turen.
Image
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
cpr
Posts: 168
Joined: 21 Nov 2005 11:09
Location: Sarpsborg

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by cpr »

Forsikringselskapene leverer forsikring som et tjenesteprodukt, og har rett til å spesifiserer i vilkårene evt.
hva som dekkes og hva som ikke dekkes. Kjøring på Ringen er nå ett av disse punktene hvor forsikringen ikke dekker
skader som oppstår under kjøring.

Eks.på unntak i andre deler av forsikring: I topp forsikringen på hus, Hus Pluss eller Super forsikrings, dekker forsikringen alle følgeskader etter vanninntrengning gjennom utett bygning, vannskader etter rørbrudd. Unntaket er vannskader som oppstår fra kondensvann. Vannskader som oppstår grunnet konden er det ingen dekning for.
Som Ice.. sier så er det i noen tilfeller avkortning, f.eks hvis et innvendig rørbrudd forårsakes av frost. Hvis man f.eks. er lenge borte fra
boligen/hytte og ikke har slått av hovedstoppekran og det ikke er varme på i bygget, blir det vurdert brudd på sikkerhetsreglerne (sunn fornuft)
og avkortning på erstatning. Men, som nevnt over er årsaken til vannskader, kondens, er det ingen dekning, og ingen grunn til vurdering
avkortning.

Reglene er stort sett det samme hos alle store forsikringsselskap, men noen unntak, men er beskrevet på forskjellige måte, og kan dermed
tolkes forskjellige. Tror dog at alle store forsikringselskap vil følge etter og ha Nürburgring og andre baner som et unntakspunkt i forsikringsvilkårene. Noen selskaper vil kanskje kunne tilby spesialforsikring for kjøring på lukkede områder, men det vil dessverre medføre
skyhøye forsikringspremier.
Currently: Aston Martin Vantage, Mini John Cooper Works Countryman, 2011 Fiat 500 Abarth.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by rayb »

cpr wrote:Forsikringselskapene leverer forsikring som et tjenesteprodukt, og har rett til å spesifiserer i vilkårene evt.
hva som dekkes og hva som ikke dekkes. Kjøring på Ringen er nå ett av disse punktene hvor forsikringen ikke dekker
skader som oppstår under kjøring.
Jeg tror du misforstår litt her.

Gjensidige kan ikke selge en forsikring som ikke gjelder på E6 mellom Son og Vestby like lite som de kan selge deg en forsikring som ikke gjelder på Ringen. Ringen en, som Henrik påpeker, en offentlig bomvei og Gjensidige kan ikke omdefinere dette eter eget forgodtbefinnende. Fosikringsselskaper er pliktige til å forsikre bilen din på offentlig vei og til alt hell er det ikke fosikringsselskapene som definerer hva som er og ikke er offentlig vei.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by Iceman »

Publisert 08.05.2012

"Forsikringer er i stor grad et nødvendighetsgode som flest mulig bør få tilgang til. Terskelen for å nekte deg forsikringer, slik som villaforsikring, bilforsikring og uføreforsikringer, er derfor lagt høyt og selskapet må alltid ha saklig grunn for å nekte deg.

Det er ulovlig for selskapene å bruke betalingsanmerkninger for å nekte deg forsikring eller be om helseopplysninger som ligger mer enn 10 år tilbake i tid.

Selskapene kan kreve forsikringen betalt på forhånd eller sette høyere pris for forsikringen. Om det tilbys forsikring til særlig høy premie, må selskapet begrunne dette. Forsikringsnektelse skal alltid begrunnes skriftlig.
Klagemuligheter

Hvis du mener forsikringsnekten er usaklig, kan du klage saken inn for Finansklagenemnda. Du kan også kontakte nemnda på forhånd hvis du har spørsmål knyttet til klagen."

Det å være i en ulykke er ikke nok, til å nekte deg forsikring.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
cpr
Posts: 168
Joined: 21 Nov 2005 11:09
Location: Sarpsborg

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by cpr »

Ser at du ikke forstår hva jeg skriver.

Det her er ikke snakk om at man kan nektes en bilforsikring, men hva forsikringen dekker, og produktet som tilbys.
Endringene for kjøring på bl.a. Nürburgring endres fra forsikringstakerenes forfall i 2013.
Dette kan Gjensidige kunder lese om i erstatingsreglene som da følger med de nye forsikringspapirene.
(Jeg ref. nå til Gjensidige)

Ved en skadesak har alle rett til å klage inn et evt. avslag eller avkortning til Finansklagenemda.
Da er det opp til Finansklagenemda å se om avslaget er i tråd med forsikringsvilkårene og de erstatningsregler
som gjelder på skadetidspuktet.
Currently: Aston Martin Vantage, Mini John Cooper Works Countryman, 2011 Fiat 500 Abarth.
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by jonr »

rayb wrote:Gjensidige kan ikke selge en forsikring som ikke gjelder på E6 mellom Son og Vestby like lite som de kan selge deg en forsikring som ikke gjelder på Ringen. Ringen en, som Henrik påpeker, en offentlig bomvei og Gjensidige kan ikke omdefinere dette eter eget forgodtbefinnende. Fosikringsselskaper er pliktige til å forsikre bilen din på offentlig vei og til alt hell er det ikke fosikringsselskapene som definerer hva som er og ikke er offentlig vei.
Jeg tror du misforstår litt her.

For det første består forsikringen av to dekninger. Ansvarsforsikring må alle ha og den må ha en dekning som er lovpålagt og den må gjelde på alle offentlige veier i Norge. I tillegg har man ofte kaskoforsikring. Hva kaskoen dekker er opp til deg og forsikringsselskapet å bli enige om . Dere kan feks bli enige om at den ikke gjelder på E6 mellom Son og Vestby eller på Ringen. (Dvs selskapet kommer med sitt forslag i vilkårene så aksepterer du det når du tegner forsikring der).

Det man må være obs på er at ansvarsforsikringen ikke gjelder på alle offentlige veier i utlandet. Hvilke områder den dekker avtales mellom forsikringstaker og forsikringsselskap. Normalt dekkes alle land i Europa pluss litt til. Men siden dekningen ikke er world wide skal vi ikke se bort fra at de har rett til å si at Ringen ikke dekkes.
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by rayb »

cpr wrote:Ser at du ikke forstår hva jeg skriver.

Det her er ikke snakk om at man kan nektes en bilforsikring, men hva forsikringen dekker, og produktet som tilbys.
Endringene for kjøring på bl.a. Nürburgring endres fra forsikringstakerenes forfall i 2013.
Dette kan Gjensidige kunder lese om i erstatingsreglene som da følger med de nye forsikringspapirene.
(Jeg ref. nå til Gjensidige)
Ordlyden i betingelsene definerer Ringen som et lukket område, noe som ikke er tilfelle. Det at det er Gjensidige som sier det gjør det ikke riktig.

Videre kan "lukket område" bety nesten hva som helst. Vårmønstingen, privat eiendom eller parkeringshus er for eksempel steder Gjensidige kan finne på å nekte deg dekning.
Vi forstår alle intensjonen, men ordlyden er mildt sagt uheldig.
Last edited by rayb on 02 Mar 2013 20:26, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by hagenisse »

rayb wrote:Ordlyden i betingelsene definerer Ringen som et lukket område, noe som ikke er tilfelle.
Men det er vel strengt tatt ett fett så lenge den er spesifikt nevnt? Forsikringen gjelder ikke på bane, eller på den offentlige bomveien Nürburgring.. ferdig med det.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by rayb »

hagenisse wrote: Men det er vel strengt tatt ett fett så lenge den er spesifikt nevnt? Forsikringen gjelder ikke på bane, eller på den offentlige bomveien Nürburgring.. ferdig med det.
Som en av de få her inne som ikke er Ring-junkie så må jeg innrømme at jeg ikke bryr meg spesielt mye om det, det er bare måten Gjensidige her tar seg til rette på som jeg finner..... uheldig.
Last edited by rayb on 02 Mar 2013 20:28, edited 1 time in total.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
subwoofer
Posts: 107
Joined: 06 May 2010 07:01

Nürburgring Nordschleife 2012

Post by subwoofer »

Men Ringen er spesifikt nevnt som et område du ikke har kaskodekning og da kan du krangle så mye du gidder på om det er lukket område eller offentlig vei - går du i autovernet er det ikke en krone å hente med mindre grunnen er at en annen dyttet deg dit. Da er det hans ansvarsforsikring som skal dekke ditt tap.
Joachim
Frk. Jensen 1974 Jensen Healey
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Nürburgring Nordschleife 2012

Post by vids »

Haha, så merkelig at dere fortsetter å si det etter at iceman skrev det gikk bra med hans forsikring :-) Han skrev jo at det sto akkurat det samme i hans vilkår også?

Burde ikke det være bevis nok på at unntaket ikke er gyldig?


Skrevet på mobiltelefon, med en ordliste som gjør særskriving tungvint, men sær skriving lettvint :-)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Post Reply