Ferdinand @ Rudskogen 8.oktober

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

BAre Racing wrote:" slipp forbi hurtigere biler på rettstrekker" så hadde man sluppet flere av forbikjøringene i sving. Spesielt innbremsinger og sperring av idialspor etter langslettene.
Jeg har kjørt mye på bane, og selv har jeg ingen problemer med å tolerere å vente på første ledige langside for å kjøre forbi. Her virket det som om det kokte under hjelmene, forsøkte jeg å slippe forbi i sving ville noen forbi på høyre side og noen på venstre side - så det ble bare kaos. Kjører man ikke idealsporet selv, senker man farten til bilen bak enda mer.

Jeg skjønner jo at ei stasjonsvogn på banen er provoserende, så neste år skal de få ha banen sin i fred :wink:

Men utenom dette, så hadde jeg det gøy. Beste rundetid 1:50,2 (inkl slippe forbi Porsche på langsiden) - og den tror jeg det er mulig å forbedre ganske mye. Fikk ikke tid til å finne ut av angsten (når man kan aksellerere på midten må farten være feil), og kunne flyttet mange bremsepunkter senere (Litt skrekk for å bremse fra høy hastighet etter avkjøring på ACR).
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Nye Rudskogen skiller på dekk, hk og fører mere enn tiligere.
Noen starter å bremse på toppen av angsten, mens andre bremser på 100m merke.
Under kjøringen med Ferdinand, så hadde flere med meg 50-60kmt mere på vei ned mot angsten enn mange andre førere.
Klart at dette er et problem, men man kan ikke straffe noen for at de kjører raskere rundt en bane.
Da får man heller gjøre som PCN å dele inn i klasser, ja det blir lange køer og folk kjører bare hardere når de først kommer ut på banen.

Det vil alltid være store farts forskjeller mellom forskjellige biler og førere på banen, :roll: noen takler en sikker forbikjøring i sving mens andre blir redde å sure.
Jeg kjørte vel forbi 20-30 biler på innern og ytteren rundt angstsvingen, :shock: ingen av de jeg snakket med i ettertid annså dette som farlig.
Det de gjorde var heller å komme bort for å fortelle meg, at jeg hadde hjulpet dem å finne et bedre spor rundt angsten.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Var ikke mitt poeng å gjøre noen stor sak ut av dette. Det er en grunn til at man blir frakjørt, og da benytter jeg også anledningen til å følge sporet til den som har kjørt forbi.
Men jeg synes altså at forbikjøringer skal skje på langsidene, ikke i sving. Ettersom det ikke er noe løp, blir det feil at bilen bak skal "stjele" sporet - det var faktisk bare flaks som gjorde at det ikke ble platekontakt.

Klientellet på banen var vel 10 divisjoner opp i forhold til mitt gamle skrammel. Det siste jeg vil er å bli innblandet i en ulykke på banen, så da får jeg heller delta på NSK sin treff, hvor folk har billigere biler som de er mer redde for :lol:
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

hmhaga wrote:Var ikke mitt poeng å gjøre noen stor sak ut av dette. Det er en grunn til at man blir frakjørt, og da benytter jeg også anledningen til å følge sporet til den som har kjørt forbi.
Men jeg synes altså at forbikjøringer skal skje på langsidene, ikke i sving. Ettersom det ikke er noe løp, blir det feil at bilen bak skal "stjele" sporet - det var faktisk bare flaks som gjorde at det ikke ble platekontakt.

Klientellet på banen var vel 10 divisjoner opp i forhold til mitt gamle skrammel. Det siste jeg vil er å innblandet i en ulykke på banen, så da får jeg heller delta på NSK sin treff, hvor folk har billigere biler som de er mer redde for :lol:

De som tar deg igjen og vil forbi, føler at det er du som "stjeler" sporet dems rundt svingen. :wink:
De som kjører raskere har jo også en flyt og et spor rundt banen som er viktig for dem :shock: , men det er kansje ikke så farlig.
Alle er der for å lære, men noen har kommet litt lengre i læreprossen på hvordan man burde kjøre rundt en bane.

NSK burde kansje vurdere å lage forskjellige klasser til neste år.
R-dekk i en klasse. Nybegynnere i en annen osv.

Jeg er veldig redd for bilen min, noe alle andre også sikkert er. :lol:
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb »

Iceman wrote:Jeg er veldig redd for bilen min, noe alle andre også sikkert er. :lol:
Kanskje du skulle leie din egen bane?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
spooz
Posts: 167
Joined: 17 Aug 2005 09:25

Post by spooz »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Opplevde ingen som kjørte løp, men realiteten er jo den at det deltok blant annet 6-7 mann med bakgrunn fra Porsche og GT cup som alle kjører ~1.37 runder. Da blir man jo lett rundingsbøyer og forbikjøringene oppleves ofte verre enn de egentlig er. Ned angsten så jeg veldig mange saktegående biler som lå og "sperret" i idealspor, da er det faktisk tryggere å la de raskeste bilene ta inner'n, enn å presse disse til voldsomme nedbremsinger. Spesielt når det er flere biler som kommer i puljer i stor hastighet. Vi vurderte faktisk å lage en sjikane på strekket (i forkant av arrangementet), slik de bruker under BMW-kurs osv, men dette ble droppet etter nøye vurderinger. Vi valgte i stedet å leie inn vaktmannskap rundt hele banen, blant annet satt det en i fjellsiden ved angsten HELE dagen, for å følge med. Jeg fikk aldri tilbakemeldinger om ureglementær kjøring. Vi fikk snarere ros for et effektivt arrangmenet med mye rask kjøring.

Teknisk kontroll kunne nok vært utført mer effektivt, men dette får vi bare ta lærdom av. Vi hadde 4 mann og pushet gjennom 90 biler+ på cirka 90 minutter. Det er første gang vi har så mange deltakerbiler, så neste gang blir det enda bedre. :-)

Jeg mottok ingen negative tilbakemeldinger underveis i løpet av dagen, dersom noen opplevde ubehageligheter ville vi nødvendigvis tatt tak i dette. En kar ønsket at vi satte kjeglene/konene litt lenger ut fra asfalten, dette ble gjort. Etter lunsj var det ikke like store problemer med koner og kjegler i veibanen.

Takk til alle for god innsats. Her er en link til flere bilder:
http://www.ferdinand-motor.no/index.php ... 9&Itemid=1
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

rayb wrote:
Iceman wrote:Jeg er veldig redd for bilen min, noe alle andre også sikkert er. :lol:
Kanskje du skulle leie din egen bane?
Ja, det var en dårlig spøk.


Takk igjen til Gunnar og CO for et fantastisk treff.
Gleder meg til neste år, da også med Ring tur.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

Hadde en svart GT2 her ganske lenge, men han ble borte. :lol:
Image
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Post by rayb »

Iceman wrote: Ja, det var en dårlig spøk.
Ja, tro det er en spøk du. Best sånn.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

De som kjenner meg, vet at jeg kjører etter reglene som er satt for det treffet jeg er på.
Har hatt med flere fra NSK i bilene mine rundt på forskjellige baner , de kan bekrefte at jeg kjører pent.

Nok om det.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

Dersom arrangørene ikke tar noen forhåndsregler, så vil det smelle hardt nedi angsten før eller senere. Dersom smellen involverer biler som ikke er forsikret for denne banekjøringa så kan det bli riktig så trivelig..

Jeg tror at årsaken til at det har gått rimelig bra i år er at også de raskeste bilene/sjåførene har roet litt ned i dette partiet. Til neste år er det færre som roer ned pga at de er kjente, neste år igjen blir det enda færre etc. Samtidig vil det være nybegynnere/biler med lite effekt på banen hvert år. Dvs at risikoen øker dersom ikke arrangørene tar forhåndsregler.

Men uansett så er det svært uheldig med forbikjøring inn i, og i sving på treff. Det er den vanskeligste fasen av banekjøringa, det er vanskelig å få oversikt, og dersom bilene ligger på grensen ift veigrep med forskjellige spor/forskjellig hastighet, så er det ofte lite sjåførene får gjort. Det blir evt bare å klemme inn bremsen for å prøve å få ned hastigheten før det smeller. :shock:
User avatar
BAre Racing
Posts: 79
Joined: 15 Sep 2011 14:49
Location: Bergen

Post by BAre Racing »

Jeg er enig i at svinger er den vansligste fasen under banekjøring, men når det er grep nok for de som kommer bak til å endre hastighet og turn inn punkt så er de laaaangt fra slippgrensen. Om bilen forran ligger på sin slippgrense så tror jeg ikke han blir forbikjørt. Og da snakker jeg av erfaring.

De bilene som kjørte saktere men alikevell presset sin bil ventet jeg med å kjøre forbi, og det så jeg flere av GT3 bilene gjorde med meg også de gangene jeg ikke blinket meg inn i det jeg så de i speilet men presset et par svinger bare for å se hvor mye bedre grep de hadde 8).

Men hva vil utviklingen gi? Du har ett poeng i at Rudskogen kan kreve sine offre når det blir mere fart og rutine blandt de som kjører mye, og mixse det med mye uerfarne førere.

Slik som Ferdinand Motor treffet ble gjennomført fikk alle så mye kjøretid de orket. På slike treff vil det være mulig å dele heat inn i nybegynner og opp til eksempelvis de som kjører ned til 1.45 og ett heat for de som kjører under 1.45 (som er en god tid i en gatebil du bruker til og fra jobb.)
Nürburgring 8.36
Rudskogen 1.40.0
Vålerbanen 1.07.8
Frøya 1.03.9
Lånkebanen 00.58.10
Gotland Ring 1.37.7
spooz
Posts: 167
Joined: 17 Aug 2005 09:25

Post by spooz »

Veldig mange gode poenger fra BAre Racing! Interessant diskusjon.

Som nevnt og som mange har gitt oss positive tilbakemeldinger på, så fokuserer vi på MYE kjøretid på våre treff. For oss på Vestlandet er det langt å kjøre, vi tar oss fri fra arbeid for å kjøre 1200 km t/r, vi betaler ekstra i overnatting og logistikken er i det hele tatt langt vanskeligere enn for de som bor på Østlandet. Derfor er det viktig at deltakerne får mest mulig tid på banen. En hyggelig kar med GT3 MK2 logget 150 runder (!) i løpet av lørdagen, flere andre passerte 100 runder. Mange hardcore trackdayentusiaster har gitt oss tilbakemeldinger at de fikk kjørt mer på vårt treff, enn på 3-4 andre treff i sommer tilsammen.

Det er selvfølgelig fordeler og ulemper - ulempene blir nevnt her: ingen klasseinndeling, uerfarne sammen med erfarne. Det er kanskje ikke optimalt. Nye Rudskogen en imidlertid en lang bane som sluker mange biler, har STORE avkjøringssoner og etter min mening fremstår som langt tryggere enn f.eks Vålerbanen. Fra Rudskogen ble vi anbefalt maks 45 biler utpå samtidig, jeg opplevde aldri større puljer med biler - noe vi vet kan være risikabelt. Det vil alltid være risiko forbundet med banekjøring, kanskje tiltrekker vi i Ferdinand oss et mer modent og erfarent deltakerregister som skaper høyere tempo? Mye kan tyde på at det, selv om dette ikke er bevisst fra vår side, vi ønsker at både nybegynnere og erfarne kan delta. Men ser man på deltakerlisten skjønner man jo at tempet blir høyere enn på en del andre trackdays. Det var flere førstegangsreisende med denne gangen og ingen har gitt meg tilbakemeldinger om ubehagelige opplevelser. Vi som etterhvert har kjørt en del vet også at to førere med forskjellig erfaring kan oppfatte samme situasjon veldig forskjellig. Vi må respektere at de mer uerfarne trenger mer rom, men det er ikke sikkert situasjonen er like dramatisk som den føles heller?

Det eneste alternativet slik jeg ser er å gjøre som alle andre. Dele inn i klasser. Dette skaper imidlertid svært ofte kødannelser og mye venting. Jeg tror imidlertid ikke risikoen for ulykker nødvendigvis blir mindre. Et stint med uerfarne sjåfører uten idealspor og veiledning? Er det bedre?
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

Hvis de med høyere tempo kan vise litt mer forståelse for de med lavere tempo, så er jo ikke dette noen problemstilling.
Her synes jeg begge grupper (sakte/hurtig) må gi og ta, der de som kjører sakte må slakke av på langsidene - mens de som kjører hurtigere må tolerere å vente til langsidene åpner seg (dersom de tar igjen noen helt i enden av langsiden). Da får begge gruppene kjørt idealspor også.

Får man til dette blir det unødvendig å dele inn i grupper. Dersom man venter til litt senere på dagen så er det alltid mindre trafikk - pga teknisk frafall :wink:

Synes det blir for ille om en liten gruppe av banekjøringsmiljøet skal diktere den største gruppen (normale gatebiler).
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

Det var ikke hensikten min å være negativ til dette treffet, innlegget gjelder alle banetreff. Bra at arrangøren tar dette positivt :D

Bakgrunnen for innlegget er noen tusen runder på gamle Rudskogen og noen hundre på tørt/vått/masse overvann på Nye Rudskogen, samt knapt 200 runder på Ringen. Jeg baserer det jeg skriver på egne erfaringer, blant annet egne forbikjøringer før og i angsten under varierte forhold.

Angsten er etter min oppfatning eneste stedet med stort potensiale for farlige situasjoner. Slutten av langstrekka er grei i forhold.

Et annet forhold som er veldig viktig og som det har vært stille rundt i år er at endel av deltagerne ikke har forsikring siden selskapet tar forbehold for kjøring på lukket område. Dersom man involveres i en ulykke og skader andre så kan det bli høye beløp for bil- og menneskereparasjoner. Har ikke hørt om at dette har skjedd enda, men det er vel bare flaks.. Vet at NSK har noe på gang med trefforsikring for deltagerne, men det er såvidt jeg vet utsatt til neste år?.

Mulighetene for tiltak i angsten som jeg kommer på her og nå.. kjegler krever lite av arrangøren;
-bruke kjegler i angsten i begynnelsen av treffet for å styre ALLE inn i ETT spor, som sikkert ikke alle vil følge senere i treffet når kjeglene fjernes. Men nybegynnerne vil nok følge dette sporet også når kjeglene er vekke, og det gir større grad av forutsigbarhet for alle deltagerne.

-evt bruke kjegler et stykke før angsten for å få nedbremsingen tidligere og angi et spor.

- skille heatene mellom erfarne og ikke fullt så erfarne
- tilby meget erfaren sjåfør som påsitter noen runder
Post Reply