CSM - trackday

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Post by Kghaas »

Jeg er helt enig med Luigi at det ikke er nødvendig med masse hester og greier.

Jeg har kjørt utallige banemøter i min MG Midget historiske racer med 90hk og 155 dekk på eikefelg. Sinsykt morro det også :)

Image
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Post by PeR4 »

Jeg er en av disse med bil tilpasset banekjøring, det er leit hvis mange ikke stiller på treff pga mitt bilvalg. Men jeg føler ingen dårlig samvittighet for andres valg.
Dog, "unnskyldningen" min er ikke spesielt original: et ønske om et mer svingvillig redskap som også kommer seg forbi på de lovlige forbikjøringsstrekkene.
Svingvillighet er løst med letting og hjulvinkler.
Forbikjøringsmulighet er løst med letting og litt mere effekt.

MEN samtidig har sjåføren ordnet seg fryktelig mange skrutimer og noen kjøretimer, begge deler hjelper godt på. Jeg tror faktisk det siste er vesentligst for oppførselen/tidene på banen: masse kjøretid.

Husker noen en lærebok i norsk: "Øving gjør mester" :D
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Det er viktig at noen står imot 300+HK, R dekk og Ölins pratet!

Jeg tror ikke det blir mye morsommere med R dekk og over 300 hester. Hovedsaken er å lære og mestre bilen, dernest å konkurere litt med meg selv.

Må også innrømme at det er morro å konkurere med mine 2 sønner, så lenge jeg klarer å holde dem bak meg 8) (eldstemann 1 tiendel bak med trimma BMW 5 serie (2,8 liter og mye mere hester), yngstemann har kjørt 1 hundredel saktere enn meg rundt Rudskogen, med min bil).
Men der stopper det....

Jeg kjenner riktignok suget etter mere hester når det ser ut som om det er et zoom-objektiv i bruk på langsidene :shock: , og når hagenisse kjører 30% fortere enn meg i svingene :wink:

Så jeg holder meg i skinnet, og har en bil jeg kan bruke daglig, og slipper å bytte dyre hjul når jeg skal leke. Det forrige dekksettet holdt i 3 år/30000km med 4-5 dager på bane i året. Og det kostet 3000,-
Tror ikke jeg ville hatt det 10 ganger morsommere hvis jeg hadde brukt 30000 kr på dekk på de tre årene. Og jeg kjører ikke saktere for å spare dekkene...

Jeg lurer dog litt på om det kunne vært en ide med en gruppeindeling på trackday, basert på forventet rundetid. Proceduralracing kjører en variant av det, og det funker bra. Hver gruppe kjører en halv time.
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

ElViz wrote:Jeg lurer dog litt på om det kunne vært en ide med en gruppeindeling på trackday, basert på forventet rundetid. Proceduralracing kjører en variant av det, og det funker bra. Hver gruppe kjører en halv time.
Jeg har også god erfaring med slike inndelinger. Det er lettere å få en idealrunde når man slipper å kjøre forbi biler absolutt hele tiden. Personlig liker jeg utfordringen med å kontrollere biler med mye hestekrefter. Krever mer aktiv kjøring og fintfølelse med gasspedalen. Ligner mindre på bilspill, det er sykt mye verre å kjøre optimalt med sterke biler! Men hver sin smak heldigvis :)

I tillegg så vet jeg om folk med orginalbiler og lite baneerfaring som synes det er kjedlig å bli jaget av vesentlig raskere biler hele tiden. Vet ikke hvorfor, men tipper det går ut over den mannlige stoltheten til enkelte? Tok med en kompis som har en RX8 til rudskogen en dag hvor halvparten av bilene hadde 500hk. Han mistet jo helt trua på både seg selv og gullungen sin stakkar og jeg måtte forsikre ham om at det sjelden er så mange ekstreme biler på banen samtidig.

@anders951: Bytter denne megabusaen eier litt vel ofte? Er den vanskelig å holde i stand? Ser den er priset ganske pent i forhold til ytelse?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

vids wrote:
ElViz wrote:Jeg lurer dog litt på om det kunne vært en ide med en gruppeindeling på trackday, basert på forventet rundetid. Proceduralracing kjører en variant av det, og det funker bra. Hver gruppe kjører en halv time.
Jeg har også god erfaring med slike inndelinger. Det er lettere å få en idealrunde når man slipper å kjøre forbi biler absolutt hele tiden. Personlig liker jeg utfordringen med å kontrollere biler med mye hestekrefter. Krever mer aktiv kjøring og fintfølelse med gasspedalen. Ligner mindre på bilspill, det er sykt mye verre å kjøre optimalt med sterke biler! Men hver sin smak heldigvis :)

I tillegg så vet jeg om folk med orginalbiler og lite baneerfaring som synes det er kjedlig å bli jaget av vesentlig raskere biler hele tiden. Vet ikke hvorfor, men tipper det går ut over den mannlige stoltheten til enkelte? Tok med en kompis som har en RX8 til rudskogen en dag hvor halvparten av bilene hadde 500hk. Han mistet jo helt trua på både seg selv og gullungen sin stakkar og jeg måtte forsikre ham om at det sjelden er så mange ekstreme biler på banen samtidig.

@anders951: Bytter denne megabusaen eier litt vel ofte? Er den vanskelig å holde i stand? Ser den er priset ganske pent i forhold til ytelse?
En venn fikk ikke importert fra england, og spurte om å kjøpe min, men nå ville brått dama hans ha ny leilighet og rangerover sport... så da må den gå :/

Vedlikehold på den er fantastisk lite, den sliter jo hverken klosser eller dekk, servicebehovet er oljeskift i ny og ne sånn egentlig, det er allerede skiftet til SRF bremsevæske på den, så den holder leenge.

Den er priset ekstremt lavt/gunstig, og hadde nok kjøpt den tilbake allerede om det ikke hadde vært for at båten min kostet meg halv mill i driftsutgifter litt plutselig...


Selv med busaen på nsk treff gikk det fint med trafikken, personlig ser jeg ikke behovet for inndeling, blir jo bare mindre kjøretid på alle.
944 med v8, gl420 med v8, 1969 camaro RS med kompressormata bigblock.
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

anders951 wrote:Vedlikehold på den er fantastisk lite, den sliter jo hverken klosser eller dekk, servicebehovet er oljeskift i ny og ne sånn egentlig, det er allerede skiftet til SRF bremsevæske på den, så den holder leenge.
Nice! Akkurat det jeg trenger, hverken mer eller mindre :) Om noen plutselig skulle tilby seg å kjøpe et par av bilene min så skal jeg kjøpe megabusaen!
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

vids wrote:I tillegg så vet jeg om folk med orginalbiler og lite baneerfaring som synes det er kjedlig å bli jaget av vesentlig raskere biler hele tiden. Vet ikke hvorfor, men tipper det går ut over den mannlige stoltheten til enkelte?
Ja fysj. Tenk å komme på trackday med originalbil (hva giiiiir du meg?!) og lite baneerfaring! :shock:
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Luigi wrote:
vids wrote:I tillegg så vet jeg om folk med orginalbiler og lite baneerfaring som synes det er kjedlig å bli jaget av vesentlig raskere biler hele tiden. Vet ikke hvorfor, men tipper det går ut over den mannlige stoltheten til enkelte?
Ja fysj. Tenk å komme på trackday med originalbil (hva giiiiir du meg?!) og lite baneerfaring! :shock:
Vet ikke helt hva du mener nå? Jeg skriver at man skulle gjøre det lettere for de med orginalbil og ingen baneerfaring:
Synes du at det er dumt med rekruttering av sånne eller prøver du bare å si at det ikke vil hjelpe dem å dele opp i to grupper?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Hva er definisjonene på "originalbil" og "lite baneerfaring"? Både formannen og jeg har kjørt på bane før og har originalbiler, men han har 480 hk/10.000 runder mens jeg har 120hk/500 runder.

Hvem starter hvor?
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Post by vids »

Begge dere har da kjørt mye og må kunne velge selv?

Har du ingen baneerfaring kommer du ikke til å kjøre spesielt fort med 500 hk heller. Har du mye baneerfaring kan du kjøre relativt fort med mye forskjellig redskap.

Skjønner ikke at definisjoner skal gjøre det så vanskelig? Det er jo bare å melde seg på hvor man selv ønsker å være og i et tempo man føler seg hjemme? Er ikke som om man trenger en egen kvalifiseringsrunde, ikke er det farlig å velge feil, ikke skal man skal kjøre race...?

Poenget er bare å gjøre det litt mindre stress for de som bruker lang tid på rundene og litt enklere for de som bruker kort tid. Med tanke på min kompis som ble "skremt" fra banekjøringen så kan det være til hjelp å være i et heat med likesinnede. Men ikke veldig viktig for meg altså...

Angående modifisert/orginal, alle biler kan bli raskere ved å modifiseres for banekjøring om man er interessert. Sjelden dog, at folk som aldri har kjørt på bane endrer camber-vinklene til 3 grader negativt el.
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Det viktigste for meg er at jeg sitter fast (bøttestol og belter) og at bilen (dekk, bremser..) ikke gir opp etter to runder. Bortsett fra det går det går det ann å ha det moro med alt mulig. Mer effekt gjør det annerledes, men ikke mer gøy i min bok.
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

vids wrote:Begge dere har da kjørt mye og må kunne velge selv?

Har du ingen baneerfaring kommer du ikke til å kjøre spesielt fort med 500 hk heller. Har du mye baneerfaring kan du kjøre relativt fort med mye forskjellig redskap.

Skjønner ikke at definisjoner skal gjøre det så vanskelig? Det er jo bare å melde seg på hvor man selv ønsker å være og i et tempo man føler seg hjemme? Er ikke som om man trenger en egen kvalifiseringsrunde, ikke er det farlig å velge feil, ikke skal man skal kjøre race...?

Poenget er bare å gjøre det litt mindre stress for de som bruker lang tid på rundene og litt enklere for de som bruker kort tid. Med tanke på min kompis som ble "skremt" fra banekjøringen så kan det være til hjelp å være i et heat med likesinnede. Men ikke veldig viktig for meg altså...

Angående modifisert/orginal, alle biler kan bli raskere ved å modifiseres for banekjøring om man er interessert. Sjelden dog, at folk som aldri har kjørt på bane endrer camber-vinklene til 3 grader negativt el.

Veldig mye klokt her, vids. Det er slik de gjør på proceduralracing.se sine treff. Man får opplyst hva som kan forventes i de forskjellige gruppene (2 eller 3 grupper), så kan folk velge selv. Og eventuellt bytte senere på dagen. Det funker utmerket, og med halvtimes pass, så får ihvertfall jeg kjørt det jeg orker. Etter å ha kjørt en halvtime, så synes jeg det er helt OK med en pause. Man slipper også det problemet at det til å begynne med er fullt på banen, mens det på slutten er nesten tomt
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

vids wrote:Begge dere har da kjørt mye og må kunne velge selv?
Saken er jo ikke nødvendigvis hva JEG velger, men hva andre velger FOR meg ved å irritere seg over at jeg utgjør "trafikk". Ok, jeg kverulerer en del nå for å få frem et poeng, og det er at et fint trackday-pass ikke alltid bestemmes av deg selv og/eller av bilen din. Det er enkelte som satser litt i overkant og har stor tiltro til vogna si, uansett hvor rutinert han foran er. Det var vel det diskusjonen handlet om; hvordan skal man få folk til å komme på trackday når de er litt usikre?

Jada, jeg setter det litt på spissen nå, men neste gang man er utpå Rudskogen kan man jo f.eks. begynne med å minne seg selv på at det ikke er et løp og at Jørn sannsynligvis allerede har fortalt hvor det er lov (og ikke lov) til å kjøre forbi.

Trackday er ikke fritt frem, og unnskyldningen "jeg har så rask bil at det er helt umulig å kjøre rolig" funker ikke på offentlig vei heller ... ;)
Post Reply