hoosier slicks 26 juni

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

hoosier slicks 26 juni

Post by anders951 »

Hei, en venn har nylig handlet seg 944T, men ikke fått banedekk/felger enda, og siden han ikke har breddet/valset går ikke mine 295 cupdekk på, så da er eneste jeg kan få lånt han helslicks 17", hvor fyfy er dette, får han slippe utpå i det hele tatt? fører er relativt besinnet og ikke veldig aggresiv.
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Beklager, men siden Veitrafikkloven gjelder, og slicks ikke er tillatt på vanlig vei vil han ikke kunne kjøre på dette hos oss den 26.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

webmaster wrote:Beklager, men siden Veitrafikkloven gjelder, og slicks ikke er tillatt på vanlig vei vil han ikke kunne kjøre på dette hos oss den 26.
betyr dette også at det blir forbikjøring på venstre side?

greit å ha fått avklart iaf, får se om kjetil får lurt frem valse, evnt balltre/hammer slik jeg brukte ;)
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

:P
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
FrodeFE
Posts: 20
Joined: 02 Jan 2005 09:41
Location: Oslo

Post by FrodeFE »

Hoosier A6 og R6 er begge DOT godkjente - og det er vel det som skal til for å tilfredsstille veitrafikkloven.
De er riktig nok ikke E-merket...
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Post by hagenisse »

Nei, DOT-merking har så vidt jeg vet ingenting å si. Det er noe amerikanske greier..

Det som stort sett teller er om det er nok mønster.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

At et dekk er DOT-merket betyr ikke automatisk at det er godkjent for bruk på offentlig vei i Europa. DOT (Department of Transportation) har kun satt krav til hvordan dekkene skal merkes i henhold til hvilke sikkerhetskrav de oppfyller: hastighetsindeks, lastindeks, produksjonsdato etc. DOT-merking gjør ikke et dekk automatisk egnet til gatebruk. Trillebårhjulet mitt har DOT-merking!

Ja, Hoosier-dekk med én langsgående rille er DOT-merket, men produsenten har også lagt til teksten "not recommended for street use" (eller noe i den duren).

Pointet med forbudet (om det virkelig er et forbud) mot slicks på trackday har nok noe med forsikringen å gjøre. Taking med bil på ikke-godkjente dekk lager nok avkortningsfest de luxe hos forsikringsselskapet ;)
anders951
Posts: 202
Joined: 27 Aug 2007 21:45

Post by anders951 »

dette er hoosier helslicks, ikke A6/R6 som er lovlige. men har jo fått svar allerede. :)
Tigergutt
Posts: 41
Joined: 11 Aug 2009 20:19

Post by Tigergutt »

DOT merking var kravet når en ansatt på Vålerbanen selv informerte om dekk på trackday 19.juni...
mariusl
Posts: 8
Joined: 01 Aug 2006 20:30

Post by mariusl »

Tigergutt wrote:DOT merking var kravet når en ansatt på Vålerbanen selv informerte om dekk på trackday 19.juni...
Nye regler fra 1.1.2010 som sier at dekk PRODUSERT etter 1.1.2010 skal være E-merket.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Tigergutt wrote:DOT merking var kravet når en ansatt på Vålerbanen selv informerte om dekk på trackday 19.juni...
Begrepet "DOT merking" er helt meningsløst i trackdaysammenheng. Som jeg sa i mitt tidligere innlegg så er trillebårhjul også DOT-merket, men da for å angi at dekkene ikke kan brukes til noe slags høyhastighets transport.

De eneste dekkene jeg kan tenke meg ikke har noe slags DOT-merking som helst er rene konkurransedekk som aldri noensinne ser en offentlig vei, men selv da kan det jo hende de har en merking som sier at de er uegnet. Som trillebårhjul ;)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Post by hmhaga »

mariusl wrote:Nye regler fra 1.1.2010 som sier at dekk PRODUSERT etter 1.1.2010 skal være E-merket.
Tipper dette har samme bakgrunnshistorie som f.eks. soneinndeling av DVD-plater, økonomiske interesser bedriver effektiv lobbyvirksomhet for å få innført regler som deler opp markedet. Da slipper man plagsom gråimport, som holder prisene nede :roll:

Og så har regelrytterne fått enda en kjepphest de kan ri langs landeveien, på jakt etter kjøretøy som ikke er stemplet fra topp til tå med e-merker.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Tom Herskedal
Posts: 67
Joined: 02 Apr 2004 21:15
Location: Ås

Post by Tom Herskedal »

Hva er det "mariusl" referere til? er det endringer i vegtrafikkloven han sikter til eller noe annet?
It ain't over before the fat lady sings!
mariusl
Posts: 8
Joined: 01 Aug 2006 20:30

Post by mariusl »

Tom Herskedal wrote:Hva er det "mariusl" referere til? er det endringer i vegtrafikkloven han sikter til eller noe annet?
Fra kjøretøyforskriften:

4.1 For dekk produsert etter 1. januar 2010 til bil og tilhenger til bil skal dekk med felg oppfylle følgende krav:
a) Dekk, bortsett fra regummierte dekk, skal være godkjent og merket i henhold til direktiv 92/23/EØF eller ECE-regulativ 30, 54 eller 64.
Olemann
Posts: 79
Joined: 10 Dec 2007 18:49
Location: Ås
Contact:

Post by Olemann »

hva sier di reglene da???? :?: :roll:
Post Reply