hoosier slicks 26 juni
hoosier slicks 26 juni
Hei, en venn har nylig handlet seg 944T, men ikke fått banedekk/felger enda, og siden han ikke har breddet/valset går ikke mine 295 cupdekk på, så da er eneste jeg kan få lånt han helslicks 17", hvor fyfy er dette, får han slippe utpå i det hele tatt? fører er relativt besinnet og ikke veldig aggresiv.
Beklager, men siden Veitrafikkloven gjelder, og slicks ikke er tillatt på vanlig vei vil han ikke kunne kjøre på dette hos oss den 26.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
betyr dette også at det blir forbikjøring på venstre side?webmaster wrote:Beklager, men siden Veitrafikkloven gjelder, og slicks ikke er tillatt på vanlig vei vil han ikke kunne kjøre på dette hos oss den 26.
greit å ha fått avklart iaf, får se om kjetil får lurt frem valse, evnt balltre/hammer slik jeg brukte
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
At et dekk er DOT-merket betyr ikke automatisk at det er godkjent for bruk på offentlig vei i Europa. DOT (Department of Transportation) har kun satt krav til hvordan dekkene skal merkes i henhold til hvilke sikkerhetskrav de oppfyller: hastighetsindeks, lastindeks, produksjonsdato etc. DOT-merking gjør ikke et dekk automatisk egnet til gatebruk. Trillebårhjulet mitt har DOT-merking!
Ja, Hoosier-dekk med én langsgående rille er DOT-merket, men produsenten har også lagt til teksten "not recommended for street use" (eller noe i den duren).
Pointet med forbudet (om det virkelig er et forbud) mot slicks på trackday har nok noe med forsikringen å gjøre. Taking med bil på ikke-godkjente dekk lager nok avkortningsfest de luxe hos forsikringsselskapet
Ja, Hoosier-dekk med én langsgående rille er DOT-merket, men produsenten har også lagt til teksten "not recommended for street use" (eller noe i den duren).
Pointet med forbudet (om det virkelig er et forbud) mot slicks på trackday har nok noe med forsikringen å gjøre. Taking med bil på ikke-godkjente dekk lager nok avkortningsfest de luxe hos forsikringsselskapet
Begrepet "DOT merking" er helt meningsløst i trackdaysammenheng. Som jeg sa i mitt tidligere innlegg så er trillebårhjul også DOT-merket, men da for å angi at dekkene ikke kan brukes til noe slags høyhastighets transport.Tigergutt wrote:DOT merking var kravet når en ansatt på Vålerbanen selv informerte om dekk på trackday 19.juni...
De eneste dekkene jeg kan tenke meg ikke har noe slags DOT-merking som helst er rene konkurransedekk som aldri noensinne ser en offentlig vei, men selv da kan det jo hende de har en merking som sier at de er uegnet. Som trillebårhjul
Tipper dette har samme bakgrunnshistorie som f.eks. soneinndeling av DVD-plater, økonomiske interesser bedriver effektiv lobbyvirksomhet for å få innført regler som deler opp markedet. Da slipper man plagsom gråimport, som holder prisene nedemariusl wrote:Nye regler fra 1.1.2010 som sier at dekk PRODUSERT etter 1.1.2010 skal være E-merket.
Og så har regelrytterne fått enda en kjepphest de kan ri langs landeveien, på jakt etter kjøretøy som ikke er stemplet fra topp til tå med e-merker.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
-
- Posts: 67
- Joined: 02 Apr 2004 21:15
- Location: Ås
Fra kjøretøyforskriften:Tom Herskedal wrote:Hva er det "mariusl" referere til? er det endringer i vegtrafikkloven han sikter til eller noe annet?
4.1 For dekk produsert etter 1. januar 2010 til bil og tilhenger til bil skal dekk med felg oppfylle følgende krav:
a) Dekk, bortsett fra regummierte dekk, skal være godkjent og merket i henhold til direktiv 92/23/EØF eller ECE-regulativ 30, 54 eller 64.