NAF eier nå litt over 50% av Våleranlegget

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

EVO4RS
Posts: 82
Joined: 05 Dec 2004 17:21
Location: Oslo

NAF eier nå litt over 50% av Våleranlegget

Post by EVO4RS »

Dette er vel bra for videre utvikilng av norges beste motorsportanlegg?

Fra NAfs nettsider:

NAF majoritetseier i Norsk Trafikksenter: - Styrker vårt trafikksikkerhetsarbeid NAF har kjøpt 50,28 prosent av aksjene i Norsk Trafikksenter. – Vi gjør dette fordi det styrker og videreutvikler vårt arbeid innen trafikksikkerhet og trafikkopplæring, sier Jan Johansen, administrerende direktør i NAF.

Norsk Trafikksenter er Norges og Nordens største trafikk- og opplæringssenter, og et ledende kompetansesenter for allsidig føreropplæring med særlig vekt på sikkerhet, økonomi og miljø. Senteret er landets ledende på førerkortrettet tungbilopplæring og i tillegg et kraftsenter for en rekke kjøretekniske kurs for personbil, motorsykkel og snøscooter.

Trafikksenteret som ligger i Våler i Hedmark ble etablert i 1993 og har som mål å bli landets ledende kompetansesenter for allsidig trafikkopplæring med baneanlegg for alle kjøretøy- og trafikantgrupper. Den viktigste jobben som skjer på senteret er å øke bevisstgjøringen om farer, forbedre grunnlaget for risikovurdering og holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeid. I tillegg perfeksjoneres kjøreferdigheter og metoder for sikker, effektiv og miljøvennlig veitransport.

- Når det nå ble mulig å kjøpe aksjemajoriteten i Norsk Trafikksenter, var det naturlig for NAF å ta ansvar for landets fremste bane. Vi går inn i et velfungerende trafikksenter som har god inntjening.

- NAF er en eier som er svært godt egnet til å videreutvikle trafikksikkerhets- og føreropplæringen ved senteret. Jeg er overbevist om at dette blir et lykkelig eierskap, sier Erik Dobloug, administrerende direktør ved Norsk Trafikksenter.

På eiersiden i Norsk Trafikksenter AS, i tillegg til NAF, finner vi blant annet Hedmark Fylkeskommune (24,08 %), Våler Kommune (10,35 %), KNA (5,57 %) og Kolo Veidekke (2,67 %).

-Som den klart største eieren i senteret skal vi ta en aktiv eierposisjon og sikre en videre økonomisk og strategisk posisjonering, avslutter Jan Johansen.
BMW E30 320is mm
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Muligens, NAF er jo med på noe motorsport, selv om det ikke er hovedsaken. Dette blir litt spennende. Grunnen til at det ikke blir STCC i Norge neste år er jo usikkerheten som var i og med at Dobloug ville selge. Hvordan har (de økonomiske) resultatene til trafikksenteret vært de siste årene?
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Post by Iceman »

ElViz wrote:Muligens, NAF er jo med på noe motorsport, selv om det ikke er hovedsaken. Dette blir litt spennende. Grunnen til at det ikke blir STCC i Norge neste år er jo usikkerheten som var i og med at Dobloug ville selge. Hvordan har (de økonomiske) resultatene til trafikksenteret vært de siste årene?
http://www.proff.no/proff/search/keyFig ... E5lerbanen
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Post by Knuts »

Det må vel sies å være et resultat man kan leve med.
Ikke noe i nærheten av det underskuddet en del påstår at banene i Norge lider under.

Mvh

Knut S
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

Helt enig, de fleste norske bedrifter ville være fornøyd med det, fin utvikling også. Både Trafikksenteret og banen...
Dobloug fikk nok bra betalt :-) Han tok utbytte så det holdt i fjor også :lol:
Så da hr jeg litt ammunisjon mot motstanderene her i bygda. Takk!
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Før du løper til antiantianti-gutta og sier "OMGROFLVÅLERBNENTJENERHAUGEVISMEDPENGeR!!!1!11!", ha i bakhodet at Norsk Trafikksenter driver med litt mere enn å arrangere trackdays (og CSM). På den annen side ser jeg ikke helt hva konkurs kontra ikke-konkurs (les: penger i lomma på noen) har med motstanden mot banen å gjøre så lenge anti-folket er opptatt av støyen.

Men men ...
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Her i Skaun kommune har SP-bøgdene Venn og Eggkleiva fått blod på tann:

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1249020.ece

Jeg får mark av antiantianti-brigaden.

Har noen av de her folka fått med seg hva 45db egentlig er lurer nå jeg på...
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Alf Torp wrote:Har noen av de her folka fått med seg hva 45db egentlig er lurer nå jeg på...
45dB lydtrykk tilsvarer en lavmælt samtale der deltagerne står 1 meter fra hverandre. 100 dB lydtrykk har du når du står ca. 1 meter fra et pressluftbor på full peising (evt. bak en F355 der sjåføren er kjøresjuk ;) )

Ut fra kommentarene i Trønderbladet å regne er det rett og slett et mirakel at det fortsatt finnes racerbaner igjen i Norge. I Italia er Monza er nasjonalmonument og i Tyskland er Nürburgring det samme. I Belgia har de underskriftskampanjer mot nedleggelse av Spa-Francorchamps, og i Frankrike er det kø for å få kjøre på Mas du Clos. Den ene svensken og finsken etter den andre blir mester på fire hjul, og i våre naboland har de rukket å legge ned flere baner enn vi har klart å bygge.

I Norge er 60% av arealet på 385.000 km2 ikke skog, ikke dyrket mark, ikke bebygget og ikke i bruk til noe som helst.

California i USA er marginalt større enn Norge (411.000 km2) og har ca. 37 millioner innbyggere. Hver eneste kvadratkilometer er gull verdt. Allikevel har de funnet plass til seks racing asfaltbaner.

Dette har ingenting med hverken naturskjønne omgivelser, støy eller forurensning å gjøre. Det har med Ola Nordmanns utpregede sans for misunnelse og sabotasje å gjøre; du skal pinadø ikke ha det mer morsomt enn meg (og jeg har det i grunn ganske kjedelig)!

Som folkeslag er vi utrolig kjipe og smålige ... og gode til å finne argumenter som skal få det til å se ut som noe annet.
User avatar
pedern
Posts: 394
Joined: 12 Jan 2004 20:44
Location: Borgen
Contact:

Post by pedern »

Luigi wrote:
Alf Torp wrote:Har noen av de her folka fått med seg hva 45db egentlig er lurer nå jeg på...
45dB lydtrykk tilsvarer en lavmælt samtale der deltagerne står 1 meter fra hverandre. 100 dB lydtrykk har du når du står ca. 1 meter fra et pressluftbor på full peising (evt. bak en F355 der sjåføren er kjøresjuk ;) )

Ut fra kommentarene i Trønderbladet å regne er det rett og slett et mirakel at det fortsatt finnes racerbaner igjen i Norge. I Italia er Monza er nasjonalmonument og i Tyskland er Nürburgring det samme. I Belgia har de underskriftskampanjer mot nedleggelse av Spa-Francorchamps, og i Frankrike er det kø for å få kjøre på Mas du Clos. Den ene svensken og finsken etter den andre blir mester på fire hjul, og i våre naboland har de rukket å legge ned flere baner enn vi har klart å bygge.

I Norge er 60% av arealet på 385.000 km2 ikke skog, ikke dyrket mark, ikke bebygget og ikke i bruk til noe som helst.

California i USA er marginalt større enn Norge (411.000 km2) og har ca. 37 millioner innbyggere. Hver eneste kvadratkilometer er gull verdt. Allikevel har de funnet plass til seks racing asfaltbaner.

Dette har ingenting med hverken naturskjønne omgivelser, støy eller forurensning å gjøre. Det har med Ola Nordmanns utpregede sans for misunnelse og sabotasje å gjøre; du skal pinadø ikke ha det mer morsomt enn meg (og jeg har det i grunn ganske kjedelig)!

Som folkeslag er vi utrolig kjipe og smålige ... og gode til å finne
argumenter som skal få det til å se ut som noe annet.
Den signerer jeg!
-72 Volvo 142-110
-91 Ducati 906 Paso
-13 Volkswagen Polo GT
-14 Volvo V60 R-Design AWD
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

Luigi,

kunne du tenke deg å poste dette innlegget i diskusjonen på Trønderbladet?

Alternativt, kan jeg klippe og lime?
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Post by Luigi »

Alf: post i vei!
User avatar
ElViz
Posts: 895
Joined: 01 Aug 2008 13:25
Location: Åros,Røyken
Contact:

Post by ElViz »

En Liten forklaring på DB: 8)
http://www.phys.unsw.edu.au/jw/dB.html

Luigi; Kjempeflott skrevet! Det er videresendt til mine kontakter i Røyken kommunestyre!
Odd Goderstad
Image

x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Alf Torp wrote:Her i Skaun kommune har SP-bøgdene Venn og Eggkleiva fått blod på tann:

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1249020.ece

Jeg får mark av antiantianti-brigaden.

Har noen av de her folka fått med seg hva 45db egentlig er lurer nå jeg på...
Bor du i Skaun Alf? Jeg er født og oppvokst i Børsa, og skal dit i jula :D
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
User avatar
inge
Posts: 1433
Joined: 01 Mar 2003 10:23
Location: Son

Post by inge »

Luigi wrote:
Alf Torp wrote:Har noen av de her folka fått med seg hva 45db egentlig er lurer nå jeg på...
45dB lydtrykk tilsvarer en lavmælt samtale der deltagerne står 1 meter fra hverandre. 100 dB lydtrykk har du når du står ca. 1 meter fra et pressluftbor på full peising (evt. bak en F355 der sjåføren er kjøresjuk ;) )

Ut fra kommentarene i Trønderbladet å regne er det rett og slett et mirakel at det fortsatt finnes racerbaner igjen i Norge. I Italia er Monza er nasjonalmonument og i Tyskland er Nürburgring det samme. I Belgia har de underskriftskampanjer mot nedleggelse av Spa-Francorchamps, og i Frankrike er det kø for å få kjøre på Mas du Clos. Den ene svensken og finsken etter den andre blir mester på fire hjul, og i våre naboland har de rukket å legge ned flere baner enn vi har klart å bygge.

I Norge er 60% av arealet på 385.000 km2 ikke skog, ikke dyrket mark, ikke bebygget og ikke i bruk til noe som helst.

California i USA er marginalt større enn Norge (411.000 km2) og har ca. 37 millioner innbyggere. Hver eneste kvadratkilometer er gull verdt. Allikevel har de funnet plass til seks racing asfaltbaner.

Dette har ingenting med hverken naturskjønne omgivelser, støy eller forurensning å gjøre. Det har med Ola Nordmanns utpregede sans for misunnelse og sabotasje å gjøre; du skal pinadø ikke ha det mer morsomt enn meg (og jeg har det i grunn ganske kjedelig)!

Som folkeslag er vi utrolig kjipe og smålige ... og gode til å finne argumenter som skal få det til å se ut som noe annet.
Veldig godt skrevet Luigi 8)

BTW: Alle F355 sjåfører er kjøresjuke. De bilene bare trygler om å bli kjørt på høyt trutall :wink:
'87 Toyota MR2
'06 Ariel Atom2
'09 Ferrari 430 Scuderia

'11 Porsche Cayenne S (trekkvogn)
'14 BMW i3 (pendlerbil)
Alf Torp
Posts: 188
Joined: 30 Jun 2008 11:19
Location: Skaun, Sør-Trøndelag

Post by Alf Torp »

inge wrote: Bor du i Skaun Alf? Jeg er født og oppvokst i Børsa, og skal dit i jula :D
Jeg bor i Skaun, ja. Eggkleiva for å være eksakt. Jeg forventer besøk i jula om du skal den veien :)
Mvh,
Alf Torp

- 68 Scimitar Se4c Coupe
- 88 Scimitar SS1 1400
- 72 Opel Admiral S
- 73 Opel Admiral E
- 74 Opel Admiral S
- 84 Audi 200 Quattro Avant
- 94 Audi 100 Quattro Avant
- 99 Yamaha Vmax
Post Reply