Gjeldende forsikring på bane?

Forum for diskusjon av racing, banetreff, challenge o.l.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Gjeldende forsikring på bane?

Post by Speedster »

Hei.
Så er tiden kommet for å betale forsikringen på "leketøyet" igjen.
Titter gjennom vilkårene og finner følgende formulering

"Skade som oppstår ved deltagelse i eller
trening til hastighetsløp eller fartsprøver.
Skade som oppstår ved kjøring på bane
eller lukket område. Unntatt ordinær
kjøreopplæring under veiledning av
autorisert kjørelærer/kjøreopplæring."

Hmm kan ikke huske å sett denne formuleringen tidliger,det med hastighets løp og trening til dette er nok kjent,men kjøring på bane/lukket område var litt lei.

Så spørsmålet er til dere som bruker bilen på banedagene,vilke forsikringselskap godtar dette?

Med Hilsen
Roy JJ
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: Gjeldende forsikring på bane?

Post by Luigi »

Jeg har ikke vilkårene om banekjøring i forsikringen min fra Enter. Nå får jeg jo ikke nye vilkår og regning før i mars, så hvem vet hva de har funnet på i mellomtiden.

Hvilket forsikringsselskap er det du refererer her?
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Post by Speedster »

Det er "Vital Skade" som er posten og DNB sin samarbeids partner.Det vil si at du må være kunde enten i posbanken eller DNB.

Og det jeg referer er tatt ord rett ut av vilkårene.
Så sånn jeg leser og forstår det,så er jeg ikke dekket på banedagene på Rudskogen.
Det at jeg knuser egen bil kan jeg kansje akseptere,men at jeg er skyldig i å knuse din uten å kunne gjøre opp for meg,tror jeg ikke du vil akseptere.
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Denne setningen har vært å finne i forsikringsvedtekter i mange år.
Ved kjøring på bane med gateregistrert bil, som trening til - eller deltagelse i - hastighetsløp, gjelder ikke forsikringen på din bil. I tillegg gjelder Veitrafikkloven, med bl.a. maks fartsgrense 80 km/t.
I teorien betyr dette at du kan risikere å bli tatt i radar på langsiden, med relativt altfor høy hastighet, og bulker du din eller medtrafikanters bil, får du ikke dekket dette på forsikringen.
Det var trening til - eller deltakelse i - hastighetsløp.

Så har vi det som heter ferdighetskjøring.
Det er noe annet, og her er det dissens om hvorvidt ordinær trafikkforsikring gjelder eller ikke.
Ferdighets kjøring er ikke hastigheteskjøring (...), ei heller trening til sådan.
Ferdighetskjøring er trening i å mestre bilen i forskjellige situasjoner, herunder "noe rask kjøring".


Jeg er ikke sikker på om det er fattet noe endelig offisielt vedtak, men jeg er rimelig sikker på at din trafikkforsikring gjelder ved 'ferdighetskjøring på bane'.

Dog; ikke send regningen til meg hvis så ikke er tilfalle - sjekk med ditt selskap.
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Forsikring

Post by Tiger »

I forbindelse med sommertreffet på ACR spurte noen av gutta i 200SX klubben Gjensidige om banekjøring, og dem sa at forsikringen gjelder så lenge det ikke er løp og kun biler med skilter på banen.

Man kan sammenligne dette med å kjøre på veier med fri fartsgrense også, bare i tryggere former.

Enkelte utenlandke selskaper, spesielt i UK har spesifiert dette mer tydelig, pga valfarten til Nurburgring.

Så lenge skdene er minimale på biltreffene til merkeklubbene og fellesklubbene som NSK er dette ikke noen problem enda.

Forsikringselskapene burde sett positivt på dette når kundene dems øver seg på bane og øker ferdigehtene som kan redde både bil, skader og meneskeliv.

Jeg er forsiket hos Gjensidige og der er kun "løp og hastigetsprøver" nevnt.

TH
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
User avatar
Speedster
Posts: 109
Joined: 14 Aug 2006 13:02
Location: Sørlandet

Post by Speedster »

b-havers wrote:Denne setningen har vært å finne i forsikringsvedtekter i mange år.
Jeg er ikke sikker på om det er fattet noe endelig offisielt vedtak, men jeg er rimelig sikker på at din trafikkforsikring gjelder ved 'ferdighetskjøring på bane'.

Dog; ikke send regningen til meg hvis så ikke er tilfalle - sjekk med ditt selskap.
Det er gjort,og svar er mottat.
"Kan bekrefte at din forsikring ikke er gyldig til slik kjøring"

Det er da forbanna vanskelig det skal være å ha det litt moro i dette kongeriket,og nei det gjelder ikke kun bil relatert.
Hadde kansje vært lettere å få tilgivelse enn tillatelse,men dog så usikkert 8)

Så da er vi på leit etter Forsikrings selskap "igjen" noen fornuftige forslag?

MVH
Roy JJ
Last edited by Speedster on 19 Nov 2008 01:34, edited 1 time in total.
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Post by THB »

På min Elise var SpareBank 1 Forsikring klart billigst sist jeg sjekket i fjor (d.v.s. under 10.000 kr, nest billigste ca. 12.000 kr). Hadde tidligere If Superforsikring og den var også rimelig gunstig fram til jeg skiftet.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Jeg har det meste mitt i Sparebank1 forsikring, og er fornøyd både med pris og service.
Men; jeg kjører sjelden - eller aldri - på bane lenger, så jeg har ikke sjekket hva de dekker og ikke dekker.

Når det er sagt;
LMK, som jo er vårt felles 'talsrør' kunne kanskje gripe tak i dette? Selv om de befatter seg med eldre kjøretøyer, er det jo veldig mange medlemmer i LMK-klubbene som tar disse eldre kjøretøyene på bane. Det er jo snakk om en 'nesten klassiker' forsikring; kanskje denne kunne passe for flere av oss - og også inneholde en klausul om "moderat øvingskjøring under kontrollerte former på godkjent anlegg" ?
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Post by webmaster »

Den passer dessverre bare for de som også har en bil som møter kravene til vanlig LMK-forsikring.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
b-havers
Posts: 1229
Joined: 31 Oct 2003 16:56
Location: Hjertet av Follo

Post by b-havers »

Ahhh, dere har jo slike moderne biler, dere....... 8)
/bjørn-anders

"...the Lotus Turbo owner will not only be comfortable in fast company, but will find, more often than not, that he has no company at all".
Road and Track
User avatar
Atom 2
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2006 08:59
Location: Nesten naboen til Henning og Petter Solberg.

Post by Atom 2 »

Ring Terra.
Har vært på Rudskogen sammen med forsikringsansvarlig for bil og luftet ham med Atomen.
Ikke noe problem der i gården hvertfall...... og jeg har ikke funnet noen rimligere på min bilpark ennå.

Men det snakkes om innskjerpelser, men har ikke hørt noe ennå.
Det er vist uansett ikke snakk om "ikke dekning", men andre tiltak.....
- høyere egenandel
- minimumsalder
- trening i regi av godkjent klubb som er medlem av NBF
etc....
Men jeg vet ikke når eller hva som kan komme, men dette er noe av det som vi har snakket om.

Spør gjerne etter Jon Anders Aasbakk, han ordner opp.

Litt off topic:

Nå kan man forsikre utenlandske biler i Norge. d.v.s hvis du skal kjøpe en bil i utlandet, har chassisnummer og reg.nr, kan du tegne full forsikring hos ditt norske selskap, også kasko, før du setter nesa hjemover. Så enkelt, så deilig å slippe prøveskilter etc. og alt maset med det. Internationalt forsikringskort får du i posten.....
René
1974 Maserati Khamsin - Langturbilen
1990 Lancia Delta HF Integrale 16V - "5 dørs kombi"
1995 Volvo 945 2.3LT - Daglig traveren
Post Reply