90-talls MX5. GTX/GTR motor?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

90-talls MX5. GTX/GTR motor?

Post by hmhaga » 21 Jun 2016 08:19

Vurderer en b-b-billig bil med lav vekt og bakhjulstrekk til trackdays. Ser at man får 90-talls MX5 for ~30.000 kr, men ser for meg at 110 hk i 950 kg betyr at noe må gjøres for å øke underholdningsfaktoren.

Har forstått det slik at MX5 har samme motorblokk som GTX/GTR? Er det så enkelt som å flytte over motor, ledningsnett og ECU fra en slik?
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

slampen
Posts: 15
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?

Post by slampen » 22 Jun 2016 15:29

Hvorfor skal du flytte ting fra GTR/GTX?

Svømmer over av muligheter for 1. gen mx5.
-95 Mx5 1.8 BRG.

User avatar
rayb
Posts: 938
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?

Post by rayb » 22 Jun 2016 20:20

Hva med å skremme litt flere hester ut av motoren som sitter der?
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/RaymondBaastad ... hotography

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?

Post by hmhaga » 23 Jun 2016 12:14

rayb wrote:Hva med å skremme litt flere hester ut av motoren som sitter der?
Erfaringsmessig er det best å ta utgangspunkt i en motor som kommer fra fabrikk med ytelsene man ønsker. Men etter litt googling ser det jo ut til at original motor tåler overladning, og at det finnes ferdige kit å få kjøpt.
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

slampen
Posts: 15
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?

Post by slampen » 23 Jun 2016 14:21

Mange muligheter, få som blir godkjent.

Når det gjelder bytte av motor er det mest populære V8'er eller K-serien fra Honda.
Siste alternativet ser jeg liten vits med, da tvangsmating av original motor gir samme prestanda.
-95 Mx5 1.8 BRG.

User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?

Post by Rudolf » 24 Jun 2016 12:26

Hvis du titter deg litt rundt på NSKs banedager, så ser du en liten armada av MX5 i alle mulige utgaver.
De fleste ser veldig uskyldige ut, men ved nærmere ettersyn så finner du mye "oppgraderinger".

En av bilene som kjører mye med NSK har nylig fått godkjent kompressor i vognkortet.
Ingen grunn til å skifte motor med andre ord.

Erik
.... som har tre stykker.
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle

Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: 90-talls MX5. GTX/GTR motor?

Post by Knuts » 27 Jun 2016 07:12

her spørs det helt på hvor mye effekt du ønsker, hvor hendig du er og hvor mye penger du vil bruke. Blokkene er så godt som identiske men innmaten er svært forskjellig. En vanlig MX-5 motor tåler fint en 220 hk uten at noe trengs å gjøres, over det må stempler og veiv byttes. En annen ting er at effekten i en del av de aftermarket kittene er vesentlig overdrevet. Men 220 hk i MX-5 går godt og holder hvis resten av bilen er riktig bygd til å kjøre fra det meste på trackdays. En standard GTX motor yter 200 hk med sprut og orginal turbo og en GTR ca 360 HK. Motorene tåler en 400 hk pluss. Girkassene derimot tåler ca 160 hk på 1,6 NA, 220 hk på 1,8. Ca 350 på 6 trinns. Dette er for turbo motorer. Med kompressor eller uten overladning mer for de har mindre dreiemoment. Diffen er neste problem. Standard 1,6 NA ca 160 hk, 1,8 ca 240 men med lott annen innmat ca 350. En annen rute jeg ville tatt idag er heller å satt inn en Type R motor på 240 hk. Da går det mer en bra nok. Ellers har jeg en GTX motor med ombygget grenrør og datasprut på 200 hk/ 270 NM liggende som keg kan selge deg til fornuftig pris. Mvh Knut S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests