Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: NoBrain, inge

Post Reply
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by Kghaas » 09 Feb 2016 14:08

Jeg sendte en mail til Statens vegvesen og spurte om hvor mange biler som er ferdigbygget, nå 2 år etter at regelverket ble ettablert.

De kunne da informere om at det var "flere som har startet", men ingen er ferdig.

Er det flere en meg som stusser over at det ikke er en kø av slike biler som skal registreres? Det ble jo satt egne kvoter per år, slik at det ikke skal bli for mange slike biler blant annet.

Kan det ha noe med at det er fulle avgiter på disse bilene?

Er det noen som vet om regelverket skal evalueres på noe tidspunkt?


http://www.sportsvogn.no/sitepageview.a ... ageid=1009
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4

User avatar
mazdafun
Posts: 199
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by mazdafun » 12 Feb 2016 07:02

Hei.

Flopp er vel å ta i, men at det ble en kalddusj i forhold til avgifter er vel klart.

Det tar tid og bygge en bil. Mange drømmere er det også.

Slik situasjonen er for registrering av import(enkelt), er det mye biligere og hente bil i utlandet som er bygd slik du vil, og heller rive den ned og pusse opp etter den er registrert i Norge. Da får du bruksfradrag, og slipper "saksmølla" for oppbygging.

Det er ikke meg bekjent noen plan for å endre reglene for engangsavgift på amatørbygde kjøretøy.

Knut
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2006 14:26
Location: Oslo

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by Knut » 28 Mar 2016 14:27

Det er nok riktig som det antydes her, at avgiftene kveler mange av de potensielle prosjektene før de kommer igang. En annen faktor er nok den at man ikke er klar over hvor omfattende et slikt prosjekt kan være før man har kommet igang, noe som i mange tilfeller nok fører til at fremdriften stopper opp.

Gjennomførte selv et "Kitcar" prosjekt før dette regelverket var på plass, brukte da dobbelt så langt tid på å få papirmølla såpass på plass at jeg kunne ta sjansen på å bestille settet, som det jeg brukte på selve bygginga.

Med det nye regelverket, er jo i realiteten papirmølla på plass, så løp å bygg :D
Men enig i at det er litt overraskende at det ikke en gang er noen kitt baserte som er ferdig bygget enda.

Amcar og Norsk Motorcykel Union arbeidet med å påvirke avgiften for amatørbygg både før og etter at regelverket ble vedtatt, men de har da tydeligvis ikke fått gjennomslag enda.
Westfield Megabusa
Registrert fra kit i 2012

jonr
Posts: 154
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by jonr » 04 Dec 2016 00:09

I forslaget til statsbudsjettet var det et punkt om at amatørbygde kjøretøy skulle fritas for engangsavgift. Men etter det jeg kan se har ikke dette punktet kommet helskinnet gjennom forhandlingene. Det var synd.
E-type 1968
MX-5 1991

jonr
Posts: 154
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by jonr » 11 Jan 2017 13:14

jonr wrote:I forslaget til statsbudsjettet var det et punkt om at amatørbygde kjøretøy skulle fritas for engangsavgift. Men etter det jeg kan se har ikke dette punktet kommet helskinnet gjennom forhandlingene. Det var synd.
Da det endelige budsjettet kom og reglene var på plass var det jo kommet med allikevel, det var jo hyggelig for de som har tenkt til å bygge seg bil selv :)
http://www.skatteetaten.no/no/Person/bi ... -kjoretoy/
Blir spennende å se om dette får litt mer fart på antall prosjekter, hittil har jo avgiftene vært en stor showstopper. Jeg har iallefall lyst til å bygge meg en kul sportsvogn.....
E-type 1968
MX-5 1991

Hans V
Posts: 18
Joined: 25 Sep 2009 06:50
Location: Lier

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by Hans V » 11 Jan 2017 21:32

Det er jo helt supert. Vil nok bety mye for hot-rod kulturen her til lands. Fristende å kjøpe et komplett '32 Ford / Chevy 350 kit fra USA. Uten å ha fått satt meg inn i regelverket lurer jeg på hvordan man definerer selvbygd. Vil man f eks kunne benytte dette regelverket på et Caterham Self Assembly Kit (http://uk.caterhamcars.com/cars/self-assembly), dvs kjøpe kitet og avgiftsfritt kunne få registrert resultatet av Monteringsjobben som en selvbygd Seven? [WINKING FACE]

jonr
Posts: 154
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by jonr » 11 Jan 2017 21:41

Det stemmer, bortsett fra at Caterham er så sære at de ikke vil selge sine byggesett ut av UK.
Men med en Westfield feks kan du gjøre dette. Eneste avgift er mva, vrakpant og ca 6000kr i bygge/admingebyr til SVV. Eneste er at man bør velge en modell som kommer under grensen på 20kw per 100kg bil.
E-type 1968
MX-5 1991

Knusse
Posts: 5
Joined: 30 Oct 2016 15:20

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by Knusse » 12 Jan 2017 23:24

Jeg har sendt søknad om en westfield samt betalt 6400 tror jeg det var.
Caterham var så kjipe at de ville jeg ikke ha noe med å gjøre.

pIMp
Posts: 154
Joined: 03 Mar 2006 11:35
Location: Tønsberg

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by pIMp » 13 Jan 2017 17:59

Spennende, hold oss oppdatert

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

jonr
Posts: 154
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by jonr » 08 Feb 2017 10:44

Nysgjerrig på om det er noen andre som har noen byggeplaner nå som engangsavgiften forsvant..... ??
E-type 1968
MX-5 1991

User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5681
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by webmaster » 07 Jun 2017 21:25

Det er en bruker her inne som skal bygge et AC Cobra -kit nå, godkjent av Statens vegvesen såvidt jeg har hørt. :)
Jørn G. Innset, styremedlem NSK, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no

User avatar
hmhaga
Posts: 881
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hønefoss/Haugsbygd

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by hmhaga » 20 Jun 2017 10:36

jonr wrote:
08 Feb 2017 10:44
Nysgjerrig på om det er noen andre som har noen byggeplaner nå som engangsavgiften forsvant..... ??
De har jo beholdt effektbegrensningen?
Jeg lurer litt på muligheten for å sette skilt på min Seven Racing bil...må jo bli hysterisk morro på landeveien :mrgreen:
Seven Racing #26 - '15 Outback 2.5 - '08 BMW 120i - '92 Bandit 400
x '01 Elise S2 '98 Boxster 2.5 '98 Subaru 2.0 GT '98 Saxo VTS '91 MR2 '89 Civic '84 Prelude

slampen
Posts: 15
Joined: 22 Dec 2011 07:47

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by slampen » 20 Jun 2017 11:11

hmhaga wrote:
20 Jun 2017 10:36
jonr wrote:
08 Feb 2017 10:44
Nysgjerrig på om det er noen andre som har noen byggeplaner nå som engangsavgiften forsvant..... ??
De har jo beholdt effektbegrensningen?
avgift og begrensing, ikke samme sak. :p
-95 Mx5 1.8 BRG.

Wibla
Posts: 3
Joined: 01 Oct 2016 01:03

Re: Amatørbygd kjøretøy regelverk - en flopp?

Post by Wibla » 21 Jun 2017 22:18

hmhaga wrote:
20 Jun 2017 10:36
jonr wrote:
08 Feb 2017 10:44
Nysgjerrig på om det er noen andre som har noen byggeplaner nå som engangsavgiften forsvant..... ??
De har jo beholdt effektbegrensningen?
Jeg lurer litt på muligheten for å sette skilt på min Seven Racing bil...må jo bli hysterisk morro på landeveien :mrgreen:
Kjempegøy helt til du mister lappen? :mrgreen:
1999 MX5 10AE

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest