E85

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

E85

Post by Rudolf »

Er vi på vei inn i en forbudstid i Norge?

Jeg hadde en frustrerende opplevelse i dag med min MX5 som jeg har bygget om til Flexifuel.
Jeg skulle ut på tur og samtidig fylle opp tanken med E85.

Etter å ha kjørt bomtur til to av mine faste leverandører Statoil Storo og Statoil Økern måtte jeg vende hjem med uforrettet sak.
Begge hadde slutte å selge E85 (men kunne nå tilby 47 forskjellige slag pølser).
Betjeningen på stasjonene var ikke til mye hjelp siden de ikke visste hva E85 var for noe.

Litt Research på PC viste at Statoil (eneste leverandør av E85 fra pumpe i Norge) har redusert antall utsalgssteder fra 20 til 7 i løpet av vinteren.

I fjor opplevde jeg noe av det samme i forhold til salg av 98 oktan fra Statoil pumper.
Stadig færre stasjoner førte dette.
Jeg ringte Statoil som kunne forsikre meg om at de absolutt ikke hadde planer om å fase 98 oktan ut av markedet.
I dag får jeg bekreftet at Statoil ikke lenger kommer til å selge 98 oktan fra NOEN stasjoner.

Derfor ser jeg ikke noen hensikt i å spørre Statoil om hva som kommer til å skje med E85.
Jeg kan ikke stole på svaret uansett.

Men så tenkte jeg at i Sportsvognklubben der er det mange oppegående folk med kunnskap og kontakter,
Vet noen av dere om hva som kommer til å skje med vårt billige og svært egnede drivstoff E85?

Må jeg belage meg på 98 oktan fra Shell fra nå av?
Eller?

Erik
(glad i sprit)
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: E85

Post by NoBrain »

Har du ikke fått med deg at det kun er el-biler som gjelder i Norge :roll:

Leste for en tid tilbake ifm. at Statoil sluttet med 98-oktan at også E85-satsingen ville på sikt bli borte. Klarte ikke å finne utsagnet på nett, men tilsvarende sitat fra FB-siden til Statoil https://nb-no.facebook.com/statoilfuelr ... 1729107620
(...klipp...) da vi startet satsingen på E85 hadde vi stor tro på dette som et miljøvennlig alternativ til vanlig drivstoff. Vi har dessverre opplevd manglende fokus, både fra myndigheter og bilbransjen, som har ført til få incentivordninger og lavt salg av flexifuel-biler, videre ser vi i Norge at det satses på elbiler som miljøalternativet. Det gjør at E85 har blitt et nisjeprodukt for miljø- og bil-entusiaster med et spredt og lite stasjonsnettverk. Vi må hele tiden vurdere anvendelsen av våre tanker, pumper og anlegg og ser det nå nødvendig å redusere antall stasjoner med E85.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Post by Rudolf »

Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis blårussen i Statoil hadde analysert salg av pølser på samme måte :roll:
(...klipp...) da vi startet satsingen på Trippelostebacon hadde vi stor tro på dette som et miljøvennlig alternativ til vanlige pølser. Vi har dessverre opplevd manglende fokus, både fra myndigheter og trailersjåfører, som har ført til få incentivordninger og lavt salg til pølsespisere, videre ser vi i Norge at det satses på Quadruppelkrydderbacon som miljøalternativet. Det gjør at Trippelostebacon har blitt et nisjeprodukt for miljø- og pølse-entusiaster med et spredt og lite stasjonsnettverk. Vi må hele tiden vurdere anvendelsen av våre pølsegriller, disker og kjøleskap og ser det nå nødvendig å redusere antall stasjoner med Trippelostebacon.
Og publikum?
De bare dilter med .......

Erik
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: E85

Post by NoBrain »

Ifølge http://www.statoil.no/no_NO/pg133407361 ... asjon.html er E85 fortsatt å få kjøpt hos følgende Statoil-stasjoner i Oslo:
Kjøpte E85 på Statoil Furuset/E6 nå i vinter til isbanebilen.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Rudolf
Posts: 88
Joined: 15 Jul 2009 14:01
Location: Norge

Re: E85

Post by Rudolf »

NoBrain wrote:Ifølge http://www.statoil.no/no_NO/pg133407361 ... asjon.html er E85 fortsatt å få kjøpt hos følgende Statoil-stasjoner i Oslo:
Kjøpte E85 på Statoil Furuset/E6 nå i vinter til isbanebilen.
Jeg er klar over at det fremdeles er syv stasjoner som selger.
Fylte opp tanken på Skøyen i går.

Problemet mitt er mangel på forutsigbarhet.
Jeg har tross alt brukt litt tid på å bygge en bil som kan kjøre på E85.
Så finner noen økonomer plutselig ut at den varen ikke lenger skal selges i Norge.
:roll:

Dette er omtrent som myndighetenes hyllest til dieselbiler for noen år siden.

Erik
(litt frustrert)
MX-5 90 Rudolf
Miata 95 R-package, Beverly
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe Ghia
Vignale Samantha 1969 (Sjelden) Samantha
Lancia Montecarlo 1975 Martini
Lancia Montecarlo 1977
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget hos Jensen i England), Pelle
Post Reply