Fotoboks vs Elise

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Fotoboks vs Elise

Post by Elise_type_79 »

Jeg lurer på, er det noen her som har fått premie i fotoboks med en Elise?
Det spekuleres i at vekten på foraksel er for lav til å trigge ut måleappereat i vegbanen.
When in doubt, flat out!
User avatar
jokkvahl
Posts: 26
Joined: 08 May 2012 10:07
Location: Haugesund

Re: Fotoboks vs Elise

Post by jokkvahl »

Elise_type_79 wrote:Jeg lurer på, er det noen her som har fått premie i fotoboks med en Elise?
Det spekuleres i at vekten på foraksel er for lav til å trigge ut måleappereat i vegbanen.
Hørt det samme :)
- 2001 Lotus Elise S2
- 2008 Ford Mondeo STV
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Fotoboks vs Elise

Post by alfheim »

Har aldri hørt om at noe i en fotoboks er vektbasert.

det er "radar" basert hastighetskontroll som trigger bilde

Deretter er det en induksjonssløyfe i veibanen som måler tid mellom passeringer av akslinger.
Oppslag i Autosys på akselavstand gir deretter en bekreftelse på den radarmålte hastigheten.

Det er i alle fall slik jeg har forstått at det virker.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Fotoboks vs Elise

Post by Elise_type_79 »

Er fristet til å finne ut....
When in doubt, flat out!
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: Fotoboks vs Elise

Post by vids »

En politimann sa at det var vektsensorer i bakken. Men det er veldig mange år siden han sa det. Dog, du ser jo fortsatt to streker i asfalten foran boksen.

Men i England bruker de radar på en del bokser.


Skrevet på mobiltelefon, med en ordliste som gjør særskriving tungvint, men sær skriving lettvint :-)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Fotoboks vs Elise

Post by silverwrx »

Fungerer på tyske fotobokser. Blinket bra i 80kmt i 70sone utenfor Nurbrgring. Usikker på hva straffen blir.

Bor jo 600m unna Norges mest innbringende fotoboks, men vil ikke teste. Mot kronerulling så kanskje..
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Tiger
Posts: 551
Joined: 07 Apr 2007 16:44

Re: Fotoboks vs Elise

Post by Tiger »

Er den ikke så lav at man så ansiktet er skjult pga vinkelen opp mot fotoboksen ?

Slik var det med min gamle 200SX som var ganske lav, jeg er såpass høy og satt jeg noenlunde rett med hodet opp under taket, så jeg ikke fotoboksen når jeg nærmet meg den... har blitt fotografert ett par ganger hvor jeg har vært skjult bak solskjerm og har aldri hørt noe. DVS at farten har vært såpass lav at dem gidder ikke å ta affære tror jeg, siden det må bevises hvem som kjører. En artikkel i VG i sommer sto det nettopp dette, men gjengangere blir etterforsket eller ekstrem fart.
Sist skjedde det i sommerferien, jeg var litt uoppmerksom til tross for at jeg lå omtrent noen få km over 80 i 80 sonen, plutselig kom det en fotoboks ut av tåka i Østerdalen, gløttet kjapt på speedometeret som nå var oppe i 95 ( tuklet med CD bytte), bremset og skjulte ansiktet rett før det blinket i oransje..


Noen som tør prøve dette i Elisen ? :mrgreen:
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT* :-)
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Knuts
Posts: 309
Joined: 03 Aug 2004 07:34

Re: Fotoboks vs Elise

Post by Knuts »

Fotoboksene i Norge er vektbasert og ikke radarbasert. Derfor det er striper / følere i veien. Før hadde de ikke lov å ha følere i motgående fil fordi folk ikke skulle få panikk ved forbikjøringer. Da kunne man bare kjøre over i motgående filfor å slippe unna, det tror jeg ikke går lenger. Prøvde det her om dagen da det var gjennomsnittsmåling og da så jeg at den registrerte meg. Mvh Knut S
User avatar
lonestar
Posts: 32
Joined: 24 Mar 2009 12:10

Re: Fotoboks vs Elise

Post by lonestar »

Det varierer nok litt hvilken type som brukes rundt om i landet.
Har fått høre at i trondheim er det radarbasert og de hvite stripene brukes for å bekrefte at målingene er riktig.

Sendt from my brain using telepathy :)
KennethSK
1993 Honda NSX
x 1998 Honda Integra Type R
x 1992 Honda Civic Esi
X 1992 Honda Prelude 2.0i
User avatar
silverwrx
Posts: 92
Joined: 17 Jan 2007 20:39

Re: Fotoboks vs Elise

Post by silverwrx »

Hvordan vektbasert, hvordan blir det da med helaluminium ramme, glassfiber karosseri og vekt på 800kg? Hvordan fungerer bakkefølerene egentlig?

Var jo en sak om at den målte akselavstand også, og en BMW 1/3serie ellerno som fikk underkjent målingen pga bilen var ombygd og hadde en annerledes akselavstand.

(Jeg kjører forøvrig "pent", aldri hatt "prikker" i løpet av 20år+, men er fasinert av teknikk/teknologien).
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
User avatar
Ole Atom
Posts: 21
Joined: 15 Jan 2011 04:35

Re: Fotoboks vs Elise

Post by Ole Atom »

hvis det er vekt basert så betyr jo det att jeg kan knalle på så mye jeg vil forbi fotoboksene med min Ariel ! :twisted:
Formann i korttids minneforeninga!

Ariel Atom 3
BMW E30 M3
BMW 320I
Murena 22
Posts: 33
Joined: 09 Jan 2012 19:50
Location: Grenland

Re: Fotoboks vs Elise

Post by Murena 22 »

Har fått høre att det er mengden stål som måles ikke på vekt men magnetismeTidligere ble alle som kjørte for fort tatt bilde av :D Spesielt gøy var det på mc treff for da fungerte fotoboksene som discolys :lol:
Matra Murena 22 Audi TT Qaattro Yamaha fzx facer
TEH
Posts: 2
Joined: 29 Apr 2009 06:18
Location: Oslo

Re: Fotoboks vs Elise

Post by TEH »

Jeg fikk to prikker og bot fra fotoboks i Rælingstunnellen med min elise S2 for litt over to år siden. Trodde ikke jeg var så overvektig, men.. :-)
tjelland
Posts: 89
Joined: 11 Oct 2004 13:44
Location: Moss

Re: Fotoboks vs Elise

Post by tjelland »

Blinket på meg i min S1 på Mosseveien inn til Oslo i allefall. Men med lite skilt som sitter nederst og heller litt skrått nedover og med taket på og meg skjult godt innunder det, så hørte jeg aldri noe fra dem. Kjørte ca 60 i 50 sonen.
Thomas Den Mektige
Lotus Elise, S1 1999
Post Reply