Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Knut
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2006 14:26
Location: Oslo

Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Knut »

For litt siden ble forslag til forskrift for godkjenning av amatørbygde kjøretøy lagt ut på høring. Er det noen som har synspunkter på forslaget?
Som en av høringsinstansene, tenker NSK å fremme noen synpunkter, og er derfor interesert i at medlemmene kommer med innspill.
Mye av det som ligger i forslaget er nok vanskelig å påvirke, men for noen punkter er der oppfordret til å komme med synspunkter.

Gå ned til 07.11.2012, der ligger alle dokumentene fra linken under, eller er det vel Generelle merknader som gir mest info.
http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Horinger
Info brev:
http://www.vegvesen.no/_attachment/395573/binary/678635
Generelle merknader
http://www.vegvesen.no/_attachment/395574/binary/678637
Foreløpig Forslag til forskrift:
http://www.vegvesen.no/_attachment/395546/binary/678584
Westfield Megabusa
Registrert fra kit i 2012
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by hmhaga »

§ 2 Definisjoner

Alternativ 1: Kjøretøy i byggesett (kit car og bike): Kjøretøy som leveres helt eller
delvis som byggesett og som deretter monteres av enkeltperson for eget bruk.
c) Alternativ 2: Kjøretøy i byggesett (kit car og bike): Byggesett som leveres av
produsent av «kit kjøretøy» og som deretter monteres av enkeltperson for eget bruk.
Ramme og/eller karosseri levert av fabrikant for serieproduserte kjøretøy kan ikke
benyttes for å danne grunnlag for et kit kjøretøy.
Jeg håper det blir mulig å kjøpe og benytte en ferdig sveiset ramme.
Regner ikke med at f.eks. Ultima og Radical da regnes som serieproduserte kjøretøy?

Ser for meg en utfordring med at amatører skal konstruere og sveise egen ramme. Det finnes definitivt noen som har kunnskapen, men det har de som oftest pga eget yrkesvalg.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Knut
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2006 14:26
Location: Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Knut »

Det kan benyttes ferdig sveist ramme, men sveisene må ikke være nedslipt, da det er en av de punktene som skal kontroleres.
Når det gjelder Radical tror jeg ikke de leveres som KIT, så her er det SR3 SL som er alternativet dersom man skal ha en gatebil, denne modellen er godkjent etter EU direktivet for kjøretøy produsert i liten serie, å skal således kunne registreres i Norge på linje med "vanlige" biler.
Noe av det som myndightene har hatt mest fokus på i forbindelse med amatørregelverket, er å sikkre at det ikke skal være mulig å kjøpe en bil i deler, for så å kalle det "Kit Car".
I den grad det blir mulig å kjøpe et komplett kit (vanligvis alle delene bortsett fra motor drivverk og hjul), vil sansynligvis dette bare godtas dersom det kommer fra en produsent som primært lager kit.
Westfield Megabusa
Registrert fra kit i 2012
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Kghaas »

Dette er jo spennende......Og helt høl i hue!

Jeg har gått igjennom dokumentene og det tekniske ser ok ut. Setter spørsmålstegn ved at det bare skal være mulig å bygge med 15kw/100hk. Her burde man lagt seg på 20kw som er den svenske normen. Jeg ser at dette er et punkt som allerede er trukket frem i ett av de andre dokumentene. At man skal kunne bygge MC med 50kw/100hk(!) er jo da sinsykt!!

Kun 50 stykk i året er jo også et spørsmålstegn, men det er mer en nok fordi iht til dette regelverket kommer det til å bli bygget 0, null biler. Hvorfor? Svaret finner du i paragraf 9 som sier enkelt og greit: "Kjøretøy anses som nytt, og svarer engangsavgift i henhold til forskrift 19. mars 2001 nr.
268 om engangsavgift på motorvogner."

Vi kan jo derfor bruke Min Lotus Super Seven som eksempel:
Jeg kjøper et kit ala dette hos Caterham, Westfield, MNR eller sveiser min egen ramme etter Locost prinsippet. Da ender jeg opp med en bil på ca.650-700kg. Maks motor i denne er da ca 140hk. Det passer perfekt med Ford Durarc 2 liter. Når jeg er ferdig med alt, så har deler og tilbehør kostet et sted mellom 50-100.000.- Itillegg er jo dette en ny bil så jeg må betale avgift(fra dinside.no) Den kommer på 124.000.-
Totalt kr. 224.000.- for en bil jeg har bygget selv :) Da kjører jeg heller orginal!

Image





Vekt: 700kg
Effekt: 140hk
ccm: 1998

Resultat nox:0
Bilens nettopris: 1
+ MVA (25%): 0
+ Vrakpant: 1 700
+ Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 123 080
- Bruksfradrag (0%): 0
= Total kostnad inkl. kjøp av bil: 124 781

Engangsavgift
Vektavgift:
Første 1 150 kg : 700 * 36,89 = 25 823
Sum: 25 823

Volumavgift:
Første 1 100 cm3 : 1 100 * 14,33 = 15 763
Neste 600 cm3 : 600 * 47,72 = 28 632
Neste 400 cm3 : 298 * 112,01 = 33 379
Sum: 77 774

Effektavgift (102,97 kW):
Første 65 kW : 65 * 0,00 = 0
Neste 25 kW : 25 * 315,00 = 7 875
Neste 40 kW : 13 * 895,00 = 11 608
Sum: 19 483
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Kghaas »

Og samme eksempel på en Ultima GTR:
Image
Vekt: 1000kg
Effekt: 201hk Her velger vi en Rover 3.5 V8. Den har vel ikke mange hestene ;)
ccm: 3499

Kit stage 17 + div: 200.000.- (koster sikkert mer)
Avgifter: 380.000.-
Totalt: 580.000.- for en bil du har bygget selv.....

Tipper det er bedre å ta inn biler på import etter SVA regelverket som nå er på plass i Europa, da får du fabrikkbygget bil og bruksfradrag.
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Kghaas »

Ser på listen over de som er med på høring at det er veldig få som representerer bilhobbyen.
Derfor er det viktig at vi i klubben gir et svar på dette. Er det styret som svarer?
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by webmaster »

Det er vel Knut i samråd med styret som har vært kontaktpunkt på dette.
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Knut
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2006 14:26
Location: Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Knut »

Det er meningen at NSK skal komme med et svar, blir vel primært meg som utarbeider svaret basert på de synspunkter som kommer frem på forumet, samt at jeg har en rekke med andre punkter som virker noe uklare.
Styret kommenterer / godkjenner og sender det inn.
Jeg er helt enig i at effektgrensen er satt alt for lavt og for generell, men dette er jo også en av de punktene de spesifikt ber om tilbakemelding på. Jeg mener man i stedet for en fiksert Kw/kg, må vektlegge kjørbarhet, samt heller stille “svært” strenge krav til bremsene (retardasjon / varmgang). Det er  vel ingen som seriøst mener at f.eks trehjuls motorsykkel ut fra konstruktive hensyn, skal være bedre egnet for et høyt effekt / vekt forhold enn en velbygd bil.
Så langt jeg kan se, er det ikke en tilsvarende begrensning i de Engelske IVA retningslinjene, derimot har de noe lignende i Sverige. Det som vi derimot har som verken svenskene eller engelsmennene har, er engangsavgiften, å så lenge den også gjelder for amatørbygg, vil det være en kraftig festbrems hva max effekt angår, ytligere begrensninger i forhold til motorsykler burde ikke være nødvendig.
Westfield Megabusa
Registrert fra kit i 2012
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by jonr »

Et punkt jeg kunne ha tenkt meg at det ble stilt spørsmålstegn ved var regelen om at godkjenning skal skje innen 5 år.
Derom man bygger et kit er det sikkert ikke noe problem å få den ferdig i god tid før 5 år men for de som skal bygge bil fra grunnen av uten å ta utgangspunkt i et ferdig kit ser jeg for meg at det sikkert fort kan ta lengre tid enn 5 år. Ting tar tid. Dette er jo noe man driver med på hobbybasis ved siden av andre ting. Jeg ser de åpner for muligheten til forlengelse av fristen, men er jo uheldig om noen har brukt mange år på å bygge seg sin egen konstruksjon fra bunnen av og så ikke får fullført fordi det har tatt lenger tid enn forskriftene bestemmer og man av en eller annen grunn ikke får forlenget frsiten.

Jon
E-type 1968
MX-5 1991
User avatar
mazdafun
Posts: 200
Joined: 10 May 2006 13:56

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by mazdafun »

jonr wrote:Et punkt jeg kunne ha tenkt meg at det ble stilt spørsmålstegn ved var regelen om at godkjenning skal skje innen 5 år.
Derom man bygger et kit er det sikkert ikke noe problem å få den ferdig i god tid før 5 år men for de som skal bygge bil fra grunnen av uten å ta utgangspunkt i et ferdig kit ser jeg for meg at det sikkert fort kan ta lengre tid enn 5 år. Ting tar tid. Dette er jo noe man driver med på hobbybasis ved siden av andre ting. Jeg ser de åpner for muligheten til forlengelse av fristen, men er jo uheldig om noen har brukt mange år på å bygge seg sin egen konstruksjon fra bunnen av og så ikke får fullført fordi det har tatt lenger tid enn forskriftene bestemmer og man av en eller annen grunn ikke får forlenget frsiten.

Jon
Et moment i tidsbegrensingen er jo også at forvaltningen sin saksbehandling bør settes utenfor denne "tidsbegrensningen" til byggetid, slik at 5 år er byggetid, og ikke "sitte å vente på svar på søknad tid". Under prosjektet er det sikkert noen delmål/operasjoner som skal vurderes/inspiseres av Statens vegvesen, og med dertil saksbehandlingstid. Det er viktig at om det blir en begrensning i byggetid på et prosjekt, så holdes saksbehandlingstid utenom, og trekkes fra de evt. 5 år. (Oppsatt virkning på prosjektet under all venting på svar fra Statens vegvesen).
Knut
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2006 14:26
Location: Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Knut »

Tror ikke det blir noe stort problem dersom prosjekttiden må forlenges, og tiden vil jo begynne å løpe etter at prosjektet er innvilget, da er jo den store delen av saksbehandlingen gjort. Bakgrunnen for at det er foreslått en tidsbegrensning er to-delt.
På den ene siden ønsker man ikke at det siden det er en antallsbegrensning / år på hvor mange prosjekter som kan innvilges, skal være en del prosjekter som i realiteten har "tørket inn" som står å tar opp en plass som egentlig kunne vørt frigitt for andre mere aktive byggere.
Den andre årsaken til tidsbegrensning, er at det kan komme inn punkter i den ordinære kjøretøyforskriften som også må reflekteres i amatørregelverket. Normalt sett, vil ikke denne typen endringer få tilbakevirkende kraft (en innvilget prosjektsøknad forholder seg til reglene som var gjeldene ved innvilgningstidspunktet gjennom hele prosjektet). Men dersom prosjektet går utover 5 år, kan man risikere å måtte forholde seg til de reglene som gjelder på det tidspunktet man søker om forlengelse av prosjekttiden.
Westfield Megabusa
Registrert fra kit i 2012
jonr
Posts: 159
Joined: 17 May 2009 17:36

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by jonr »

Hei,
fant denne annonsen på Finn for en Lotus Seven Dax Rush / Super Seven.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39058249
Han skriver "Bilen har ikke hatt skilter på i Norge, med litt jobb bør det bli mulig med det nye selvbygger reglene som innføres i Norge nå i 2013. "

Er han på bærtur, eller er det jeg som har misforstått de nye reglene? Jeg trodde reglene gjaldt nybygde biler og ikke tidligere bygde biler?
Eller er det noe annet som innføres i 2013 som forenkler registrering av en slik bil?

Jon
E-type 1968
MX-5 1991
Knut
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2006 14:26
Location: Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Knut »

Ja, i denne sammenhengen er han på bærtur. For kjøretøy som skal registreres basert på det fremtidige amatørregelværket, må prosjektet søkes om / godkjennes før man starter byggingen.
Den i anonsen du viser til, trodde jeg kunne registreres som veteranbil (førsteg.reg.1976,36-37 år gammel)?
Westfield Megabusa
Registrert fra kit i 2012
User avatar
Kghaas
Posts: 55
Joined: 07 Mar 2003 10:18
Location: Grefsen, Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Kghaas »

Hei Knut,
Her er mine innspill til forskriftene:

1. Effektgrensen.
Så lenge det kan dokumenteres bremseegenskaper, bør effektgrensen opp. Det er jo f.eks ikke mulig å bygge en Ultima med dette regelverket. Ved å øke effektgrensen kan man få kontroll på disse kjøretøyene istedet for at det blir som i Sverige hvor alle bilene er registrert med lav HK og så skrur man opp ladetrykket i etterkant.

2. Engangsavgift
Hvis bilen bygges av primært brukte deler, så er det jo allerede betalt avgift. En naturlig tilnærming kan være å se på det Danske Hot Rod regelverket, hvor årstallet på bilen er en kombinasjon av hoveddelene som er brukt. Jeg kjenner ikke til detaljene men hvis vi ser på en mulighet for å vekte alle deler likt så kan det se ut slik:

Ramme: Bygget selv i 2013
Motor: Ford 2005 modell
Bremser: Volvo 1995 modell
Hjuloppheng: Bygget selv 2013
Girkasse: Volvo 1995
Totalt Årsmodell amatørbygget: 2004

Da vil man kunne få et bruks fradrag iht de delene som faktisk er brukt og betalt avgift på.
Hva mener dere andre om punktet rundt Engangs avgift? Er det bare jeg som er gjerrig og ikke vil bidra til staten, eller er dette en showstopper?

3. Merke/modell/Type
I Vognkortet og autosys bør alle amatørbygdebiler ha en felles modellbetegnelse f.eks "Amatørbygget" i vognkortet punkt D.1
Bakgrunnen for at jeg mener det er todelt: For det første så kan da alle forsikringsselskaper grupere disse bilene i samme gruppe. Da kan man evaluere på et senere tidspunkt om det er stor eller liten risiko ved disse bilene. Det vil påvirke premien
For det andre, så vil det bli lettere for de som kjøper en amatørbygget bil å se at det faktisk er det, og ikke en eller annen spesialversjon.

4. Modifisering av eksisterende kjøretøy
Dette er vel på utsiden av regelverket, og det er ikke sikkert at det lar seg få med. Mulig det også er noen hindringer fra EU på dette. Det er uansett synd at dette regelverket ikke fanger opp modifisering av eksisterende kjøretøy, da dette er den største delen av bilhobbyen. Igjen så kunne dette vært en mulighet for myndighetene til å få kontroll på dette området. Jeg synes at vi bør skrive det som en merknad.

Mvh
Knut
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
Knut
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2006 14:26
Location: Oslo

Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy

Post by Knut »

Takk for innspillene
HK er helt klart et av de punktene det bør gjøres noe med, effekt / vekt forholdet må økes dersom regelverket skal bli interessant for oss. Det må heller stilles svært strenge krav til bremser og kjørbarhet. Det er også viktig som du påpeker, at den effekten bilen vises med, er den effekten eieren ser for seg at den skal ha.
 
Når det gjelder engangsavgift, så ligger det under Toll og avgiftsdirektoratet, mens amatørregelverket behandles av Veidirektoratet, slik at engangsavgiften vil være en helt annen sak. Amcar og NMCU (Norsk Motorsykkel Union) er i dialog med TA angående dette, men jeg vet ikke noe om hva de eventuelt kan få til, men det er klart at Amcar miljøet har en særlig interesse  av dette med stort syl.vol og ofte mye hester.
Når det gjelder ID for disse kjøretøyene, mener jeg det er meningen at de får en egen VIN serie, så de bør være enkle å filtrere på.
 
Når det gjelder modifisering av masseproduserte kjøretøy, vil ikke det komme inn i dette regelverket.
Westfield Megabusa
Registrert fra kit i 2012
Post Reply