Er en stund jeg så på dette, men det ser nå ut som om det er lagt ut et mer ferdig forslag til regelverk. Dette er etter det jeg vet ikke godkjent, men det gir jo en indikasjon på hvilken rettning dette går...
Kort oppsumert:
-Lov å kjøpe ferdig kit og bygge kit car
-15kw/100kg for bil
-50kw/100kg for MC
....og full engangs avgift
http://www.vegvesen.no/_attachment/395546/binary/678584
Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Fra §2 c):
Men det er fullt mulig at det (som vanlig) er noe jeg ikke har fått med meg...
Jeg trodde i min enfoldighet at en kit car for det meste var basert på en eller annen allerede godkjent ramme jeg?Ramme og/eller karosseri levert av fabrikant for serieproduserte kjøretøy kan ikke benyttes for å danne grunnlag for et kit kjøretøy.
Men det er fullt mulig at det (som vanlig) er noe jeg ikke har fått med meg...
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/
Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Jeg tror de mener at du kan ikke feks ta ramme/karosseri fra en produsent som serieproduserer biler, feks Lotus/BMW og bruke dette som utgangspunkt.rayb wrote:Fra §2 c):
Jeg trodde i min enfoldighet at en kit car for det meste var basert på en eller annen allerede godkjent ramme jeg?Ramme og/eller karosseri levert av fabrikant for serieproduserte kjøretøy kan ikke benyttes for å danne grunnlag for et kit kjøretøy.
Men det er fullt mulig at det (som vanlig) er noe jeg ikke har fått med meg...
Men du kan bruke ramme fra en produsent som har spesialisert seg på kit car's og ikke lager vanlige serieproduserte biler.
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Jaja, da blir det å bygge elektrisk da. Da får man sikkert føre fratrekk på momsen for delene også!!
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Og da var det godkjent!
Lykke til folkens. Jeg kommer ikke til å bygge bil men kanksje noen andre vil
http://www.dinside.no/923581/naa-kan-du ... bilen-selv
Lykke til folkens. Jeg kommer ikke til å bygge bil men kanksje noen andre vil
http://www.dinside.no/923581/naa-kan-du ... bilen-selv
Porsche 944 turbo
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
MG Midget FIA
Lotus Seven S4
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Har alltid hatt lyst til å bygge en Murtaya.
http://www.murtaya.com/ som i basis er en 2dørs roadster basert på drivlinjen i wrx sti som jeg kjenner inn og ut og inn igjen. Eller en westfield, men savnet etter en skikkelig Lotus vil jo alltid være der.
Når jeg på Murtaya avgiftmessig må betale det samme som en 2013 modell wrx sti, så kjøper jeg heller en ny enn å betale en halv million i avgifter for er selvbygg. Blir snuske og trikse med HK avgiften til en GT går jo ann, men blir jo egentlig også uaktuelt.
I praksis så tillater de selvbygg, men med avgiftene så begrenser man det. Clever!
Bygge annet selvbygg, njei, Westfield kanskje, men nå har jeg Lotus Elisen og den gjør jobben, med tak og potensiell vinterbruksmulighet og til en fin pris. Blir heller en å modifisere den. Samtidig så bygge noe villt Hennessy Venom GT ut av den er jo og ulovelig med de nye reglene pga ramme. Så da er man stuck.
Blir vel å kjøpe seg et sveieseapparat å bygge no rørramme greier?
Så ja takk, men nei takk, med disse reglene er jeg fortsatt nærmere å kjøpe en bil i sverige og tyskland, og ha den plassert i utlandet.
Men lovverket på plass det fårr vi lovprise. Bare avgiftskomponenten som gjenstår og den virrer jo litt rundt hvert 4år.
http://www.murtaya.com/ som i basis er en 2dørs roadster basert på drivlinjen i wrx sti som jeg kjenner inn og ut og inn igjen. Eller en westfield, men savnet etter en skikkelig Lotus vil jo alltid være der.
Når jeg på Murtaya avgiftmessig må betale det samme som en 2013 modell wrx sti, så kjøper jeg heller en ny enn å betale en halv million i avgifter for er selvbygg. Blir snuske og trikse med HK avgiften til en GT går jo ann, men blir jo egentlig også uaktuelt.
I praksis så tillater de selvbygg, men med avgiftene så begrenser man det. Clever!
Bygge annet selvbygg, njei, Westfield kanskje, men nå har jeg Lotus Elisen og den gjør jobben, med tak og potensiell vinterbruksmulighet og til en fin pris. Blir heller en å modifisere den. Samtidig så bygge noe villt Hennessy Venom GT ut av den er jo og ulovelig med de nye reglene pga ramme. Så da er man stuck.
Blir vel å kjøpe seg et sveieseapparat å bygge no rørramme greier?
Så ja takk, men nei takk, med disse reglene er jeg fortsatt nærmere å kjøpe en bil i sverige og tyskland, og ha den plassert i utlandet.
Men lovverket på plass det fårr vi lovprise. Bare avgiftskomponenten som gjenstår og den virrer jo litt rundt hvert 4år.
Think. Feel. Drive. Med:
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Lotus Elise S2 111S
WRX Sti m DCCD
Legacy 2.0 Boxerdiesel
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Her de vedtatte forskriftene: http://nmcu.org/files/Forskrift%20amato ... 202013.pdf
Trer i kraft 1.1.2014.
Maks ytelse er 20kw pr 100kg (ca27hk?)
Avgifter som nybil. Det betyr vel at det er lurt å finne en mest mulig moderne motor som har lavt avgassutslipp for å få avgiftsnivået ned. Særlig nå hvis avgiftene dreies over fra ytelse/vekt over til avgassbasert.
Spennende å se hva folk kommer til å bygge.....
Noen som vil ha en slik? http://www.b-racing.cz/en/
Trer i kraft 1.1.2014.
Maks ytelse er 20kw pr 100kg (ca27hk?)
Avgifter som nybil. Det betyr vel at det er lurt å finne en mest mulig moderne motor som har lavt avgassutslipp for å få avgiftsnivået ned. Særlig nå hvis avgiftene dreies over fra ytelse/vekt over til avgassbasert.
Spennende å se hva folk kommer til å bygge.....
Noen som vil ha en slik? http://www.b-racing.cz/en/
E-type 1968
MX-5 1991
MX-5 1991
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Hei!
Er det noen som har hørt om endringer i avgiftsberegningen?
Lo2
Er det noen som har hørt om endringer i avgiftsberegningen?
Lo2
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Gjenter spørsmålet til lee, noen endringer mht avgiftsberegning?
For oss som er glad i Subaru, så er det kommet et alternativ til Murtaya kit car fra Factory Five. Factory Five 818S:
Nederlansk importør til Europa: http://www.hamminkperformance.nl/en/pag ... 8s-kit.php
...men om det fortsatt er nybilavgifter som gjelder, så er prosjektet dødfødt.
For oss som er glad i Subaru, så er det kommet et alternativ til Murtaya kit car fra Factory Five. Factory Five 818S:
Nederlansk importør til Europa: http://www.hamminkperformance.nl/en/pag ... 8s-kit.php
...men om det fortsatt er nybilavgifter som gjelder, så er prosjektet dødfødt.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Høring – Forslag til forskrift om amatørbygde kjøretøy
Da har jeg i hvert fall sendt en e-post til Ketil Solvik Olsen og spurt om effektbegrensning og avgifter. Har veldig lyst til å bygge bil (har til og med gått 22 timer sveisekurs), men ikke med 75 hk Toyota Verso-motor...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3