Alfa R. 159 3.2
Alfa R. 159 3.2
Vurderer å kjøpe en "ordinær" stasjonsvogn / familiebil og lurer litt på AR, noen som kjenner denne og er prisen ok, det er ikke mange å sammenligne med, men Luigi vet kanskje litt ?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36773130
Tenkte først på en 159 med litt mindre motor, helst bensin, men denne "stakk" litt i meg, og ikke minst min flotte samboer som er helt likegyldig til biler hehe, denne falt i smak hos henne også
Er det noe man bør være obs på etc ?
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36773130
Tenkte først på en 159 med litt mindre motor, helst bensin, men denne "stakk" litt i meg, og ikke minst min flotte samboer som er helt likegyldig til biler hehe, denne falt i smak hos henne også
Er det noe man bør være obs på etc ?
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Alfa R. 159 3.2
Selvsagt moro med V6, og kjekt med firehjulstrekk. Men du får samtidig en "ny" 1750 tbi for samme pris, eller kanskje billigere. Og med nybilgaranti. Jeg har ikke kjørt V6-ern, så jeg kan ikke si hva som føles best. Men ta en tur og prøv begge, det er du som skal ha bil og da må det føles rett for deg.
På generelt grunnlag il jeg si at 159 er en solid, kjøreglad og vakker bil. Et godt valg.
På generelt grunnlag il jeg si at 159 er en solid, kjøreglad og vakker bil. Et godt valg.
Re: Alfa R. 159 3.2
AR159 er en virkelig god bil. Jeg lurer litt på om en tung kraftig V6'er i nesa ødelegger noe kjøreegenskaper.
Ser ut som om den har uorginal spiller. Spør om cruise control virker og om km-telleren blunker....
Det eneste som har vært gjenganger er vist tannstanga på tidlige modeller...
Jeg har bare 120 hesteren på min bil, og synes det er nesten nok på norske veier, må bare gire litt mere enn ønskelig. Kunne jeg valgt hadde det nok blitt 170 diesel.
Jeg disponerer for tiden en BMW325d Coupe med 207 hester og allt av morsomme duppeditter, men foretrekker faktisk som regel å kjøre alfaen.
Ser ut som om den har uorginal spiller. Spør om cruise control virker og om km-telleren blunker....
Det eneste som har vært gjenganger er vist tannstanga på tidlige modeller...
Jeg har bare 120 hesteren på min bil, og synes det er nesten nok på norske veier, må bare gire litt mere enn ønskelig. Kunne jeg valgt hadde det nok blitt 170 diesel.
Jeg disponerer for tiden en BMW325d Coupe med 207 hester og allt av morsomme duppeditter, men foretrekker faktisk som regel å kjøre alfaen.
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: Alfa R. 159 3.2
James Bond-bil!!
Som det nevnes er vel tannstanga (og i neste tur servopumpa) det eneste som har vært av gjengangere på tidlige utgaver (2005 til og med 2007). Servo-olja lakk ut fra oljetanken og ble liggende og skvalpe i mansjettene. Om du makser styringa når den står og går hører du fort om det er hylig og klaging fra servopumpa.
Ellers er jo både 1750-turboen og V6-en ganske tørste av seg. Oppgitt forbruk på V6 er over 1,1 l/mil. jeg kjenner uansett ingen med Alfa som bruker lite bensin
Det blir vel egentlig smak og behag. V6-ern er hel-alu og veier 168 kg, mens 1750-en har jernblokk og veier 145 kg (sånn ca), så det er ikke rare vektforskjellen på en så tung bil som 159 SW. Har ikke kjørt JTS-utgaven av V6en, men den har på papiret mer bunndrag og flatere momentkurve enn 1750-en. Kanskje V6 er bedre for tung last og langtur?
V6-en har kjede på kammene, så der slipper du unna en del dyre servicer. Sjekk forøvrig hjulslitasjen på bilen. De doble A-armene foran og multilinken bak trenger litt sjekk av og til, men mange skipper dette og ender opp med å kjøre "på skjeiva".
Som det nevnes er vel tannstanga (og i neste tur servopumpa) det eneste som har vært av gjengangere på tidlige utgaver (2005 til og med 2007). Servo-olja lakk ut fra oljetanken og ble liggende og skvalpe i mansjettene. Om du makser styringa når den står og går hører du fort om det er hylig og klaging fra servopumpa.
Ellers er jo både 1750-turboen og V6-en ganske tørste av seg. Oppgitt forbruk på V6 er over 1,1 l/mil. jeg kjenner uansett ingen med Alfa som bruker lite bensin
Det blir vel egentlig smak og behag. V6-ern er hel-alu og veier 168 kg, mens 1750-en har jernblokk og veier 145 kg (sånn ca), så det er ikke rare vektforskjellen på en så tung bil som 159 SW. Har ikke kjørt JTS-utgaven av V6en, men den har på papiret mer bunndrag og flatere momentkurve enn 1750-en. Kanskje V6 er bedre for tung last og langtur?
V6-en har kjede på kammene, så der slipper du unna en del dyre servicer. Sjekk forøvrig hjulslitasjen på bilen. De doble A-armene foran og multilinken bak trenger litt sjekk av og til, men mange skipper dette og ender opp med å kjøre "på skjeiva".
Re: Alfa R. 159 3.2
Her er en tråd fra et annet forum om en slik bil:
http://cuoresportivo.no/index.php?topic=35701.0
http://cuoresportivo.no/index.php?topic=35701.0
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
Re: Alfa R. 159 3.2
He he. En bra indikasjon på at Alfa er en godt bevart hemmelighet her på berget. Ikke verst å kåre stasjonsvogna til den mest morsomme å kjøre når den andre vogna er en AMG 55
Re: Alfa R. 159 3.2
Hvordan er firhjulstrekken her, har den mer moment til bakhjulene eller forhjulene?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Alfa R. 159 3.2
Q4-systemet har normalt mest moment på bakhjulene, med 56%. Senterdiffen er en Torsen C twin-diff (senter/foran), og den kan mekanisk variere momentet bak/foran helt opp til 78% og helt ned til 22% i gitte scenarioer. Systemet i seg selv er hel-mekanisk, men det jobber i tospann med stabilitetskontrollen. De tre diffene (Torsen type T-3) er av samme type som Audi bruker på RS-vognene sine (sier bokji, men det har jeg egentlig ikke greie på) og som ble brukt på DTM-vogna 155 V6 TI i hine, hårde dage.
Bakdiffen er vanlig, åpen type. En PDF som beskriver Q4 litt nærmere (og med fancy røntgentegninger!) kan du laste ned her.
Q2-systemet til Alfas nyere FWD-biler er forøvrig også en Torsen C LSD-klump som er flettet inn i stabilitetskontrollen. Populær retrofit på fwd V6-modeller der torque-styringa til tider er ... øøhh ... til å ta og føle på, men da som god, gammel LSD.
Bakdiffen er vanlig, åpen type. En PDF som beskriver Q4 litt nærmere (og med fancy røntgentegninger!) kan du laste ned her.
Q2-systemet til Alfas nyere FWD-biler er forøvrig også en Torsen C LSD-klump som er flettet inn i stabilitetskontrollen. Populær retrofit på fwd V6-modeller der torque-styringa til tider er ... øøhh ... til å ta og føle på, men da som god, gammel LSD.
Re: Alfa R. 159 3.2
Mekanisk er veldig bra! Og dessverre sjelden i disse ESP-dager.
Torsen foran er topp!
Torsen i senter er jeg veldig skeptisk til, spesielt i samband med åpen bakdiff. Da blir det i praksis forhjulstrekk med en gang man får litt spinn på bakhjulene, og du får ikke den fine stabile rallybil aktige måten å forsere svinger.
Men for all del, kan hende at det fungerer i praksis, mer enn i teorien. Og på glattisen fungerer det nok uansett.
Hadde vært morro å prøve, for dette er en av de mest stilige familiebilene jeg vet om! Hvis det også er morsomt når man tramper pedalen i bunn så har man en sterk pakke!
Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
Torsen foran er topp!
Torsen i senter er jeg veldig skeptisk til, spesielt i samband med åpen bakdiff. Da blir det i praksis forhjulstrekk med en gang man får litt spinn på bakhjulene, og du får ikke den fine stabile rallybil aktige måten å forsere svinger.
Men for all del, kan hende at det fungerer i praksis, mer enn i teorien. Og på glattisen fungerer det nok uansett.
Hadde vært morro å prøve, for dette er en av de mest stilige familiebilene jeg vet om! Hvis det også er morsomt når man tramper pedalen i bunn så har man en sterk pakke!
Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Alfa R. 159 3.2
Mekanisk er veldig bra! Og dessverre sjelden i disse ESP-dager.
Torsen foran er topp!
Torsen i senter er jeg veldig skeptisk til, spesielt i samband med åpen bakdiff. Da blir det i praksis forhjulstrekk med en gang man får litt spinn på bakhjulene, og du får ikke den fine stabile rallybil aktige måten å forsere svinger.
Men for all del, kan hende at det fungerer i praksis, mer enn i teorien. Og på glattisen fungerer det nok uansett.
Hadde vært morro å prøve, for dette er en av de mest stilige familiebilene jeg vet om! Hvis det også er morsomt når man tramper pedalen i bunn så har man en sterk pakke!
Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
Torsen foran er topp!
Torsen i senter er jeg veldig skeptisk til, spesielt i samband med åpen bakdiff. Da blir det i praksis forhjulstrekk med en gang man får litt spinn på bakhjulene, og du får ikke den fine stabile rallybil aktige måten å forsere svinger.
Men for all del, kan hende at det fungerer i praksis, mer enn i teorien. Og på glattisen fungerer det nok uansett.
Hadde vært morro å prøve, for dette er en av de mest stilige familiebilene jeg vet om! Hvis det også er morsomt når man tramper pedalen i bunn så har man en sterk pakke!
Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Re: Alfa R. 159 3.2
Det blir aldri rent forhjulstrekk, men det du sier er selvfølgelig de naturlige egenskapene til et slikt oppsett. Designmålet fra AR er nok ikke rallybil, men håndtering av krefter i en familiebil.vids wrote:Torsen i senter er jeg veldig skeptisk til, spesielt i samband med åpen bakdiff. Da blir det i praksis forhjulstrekk med en gang man får litt spinn på bakhjulene, og du får ikke den fine stabile rallybil aktige måten å forsere svinger.
Men for all del, kan hende at det fungerer i praksis, mer enn i teorien. Og på glattisen fungerer det nok uansett.
Her er forresten en videosnutt av en 164 Q4 i autoslalom. Ser ut som det blir håndterbart:
Re: Alfa R. 159 3.2
Takker for all info
Var innom Autovia i går, lurer på om det blir 159, 170 Hk diesel og 2010 modell, sportutgaven med diffsperre. Flott bil er det iallefall
Var innom Autovia i går, lurer på om det blir 159, 170 Hk diesel og 2010 modell, sportutgaven med diffsperre. Flott bil er det iallefall
Alfa Romeo S.W. 159 Ti 2.0 JTDm 2011
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Nissan 200SX Racing E 1999 *SOLGT*
Vrak : Ford Granada / Ford Consul / Karolisleden MB 280 SE '79
Re: Alfa R. 159 3.2
Alfa og diesel i samme setning, er like ille som Ferrari og diesel i samme setning...
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Alfa R. 159 3.2
Tenker som Haga, selv om diesel er fint i familiebil og langtransport (den satt langt inne, innrømmer det), så klarer aldri hjernen min å skjønne hva som skjer når jeg står ved siden av en alfa 159 som lager diesel-kakle-lyder?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
Alfa R. 159 3.2
Mere energi fra mindre drivstoff
Man blir vant til det. Det er ikke værre enn å bli vant til ABS. Rare lyder, men det funker......
Fra en tur fra gardermoeen og hjem igår
Man blir vant til det. Det er ikke værre enn å bli vant til ABS. Rare lyder, men det funker......
Fra en tur fra gardermoeen og hjem igår
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2