En liten quiz?

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: En liten quiz?

Post by Svein Erling »

Jepp, det var sveitseren Sbarro som utførte dette trikset med midtmontert 330-hesters Porsche 911 turbo-motor i en VW Golf. Resultatet ble ferdig i 1983 og fikk tittelen Sbarro Golf Turbo. Bilen veide 1100 kg, foretok 0-100-sprinten på ca 6 sekunder og hadde en toppfart på over 250 km/t.

Senere samme år laget Sbarro en annen Golf, nå med frontmontert Porsche 928-motor og bakhjulsdrift, og uten brettbart understell. Dette ble kalt Sbarro Golf 300 S. Framstolene ble flyttet bakover i bilen for å gi plass til V8-eren med 310 hester. 0-100 på 7 sekunder og toppfart på 230 km/t. Det ble forresten laget to stykk av 300 S med ulik farge og grill.

Image
Sbarro Golf 300 S 1983

Det er mowal sin tur å finne på en oppgave.
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: En liten quiz?

Post by mowal »

Hei

Jeg har ikke gjort dette før, så her er en test av å knytte til et bilde; Image. Denne doningen hadde forøvrig vært for lett for en del av dere uansett :D

Selve oppgaven kommer etterhvert. Vent litt.

Ja, det så ut som det fungerte greit.

Bilen nedenfor ble produsert i et lite antall, og ble nok produsert med tanke på å knytte det beste fra flere land inn i en og samme bil. Dette er ikke en bil jeg har noe forhold til utover at bakgrunnen for bilen var litt fasinerende.
Image

Oppgave: Hva heter denne bilen og hva kan man si om bilens komponenter og produsksjon?
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: En liten quiz?

Post by Iceman »

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: En liten quiz?

Post by mowal »

Ja, det gikk raskt. Gordon-Keeble Gordon GT. http://no.wikipedia.org/wiki/Gordon-Keeble

Da er det din tur Iceman.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: En liten quiz?

Post by Iceman »

Image
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
User avatar
Iceman
Posts: 1243
Joined: 02 Jan 2006 09:28

Re: En liten quiz?

Post by Iceman »

Ikke for å ødelegge natten/dagen til noen, men Google fant denne bilen på mindre enn 1sec. :roll: :roll:

Om man ikke vet hvordan bil det er, så kann man finne det ut på mindre enn 3sec.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Olav
Posts: 94
Joined: 30 Jan 2011 20:18

Re: En liten quiz?

Post by Olav »

Er det lov å google altså? :D :D
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: En liten quiz?

Post by Luigi »

Er alltid lov å google, men siden dette (i hvert fall fra min side) var ment som litt morsomt hodebry med potensiale til å se biler man aldri før har sett (eller ikke lengre husker), så er det jo ikke dumt å gjøre bildene "ikke-googlbare" før man legger dem ut. Alle kan google etter bilder (håper jeg da) og legge ut linker til Wikipedia og diverse andre nettsteder, men det hjelper jo knapt på allmenndannelsen. Det er nok av bilforum med bilder av biler uten noe nærmere forklaring på hva det er, hvor det kommer fra og hvorfor det er laget.

Quiz-tråden er ikke en konkurranse. Det er anorakking på høyt nivå ;)
User avatar
Svein Erling
Posts: 466
Joined: 04 Mar 2003 23:58
Location: Trondhjæm
Contact:

Re: En liten quiz?

Post by Svein Erling »

Iceman wrote:Image
Størrelsesmessig kan det se ut som en AH Sprite, litt som en Le Mans-utgave med to doble frontlykter, men ellers ser den veldig sivil ut. Hmm ...
ækt bila har itj baksæta, da e de buss
bilforum.moo.no - NSK Trøndelag - SeaLion 3-hjuling
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: En liten quiz?

Post by vids »

Luigi wrote:Det er anorakking på høyt nivå ;)
Anorakking altså! Men hva betyr det? Folkeopplysning? Blir man mer vis om man tar på seg en anorakk? Eller har det med "mods" kulturen og deres hang til anorakker å gjøre?
Kan du oppplyse/anorakke meg om det ordets opphav?
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: En liten quiz?

Post by Luigi »

Anorakker er bare en sekkebetegnelse på folk som har noe ... ehh ... tja ... sære hobbyer få andre skjønner seg på. Ordentlig opptatt av detaljer er de også. Begrepet kommer fra UK og ble brukt litt nedsettende om trainspottere ("anoraks"), siden de ofte ble observert i anorakker, ventende i timesvis på lokomotivet med det rette serienummeret (sånn ca.). Er sikkert en fet Wikipedia-artikkel om emnet, men det gidder jeg ikke sjekke nå.

Min personlige definisjon: alt min akademisk anlagte fetter med tre hovedfag ikke interesserer seg for eller forstår seg på, er å betegne som anorakking. Med andre ord alt som er gøy :lol:
User avatar
vids
Posts: 553
Joined: 16 May 2006 11:47
Location: Oslo

Re: En liten quiz?

Post by vids »

:D 8)
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport

x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: En liten quiz?

Post by mowal »

Er det en Deep Sanderson 301 Coupe?

Jeg har nok sovet litt i timen....... jeg viste ikke om søkefunksjonen med bilder på gooogle. Men så lenge man lærer noe nytt så er det jo bra.
User avatar
Luigi
Posts: 1707
Joined: 03 Oct 2005 10:41
Location: Bærum

Re: En liten quiz?

Post by Luigi »

Er enig med mowal. Trodde først det var en av de mange Abarth Monomille-variantene, men det var det nok ikke. Kanskje ikke så rart, for engelskmannen Sanderson må jo ha blitt ganske inspirert av Abarth-metoden da han snekret coupeen sin tidlig på 60-tallet. Ligner litt med den flate nesa og fastbacken, har en ganske liten motor i hekken (1293 cc) og går som et helvete :)

Står mer her: http://www.silverstoneauctions.com/one- ... or_auction
User avatar
mowal
Posts: 97
Joined: 15 Feb 2009 11:46
Location: Arendal

Re: En liten quiz?

Post by mowal »

Selv om Iceman ikke har bekreftet at svaret mitt er riktig på siste oppgave, så tar jeg meg friheten til å lage neste oppgave (Når Luigi kommer til samme konklusjon som meg, er det stor grunn til å anta at det er riktig).

Nå har et søk med bildene (laster opp bildet man søker på) på de forrige oppgavene avslørt at det nok ikke er så mange som kjenner til dette med å søke med bilder, men ettersom det nå er minst to andre som kan dette, må man gjøre ting litt annerledes.

Det første bildet er hentet fra mitt eget fotoalbum (tatt på Rosso Bianco museet), mens det andre bildet er omgjort såpass at det ikke lar seg google med det første.
Image

Image

Oppgaven er: Hva har disse to bilene til felles?
Post Reply