BMW Z4 (sDrive23i)

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Noen som har noen erfaring med BMW Z4 sDrive23i (E89) ? Som kjent er Hondaen til salgs, og dette er vel muligens bilen som er mest aktuell som erstatning for øyeblikket. Det står bl.a. 2 stk. i Trondheim nå, denne som jeg har planer om å se på i løpet av uka og denne som jeg prøvekjørte tidligere i sommer. Har noen spørsmål som noen forhåpentligvis har litt input på.

Manuell vs. sportsautomat. Personlig synes jeg i utgangspunktet at en sportsbil bør ha manuell girkasse, men skal innrømme at sportsautomat er veldig komfortabelt å kjøre med. Det er kanskje også en grunn til at omtrent alle på Finn (12 av 13 pr. nå) har sportsautomat, men på mobile.de ser 2/3 ut til å ha manuell og bare 1/3 sportsautomat... Synes også at 0,7 sek. differanse 0-100 km/t (6,7 sek. vs. 7,3 sek.) høres ganske mye ut (selv om det ikke nødvendigvis er veldig relevant i praksis).

Punkteringsfrie dekk (runflat). Den førstnevnte over har det, selger har nylig skiftet bakdekk som visstnok har en veiledende pris på ca. 10.000 kr... Er dette noe som går ut over kjøreegenskapene i den grad at det bør unngås, eller er de såpass tilpasset bilen at den heller er en fordel ? Hva med dekkskift ved f.eks. en punktering, dette er vel ikke akkurat lagervare i hvilken som helst dekkbutikk rundt omkring regner jeg med ?

Fargekombinasjon. Begge de nevnt over har svart eksteriør og (tilnærmet) hvitt interiør. Selv om jeg i utgangspunktet har mest lyst på en mørk blå (med lyst interiør) må jeg jo innrømme at dette ser veldig lekkert ut. Ihvertfall når det er rent... Det store spørsmålstegnet er om det er for mye jobb, spesielt med tanke på at jeg har planer om å bruke bilen hele året og (mer eller mindre) til hverdags. Samtidig kan vel det meste løses med litt ekstra innsats og gode bilpleieprodukter.

Utstyrsnivå. Hva mener dere er "obligatorisk" utstyr på denne ? Selv vil jeg vel si at M-pakke med adaptivt understell og sportsseter er et absolutt minimum, samtidig er det jo veldig mye "kjekt å ha" på den første nevnt over f.eks. :) Den må vel være ekstremt bra utstyrt så vidt jeg kan bedømme, og det til en ganske grei pris i forhold til andre på markedet ? Ellers synes jeg en del av de som ligger ute nå er virker å være ganske sparsommelig utrustet, adaptivt understell og sportsseter f.eks. er det langt imellom.

Import. Vil det være noe å tjene på å importere en slik bil fra f.eks. Tyskland ? Jeg har fulgt med litt en stund på mobile.de, og tror ærlig talt det vil bli veldig problematisk å finne et like godt utrustet bil som den over og med riktig farge (mørk blå). Da heller jeg litt mot å heller velge en meget godt utrustet bil selv om jeg i utgangspunktet ikke har mest lyst på en svart bil. Slik jeg ser det er det en stor ulempe med import at man ikke får sett bilen først og må vente i ukesvis på å få den levert.

Ellers noen spesielle ting man bør være oppmerksom på når man ser på en slik ?
Last edited by THB on 03 Dec 2013 16:36, edited 2 times in total.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
PeR4
Posts: 431
Joined: 11 Jun 2010 12:49
Location: Oslo

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by PeR4 »

Registrer deg og still spørsmålet her..? : http://bmwccn.no/forum/
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Ok, takk, prøver det :)
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Denne kanskje? :) http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42728813

Felgene er vel muligens litt i overkant men... Dette er vel alltids noe det er rom for å forhandle litt rundt regner jeg med, vil jo også ha behov for et ekstra felgsett når planen er å bruke bilen hele året.

Må si det frister litt med en såkalt "BMW Premium Selection" bil med bl.a. 2 års garanti. Spesielt når prisforskjellen sammenlignet med en 1 år eldre bil med den dobbelte kjørelengden og uten garanti fra privatperson er bare 30.000 kr.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by hmhaga »

Er ikke Z4 en nedgradering i forhold til S2000, mht motor og kjøreegenskaper?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Tja, når det gjelder motor kan du kanskje si det, den kanskje 5% av tiden bak rattet man faktisk ligger over 6.000 rpm... "Problemet" med VTEC slik jeg ser det er at det resten av tiden er som en ganske ordinær bil å kjøre. I praksis er det også bare 0,3 sekund forskjell fra 0-100 km/t på S2000 (6,4) og Z4 med manuell kasse (6,7), og etter å ha prøvekjørt BMWen vil jeg si den virket vel så sprek, og uten at den må tynes på turtall på samme måte for at det skal gå unna.

Kjøreegenskaper har vel aldri S2000 vært spesielt godt kjent for, det er vel heller det at de ikke står helt i stil med motor og girkasse som det ofte klages på. Og det må jeg vel egentlig si meg enig i, etter å ha kommet fra 4 år med en Lotus Elise...

Hovedårsaken til at jeg bytter er at jeg etter 8 år med sommerbil + vinterbil nå har lyst på noe som også fungerer greit som helårsbil, samtidig som jeg fortsatt har lyst på cab. Da blir Z4 med ståltak det opplagte og mer eller mindre eneste valget slik jeg ser det (SLK er for lite sportslig), I tillegg til at jeg etter 4 år med S2000 rett og slett har lyst på noe nytt og annerledes.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Her er forresten enda en "karmesin" rød Z4: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42734742

Minst like bra utstyrt, og med litt mer smakfulle felger etter min smak, men med bare 3 måneders garanti i stedet for 24 måneder som den over. Hadde forøvrig aldri hørt om merket Polarwheels før, men ser nå at de faktisk er norskproduserte i Porsgrunn og designet av Bård Eker. Ganske stilig design egentlig, og lett og holde rene.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Denne kan kanskje være aktuell: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42855998

Prisen ble satt ned med 20.000 kr nå i dag og begynner nå å bli fristende ned mot 350.000 kr. Helt riktig fargekombinasjon etter min smak, og utstyrsnivået er også veldig bra. Billigste 2. generasjon Z4 jeg har sett på Finn til nå. Så da er det store spørsmålet hvorfor den har ligget ute siden starten av juni uten å ha blitt solgt... Kan vel ikke være bare at den har gått 20-30.000 km lenger enn en del av de andre på markedet.

Har fått tilbud på en tilsvarende bil fra BMW i Tyskland (2009, samme fargekombinasjon) på 429.000 kr ferdig registrert og levert Trondheim, og den mangler bi-xenon i tillegg til at både front- og bakfanger er skiftet og en dør og et panser er opplakkert... Da synes jeg en prisforskjell på 70.000 kr (minst) sammenlignet med å kjøpe privat blir mye. Og den i Tyskland er (selvsagt) uten vinterdekk og -felger også, fort minst 10.000 kr der også.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
User avatar
Morten H
Posts: 965
Joined: 26 Jul 2005 23:41
Location: Skedsmokorset

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by Morten H »

THB wrote:Denne kan kanskje være aktuell: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42855998

Prisen ble satt ned med 20.000 kr nå i dag og begynner nå å bli fristende ned mot 350.000 kr. Helt riktig fargekombinasjon etter min smak, og utstyrsnivået er også veldig bra. Billigste 2. generasjon Z4 jeg har sett på Finn til nå. Så da er det store spørsmålet hvorfor den har ligget ute siden starten av juni uten å ha blitt solgt... Kan vel ikke være bare at den har gått 20-30.000 km lenger enn en del av de andre på markedet.
Tror HVIT Skinn interiør (blir fort merker ?) drar ned prisen og at den "kan " ha div parkerings bulker om den parkeres i det område den er avbildet ?

Ang dekk, så gir de omtrent bort PUNKTERINGSFRIE dekk på BMW fora, da det er IKKE behagelig å kjøre med på vei (Sporer og Støyer), så om du/selger sender/ønsker Nye dekk, så
gå for et bra merke dekk som ikke er RUN FLAT :wink:

Se etter en med Garanti og Service hefte med stempel fra Merkeforhandler eller BMW kjenner/Guru verk.
MORRSOMERE Å KJØRE FORT I EN MOTORSVAK BIL, EN SAKTE I EN BIL MED MASSE HESTER !!
Subaru Levorg 1.6 GT-S 2016mod.
Subaru Impreza 1.6 TS 2004mod.

Medlem:3325
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by rayb »

Morten H wrote: Tror HVIT Skinn interiør (blir fort merker ?) drar ned prisen
Det tror jeg også ofr hva det mått være verd.
Tyrkiske borde.... uhm, hvite skinnseter er muligens et problem grunnet at det lett blir stygt/merket (som Morten sier). OG så det er ikke 1988 lenger ;)

Slike seter var det som i sin tid holdt meg fra å bli Porsche-eier for noen år siden, men det er en annen historie..... :wink:
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Kan vel kanskje være det ja, men har også sett flere med tilsvarende interiør bli solgt i det siste, bl.a. en 3,5 biturbo med akkurat samme fargekombinasjon som bare lå ute noen få dager før den ble solgt tidligere i uka. Men det er vel kanskje en del som vil være litt skeptiske ja. Når det er sagt så var det faktisk den samme fargekombinasjonen som ble brukt ved lanseringen av bilen i Z4, så BMW selv synes tydeligvis at den er fin :)

Det er fullt servicehefte på bilen.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
andreas
Posts: 116
Joined: 15 Dec 2009 16:08

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by andreas »

Den er det bare å kjøpe! Nå er jeg litt inhabil i og med at det er en kompis av meg sin bil.
Jeg jobber med Bmw og har tidliggere hatt en z4 med det samme interiøret. Solgt den lett. Noe du lurer då er det bare å spørre meg. Har hatt sånn bil og kjenner denne bilen godt også. Den har vært på isbanekjøring med nsk!
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by NoBrain »

Hvis jeg hadde valgt lyst skinninteriør så hadde jeg i det minste forseglet det med en beskyttelse som gjør det enklere å holde rent og som sørger for at farge ikke smitter over fra klær. Selv bruker jeg et produkt som heter Gtechniq L1 Leather Guard på skinnsetene i Elisen.
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Ja, det er nok en forutsetning. Så bra ut det produktet der ja.
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
THB
Posts: 1037
Joined: 03 May 2004 15:34
Location: Trondheim
Contact:

Re: BMW Z4 (sDrive23i)

Post by THB »

Denne er vel nå (etter å ha blitt satt ned 40.000 kr for noen timer siden) den rimeligste sDrive35i som har vært til salgs her til lands såvidt jeg vet. Synd den er svart og mangler navigasjon/iDrive, ellers kunne det kanskje vært verdt å strekke budsjettet litt... :)
Trond Håvard Bjørgum
2015 Mini Cooper S (2018-)

X - 2010 BMW Z4 sDrive23i (2013-2018)
X - 2002 Honda S2000 (2009-2013)
X - 2001 Lotus Elise S2 (2005-2009)
X - 1992 Honda Prelude 2.0i (2001-2005)
X - 1986 Toyota MR2 (1999-2001)
Post Reply