Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Post by Yukikaze »

Hei,

i jakten på min første sportsbil er det noe virkelig eksotisk som lokker. "Problemet" er at den må importeres fra Japan. Jeg har henvendt meg til Tom i LMK og fått en grei guide på hvordan en søknad bør være, men eg jeg lurer på om noen her har erfaring med slik dispensasjon? Er det slik at The Road Being godtar LMK's "Godkjent" helt uten å stille spørsmål eller kan de legge visse forutsetninger til grunn som ombygging av lykter (de sitter som kjent på feil side i Japan)?

Er det andre instanser som kan være behjelpelige? Jeg tipper LMK er hyggelige entusiaster, men japanske 90-talls biler er kanskje ikke like populært hos dem med tanke på alle henvendelsene de sikkert har fått om Skyline osv.
SVX - VTD
User avatar
alfheim
Posts: 637
Joined: 05 Mar 2003 17:07
Location: Oslo

Re: Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Post by alfheim »

Dette kan jeg desverre lite om, men jeg føler meg helt trygg på at vegvesnet ikke på noen som helst måte føler seg forpliktet av hva LMK måtte mene.

Det beste er nok å ta kontakt med vegvesnet, og prøve å få noen der til å uttale seg. Men meg bekjent er det vanskelig å få noe bekreftet på forhånd, og man ender som oftest i utalelser a la "du får vise den da, så får vi se" noe som ikke er så nyttig når det man driver med er å vurdere om noe skal fraktes halve verden rundt for så å momses inn.

Men uansett vil nok mitt beste tips være å finne en venn i vegvesnet, det er vel drammen heller haugesund som står for denne typen vurderinger.
Erling Alfheim
Lotus 340R - Upraktisk leke
Ferrari 458 2010 - Ikke så upraktisk leke
Tesla P85D - Tja, radiobil?
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Post by Yukikaze »

Takk for svar.

Jeg har blandet erfaring med Vesenet, det har vært veldig enten-eller. De jeg har støtt på som er av godt kaliber har til gjengjeld vært nesten like hyggelige og dyktige som kemneren :) Misforstå meg rett, de er som regel svært hyggelige og dyktige hos kemneren :D Problemet er jo når man støter på dem som er like hyggelige og dyktige som dem i barnehageadministasjonen. Og Vesenet er jo statlig, ikke kommunalt...

Til øvrig informasjon er bilen jeg sikler på en Kei-Car, altså et lite knøtt på 3.2 meter og 720kg. Da kommer de 47 kilowattene veldig godt med! Tror jeg best kan beskrive konseptet som en svært, svært, liten MR2 mk1, bare uendelig mye bedre styling.

Mazda Autozam AZ-1.
SVX - VTD
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Post by webmaster »

Hehe, den var liten ja!

Image
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
User avatar
rayb
Posts: 994
Joined: 11 Jul 2005 14:00

Re: Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Post by rayb »

webmaster wrote:Hehe, den var liten ja!

Image
.....en at stylingen var bedre enn MR2 er jeg sterkt uenig i. Forøvrig den første bilen jeg kan huske å ha sett som får en Elise el. til å se ut som en ordentlig bil?

Det er vel to måter å gjør dette på:

1.15 som sier at en bil registrert utenfor EU kan registreres i Norge forutsatt at den er i samme stand som den forlot fabrikken. Det vanskeligste blir kanskje å skaffe dokumentasjon på motoreffekt?

1.19 som er unntak for kjøretøy med motorhistorisk betydning. Her er reglene noe slapppere mht modifiseringer, men jeg er litt usikker på hva andre krav er.

Jeg brukte Statens Vegvesen i Hafslund (Sarpsborg) til å 1.15-registrerte min bil og de var ryddige og profesjonelle å ha med å gjøre.
x-1987 MR2 MK 1 NA
x-1988 MR2 MK 1 SC
2008 Exige S240
https://www.facebook.com/BaastadPhotography/

Why I drive a Lotus?
Because rather than following the crowd I decided to draw one of my own....
User avatar
Yukikaze
Posts: 126
Joined: 28 Feb 2012 21:15

Re: Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Post by Yukikaze »

Ah, takk rayb. Om det blir denne, så blir den jo kjøpt "sertifisert" fra Japan, skulle ikke forundre meg om slike forhold er en del av sertifikatet. Må sikkert betale for oversettelse..

Ang stylingen, så er jo smaken som baken. Og jeg liker jo flere av utgavene til MR2, kanskje bare ikke den 355-kopien :)
SVX - VTD
User avatar
NoBrain
Posts: 687
Joined: 18 Sep 2003 14:43

Re: Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Post by NoBrain »

Personlig så har jeg liten forhold til størrelsen på en GMC, så kanskje dette er et bedre sammenlikningsbilde:

Image

Ooooppps. Det var bildet under jeg mente sammenliknet med en BMW 1-serie coupe :lol:

Image

Hentet fra http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... rage/page2 som det opprinnelige bildet postet av webmaster synes å være fra :wink:

Et annet sammenlikningsbilde med Fiat 500:

Image

Uansett en søt liten sak :)
Medlem av banekomiteen i NSK, samt moderator på forumet.
2014 BMW 116i M Sport (entusiastbil)
1997 Subaru Impreza STI v3 Type R (isbanebil)
User avatar
Anders Gullstein
Posts: 616
Joined: 14 Apr 2005 15:49
Location: Tønsberg

Re: Dispensasjo på motorhistorisk grunnlag

Post by Anders Gullstein »

Jeg er litt spent på denne saken selv. Er mange drømmebiler fra gamle dager jeg har lyst på som kun er å oppdrive i Japan. Den lille Mazda´n du ser på er jo uimotståelig kul :) . Jeg har en som er lett stylet på GT5 og synes den er en liten sjarmis! Likte bildet der den står sammen med Fiat´n, det setter virkelig perspektiv på størrelsen. Denne bilen tror jeg er hysterisk morsom på gamle Drammensvei mellom Hønefoss og Drammen!
Livet er for kort for kjedelige biler!

86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....

04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter

06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
Post Reply