Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by hmhaga »

Lotus Elise (og til dels Porsche Boxster) er den første bilen jeg har hatt, der behovet for å gjøre oppgraderinger ikke meldte seg bare dager etter innkjøpet. Som oftest er det hjuloppheng og bremser jeg har gått løs på, men her synes jeg originalt oppsett fungerer veldig bra - både på bane og vei. Men noe er det jo fikse på, ettersom Lotus har gjort noen kompromisser andre steder.

Gode oppgraderinger
  • Ny vindusvisker med integrert spyler (Eliseparts). Endelig ren frontrute, og spyler og pusser som arbeider på mer enn 25% av ruta.
  • Nytt nedre motorfeste (Bunnpanne-Chassis). Synes det var for mye slakk i drivverket når man gikk av/på gassen, og ved å rikse litt i motoren ble mine mistanker bekreftet - her var det alt for slafsete gummi. Bilen føltes livligere etterpå, og kjøregleden økte. Men en del mer støy i kupeen, spesielt fra lave turtall
  • Nye tykkere dørlåsbolter/pinner. De originale er feildimensjonert (!), i min var det et salig leven i humpene da dørene slo i humpene
  • Duralac på alle chassisbolter som er skrudd ut/inn. Fungerer som enkel skruelåsing og forhinder i tillegg korrosjon (pga overgang alu/annet metall)
  • Innsugskit. Ga litt hissigere innsugslyd ("snerr"), som kler bilen. Ingen effektgevinst...
Dårlige "oppgraderinger"
  • Quick-release kit for servicedeksler og diffusor/deksler under motor. Samme kit hos Sector111 og Eliseparts - for noe søppel. Mye enklere å få plass dekslene under bilen uten å stresse med å få i låsepinnene. Så dessuten ordentlig "hjemmemekk" ut på bilen.
  • Sportseksos. Fikk øresus og hodeverk - men ingen effektgevinst.
Oppgraderinger "på hylla" (venter på montering)
  • Ekstra brakett for å stive av original brakett for slavepumpe til clutch, ref tråden til Jørn. Ikke montert da den er litt dårlig gjennomført, blir veldig dårlig klaring til tynne alurør for kjølevann (!). Må modifiseres litt...
  • Anti-tizz brakett. Låser fast nedre del av eksosmanifold, for å unngå vibrasjoner/støy når man går av/på gass. Ulyder er det verste jeg vet, og de forplanter seg jo effektivt i Elise.
  • Koble ut vanvittig plagsom original startsperre og alarm.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by webmaster »

Bra liste. :-) Vedr den braketten til clutch-slaven: Elise-shop har en bedre utgave, der det er skjært ut til vannrøret. Har bestilt fra Eliseparts og skla modifisere den til å bli lik den til Elise-shop.

Ellers har jeg en ekstra anti-tizzbrakett hvis noen trenger, den passet nemlig ikke min S1 etter at jeg skiftet til S2 manifold...:-) Apropos - passer den på din S2, da, hmhaga?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by Elise_type_79 »

Det meste av oppgraderinger er vel å karakteriere som unyttige.
Har nå ikke stoppet meg fra 5 siffrede beløp.

Vil trekke frem et bra produkt som jeg vil anbefale til alle som kjører med orginal luftfilter eller et åpent K/N filter.
Bytt til Hurricane innsugs og filter løsning. Kongle lyd og sikkert litt mer pulver på kjøpet.

Motor: Skal du ha mer pulver så det merkes, hopp rett på en Honda S/C eller Audi turbo.

Ellers kan en standard K serie motor trimmes opp til 150-160hk (m alle deler som innsug, eksosanlegg, 4-2-1 eksos manifoil, 52mm TB) på standard ECU og standard injectorer med porting og skarpere kammer. Da kommer topp effekt på topp turtall 7000 rpm.
Skal du ha mer effekt enn dette så blir det dyre hester.
Vil uansett anbefale å bruke de litt mildere Piper 270 kammene i forhold til 633 for å beholde mer av momentet på lavere turtall og samtidig få mer sprut mot turtallsperra i forhold til orginalt. Koster 20 lapper ferdig i bilen i England.

Støtdempere/fjærer. Nitron har justerbare, jeg har disse men ikke skrudd en eneste runde på dem etter innstilling fra spesialist. Usikker på om jeg ville merket forskjell på disse og noen ettermarked S2 Bilsteins som mange bytter til når Koni`ene går ut på dato.
When in doubt, flat out!
Shadow_iX
Posts: 1005
Joined: 27 Mar 2003 18:19

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by Shadow_iX »

Eneste det jeg ser etter er forings sett til pedalboks, og giroverføringen (den delen som er inne i kupeen) samt nye gummilister til taket, og dører.

Si gjerne ifra om dere finner no sånt, jeg har rota bort URL til han som solgte alt slik for alt for lenge siden. (han hadde og vettuge priser, spes på gummilister)
Helt vanlig NSK medlem.
Kenneth(tm) #2845 / MSN: nad_freak@hotmail.com / '02 Ellise
NSK Terminliste her!
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by hmhaga »

Vurderer faktisk å fjerne innsugskit igjen, da jeg får øresus ved mye gasspådrag (!). Hvis jeg skal veie hørselen opp mot 1 stk luftfilter som gir null effektgevinst, så tror jeg jammen at jeg beholder hørselen i stedet. På turtallsområdet der et innsugskit normalt skal gi "Musikk for ørene" i en sportsbil, låter jo uansett K-motoren som en seigpint katt. Men hadde enda innsuget vært på motsatt side, og ikke rett bak hodet....

Noen som har erfaring med coilover vs Bilstein S2 dempere? Synes at min S2 gir veldig mye etter på dårlig underlag, skal ikke så mye til før demperne bunner og det smeller fælt i bilen. Km.stand er bare 40.000, så demperne burde ikke være slitne på en god stund enda.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Elise_type_79
Posts: 68
Joined: 26 Oct 2011 14:16

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by Elise_type_79 »

Haha, innsugs lyd er musikk. Ta ut høreapparatet
Jeg har nevnte innsug, sportseksos, de-cat, og kammer med forholdsvis ville vinkler og løft som krever sine 8000rpm.

Der er det lyd! På tranportetapper bruker jeg hørselvern.
When in doubt, flat out!
User avatar
hagenisse
Posts: 1009
Joined: 04 May 2008 20:44
Location: HEIA DRAMMEN!
Contact:

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by hagenisse »

hmhaga wrote: Km.stand er bare 40.000, så demperne burde ikke være slitne på en god stund enda.
Hah!

Orginaldemperne på Z3n var greit modne for utbytting på 50.000. HR-coiloverne jeg så hadde levde ikke 20.000, og KW-settet som har stått på nå under 30.000 er heller ikke på topp lengre.
Linder
Posts: 147
Joined: 09 Sep 2008 10:37
Location: Mo i Rana

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by Linder »

Kommer jo veldig ann på bruk/bosted. Dempere kan fint holde seg spreke 100 000 km dersom de ikke bane eller storbykjøres for mye, men enig i at de ofte er slitt lenge før folk tror det. Er jo ikke uvanlig at folk kjører 2-300 000 km på støtdempere
Nissan S13 Racing til salgs
Honda ITR DC5 Type-R
Andrè Linder
User avatar
hmhaga
Posts: 948
Joined: 14 May 2003 23:25
Location: Hallingby

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by hmhaga »

Eliseparts selger mye skrot altså! :roll:

Hurricane innsugskit føres over på "unyttige" oppgraderinger, i hvert fall med standard motor. Innsugslyd er nå en ting, men ved kjøring i jevn hastighet så forplanter det seg en "blikkbokslyd" i kupeen som er ganske ubehagelig (på engelsk kaldt "droning"). Deilig å få bort det levenet. Jeg modifiserte i stedet original luftfilterboks litt, slik at den ikke suger varm luft fra motorrommet (!), men i stedet fra luftinntaket på siden av bilen (lånte slangen fra Hurricane-kit).

Nye dørlåsbolter/pinner fungerte heller ikke etter hensikten, ettersom selve dørlåsen i døra også blir slitt. Midlertidig løsning er tape over pinnene, som gjør at mekanismen ikke rakler, men her må jeg finne en permanent løsning.

"Slave cylinder support" skal stive av innfestingen til slavesylinderen til clutchen. Her har jo Lotus designet seriøs leamikk, men Elise Parts har ikke gjort det noe bedre - da braketten deres ikke passer uten å frese bort nesten alt godset i den (for å gå klar av kjøleslangene). Altså sånn passe bortkastet den også.

"Quick shift kit" og "gear linkage kit" fra samme leverandør er heller ikke noe å rope hurra for. Nylatron-foringene hadde feil toleranser og passet ikke i bilen, gjengene på girspaken var utført feil (girkulen passet ikke) og ferdig montert så medfører den kortere girspaken at selve girskiftet blir for tungt. Jaja, i hvert fall så forsvant det noen millimeter slark. Resten av "uføret" må nok tilskrives girboksen fra Rover, som ikke akkurat har "that Honda feeling".
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
User avatar
webmaster
Site Admin
Posts: 5725
Joined: 28 Feb 2003 14:25
Location: Strømmen
Contact:

Re: Lotus Elise. Nyttige og unyttige oppgraderinger

Post by webmaster »

Alt dette passet veldig fint på min...:-)
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...:-D) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Post Reply