Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
- HF-mx5turbo
- Posts: 309
- Joined: 29 Nov 2003 22:55
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Effekt kan ordnes på sikt . mulig senere modeller har mer effekt og( og mindre vettug pris ). Viktigste er at noen faktisk gidder å lage bakhjulsdrevne biler hvor fokuset har vært at den skal være gøyal og ha fornuftige kjøreegenskaper.
Tipper ettermarkedet til denne bilen blir enormt, og alle endringer man kunne ønske seg noensnne, blir helt sikkert tilgjengelige.
ser ikke noen negative sider ved dette jeg. bra toyota får noe på lista som man kanskje ikke sovner momentant av også..
Tipper ettermarkedet til denne bilen blir enormt, og alle endringer man kunne ønske seg noensnne, blir helt sikkert tilgjengelige.
ser ikke noen negative sider ved dette jeg. bra toyota får noe på lista som man kanskje ikke sovner momentant av også..
07' 325d coupe
92' MX5
92' MX5
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Hittil så har det vært relativt få biler å velge i med tak, bakhjulsdrift og ellers egnet for banelek. Denne bilen vil om noen år være meget aktuell for meg i stedenfor en 22 år gammel BMW E30, den har det meste av fordeler untatt produksjonsåret. Dwnforce er fremmedord og gassoppslipp/bremsing i sving er innbydelse til dans. Vannvittig morro ift å kjøre dagens moderne sportsbiler. De har for mye elektronisk mellom sjåføren og dekkene til at de kan tilby samme opplevelse. Når det fungerer: mestring. Sikrere, raskere, mer komfortablet - ja absolutt, men ikke like morro.
Husker et intervju med Bolneset for mange år tilbake der han kommenterte sin rallycrossbil. Hver vår var han livredd i bilen pga den voldsomme aksen(enda flere Nm/hk enn fjorårets utgave), litt utpå vårsesongen så ønsket han mere effekt.
Akkurat samme opplevelsen har jeg hatt med motorsykler som bruker rundt 3 sekunder til 100. Aksen venner man seg til og tar som en selvfølge, mens gode "mekaniske" sving- og bremseegenskaper er like herlige i hver svingkombinasjon. De gleder man seg over hele tiden.
Husker et intervju med Bolneset for mange år tilbake der han kommenterte sin rallycrossbil. Hver vår var han livredd i bilen pga den voldsomme aksen(enda flere Nm/hk enn fjorårets utgave), litt utpå vårsesongen så ønsket han mere effekt.
Akkurat samme opplevelsen har jeg hatt med motorsykler som bruker rundt 3 sekunder til 100. Aksen venner man seg til og tar som en selvfølge, mens gode "mekaniske" sving- og bremseegenskaper er like herlige i hver svingkombinasjon. De gleder man seg over hele tiden.
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Hvis det faktisk er Subaru som har stått for mesteparten av "engineeringen", så har det skjedd en liten revolusjon. Må være noen mennesker med nye ideer som har sluppet til. Min største innvending mot Subaru har alltid vært en heller dvask kjøreopplevelse, spesielt styringen. For mye slakk rundt nullpunktet, veldig lite tilbakemeldinger og alt for lat utveksling. Mulig å fikse på, men burde vært gjort fra fabrikk.
Andre forbedringer:
Endelig snudd innsug/gasspjeld riktig vei.
Plast/komposittinnsug som senker vekten og reduserer oppvarming av innsugsluft.
Flyttet batteriet (hvor er logikken i å ha det hengende over venstre forhjul?)
Senket motoren og flyttet lenger bakover, lavere bunnpanne og manifold (her regner jeg med at mangel på AWD forenkler mye, er jo begrenset hvor mye vinkel det kan være på drivakslingene.
Synd at de ikke satset på litt mer påkostet hjuloppheng, kunne jo ha valgt dual wishbone og ordentlig multilink bak (ref 80-90 talls Honda). Men den ser jo leken ut, ligger noen videoer fra banekjøring der man ser at rompa løsner når man bremser eller gir gass i sving.
Andre forbedringer:
Endelig snudd innsug/gasspjeld riktig vei.
Plast/komposittinnsug som senker vekten og reduserer oppvarming av innsugsluft.
Flyttet batteriet (hvor er logikken i å ha det hengende over venstre forhjul?)
Senket motoren og flyttet lenger bakover, lavere bunnpanne og manifold (her regner jeg med at mangel på AWD forenkler mye, er jo begrenset hvor mye vinkel det kan være på drivakslingene.
Synd at de ikke satset på litt mer påkostet hjuloppheng, kunne jo ha valgt dual wishbone og ordentlig multilink bak (ref 80-90 talls Honda). Men den ser jo leken ut, ligger noen videoer fra banekjøring der man ser at rompa løsner når man bremser eller gir gass i sving.
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Godt denne sportsbilen kommer med Automat og F1 giring, tenk om man måtte rørt med stanga for å gire.
http://www.youtube.com/watch?v=EKrh7wfw ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=EKrh7wfw ... re=related
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Hvem har sagt at det er bedre med dual wishbone enn MacPherson struts foran?hmhaga wrote:Synd at de ikke satset på litt mer påkostet hjuloppheng, kunne jo ha valgt dual wishbone og ordentlig multilink bak (ref 80-90 talls Honda).
Dual wishbone er tyngre og mer kompleks. Noen fordeler er det om man har en bil som krenger mye. Men i mange sportsbiler er det litt annerledes. Som alle porscher, inkludert racing-utgaven RSR har MacPherson struts foran. De er også billigere å gjøre service på med så få bevegelige deler...
Multilink bak kan nok være en bra ide på mange måter, men det virker å være en litt overkomplisert løsning om man ikke er opptatt av ultimat komfort. De er vanskelige å tune geometrien på uten avansert simuleringssoftware. Så fordeler og ulemper går hånd i hånd. Keep it simple sier jeg
2001 Impreza "pure racing edition" (racingbilen)
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
2012 Bmw 330xD m-sport
x 2005 Smart roadster coupe (sportsbilen) solgt
http://altibildeler.no
- Anders Gullstein
- Posts: 616
- Joined: 14 Apr 2005 15:49
- Location: Tønsberg
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Heldigvis ekstrautstyr som fint kan legges til side. Sikkert for å treffe bra på det amerikanske markedet. Huser MR2 og Honda NSX kom med automatgir option også, hvem i huleste vil ha slikt på en sånn bil?Iceman wrote:Godt denne sportsbilen kommer med Automat og F1 giring, tenk om man måtte rørt med stanga for å gire.
http://www.youtube.com/watch?v=EKrh7wfw ... re=related
Livet er for kort for kjedelige biler!
86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....
04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter
06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
86 Toyota MR2 til å ta alle kronglette omveier.....
04 Subaru Impreza 2,0 GX til daglig og moro på vinter
06 Toyota Avensis 1,6 stv til fruen
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Enda mere info her:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... cpJHw1sFfk
Må bare lære språket først..
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... cpJHw1sFfk
Må bare lære språket først..
Odd Goderstad
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2
- Svein Erling
- Posts: 466
- Joined: 04 Mar 2003 23:58
- Location: Trondhjæm
- Contact:
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Sammenligning med Toyota Sports 800 (som muligens var verdens første produksjonstarga da den ble lansert i 1965, Porsche 911 Targa ble lansert i 1966):
http://www.youtube.com/watch?v=rZnvi91JhBE
http://www.youtube.com/watch?v=rZnvi91JhBE
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Du skal ikke under- (eller over-)vurdere amerikanernes noe sære smak og behag når det gjelder kjøretøyer. Chip Foose selger/bygger "kit car replicas", deriblant en Gallardo Spyder med automatkasse. Du får den enten med MR2 Mk3 som donor eller på et hjemmesnekra rørrammechassis med motoren og kassa fra BMW 760Anders Gullstein wrote:Heldigvis ekstrautstyr som fint kan legges til side. Sikkert for å treffe bra på det amerikanske markedet. Huser MR2 og Honda NSX kom med automatgir option også, hvem i huleste vil ha slikt på en sånn bil?
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Hvem blir førstemann her til å kjøpe en sånn?
Jørn G. Innset, registerfører MR2-registeret. MR2 mk1 '87 (godt modifisert...) - Lotus Exige S2 '07 - http://www.mr2.no - http://www.lotusexige.no
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
Synes 450.000++ er for mye for en japsebil/lekebil. Men Impreza'n avgår sannsynligvis med rustdøden om 2-3 år (snufs...), da satser jeg på at det er gunstige priser på import av BRZ/FT86.webmaster wrote:Hvem blir førstemann her til å kjøpe en sånn?
Leketøy: '03 Corvette C5 Z06 '92 Suzuki Bandit 400
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Familie: '10 Mercedes R350 '12 Citroen C3
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
hmhaga wrote:Synes 450.000++ er for mye for en japsebil/lekebil. Men Impreza'n avgår sannsynligvis med rustdøden om 2-3 år (snufs...), da satser jeg på at det er gunstige priser på import av BRZ/FT86.webmaster wrote:Hvem blir førstemann her til å kjøpe en sånn?
Venter med å kjøpe BRZen, til jeg ser hva som skjer med verdens bilmarked litt fram i tid.
Kina produserte i 2011 18,418,876.mill biler, og dette tallet vil bare stige år etter år.
Jeg tror dette vil skape en konkurranse i bilmarkedet, noe som igjen gjør at prisene synker i lengden. (lov å håpe)
Japan produsete i 2008 11,563,629.mill biler, mens i 2011 produserte de bare 8,398,654. Mill biler.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Re: Toyota ft86.Noen som vet mere om denne?
I helga leste jeg et eller annet sted at for tiden så selges nye biler med betydelig rabatt i Europa. Dette skjer blant annet ved at bilindustrien i Europa fikk støtte via svært billig lån, ikke direkte fra myndighetene, men indirekte via banker som igjen fikk lån fra staten med tilnærmet 0 i renter. Ca 10 % overkapasitet på produksjonen mente de. Signaleffekten ved nedlegging av 10 % av kapasiteten er uønsket av politikerne. Dette gjelder kanskje for Japan også??
Kan dette medføre at FT86 eller BRZ faller raskt i pris og blir et hyggelig alternativ som bruktimport til annerledeslandet
Kan dette medføre at FT86 eller BRZ faller raskt i pris og blir et hyggelig alternativ som bruktimport til annerledeslandet
Ariel Atom, BMW E30 318is og E30 330i