Lønner det seg å reparere før salg??

Her diskuteres alt som er av sportsvogner! Tidligere temaer fra den nå nedlagte delen GPP er også lagt inn her.

Moderators: inge, NoBrain

Post Reply
Jone

Lønner det seg å reparere før salg??

Post by Jone »

Frontruta på barchetta'n er ganske så slitt, og trenger å byttes.
Spørsmålet er om jeg bør gjøre dette før jeg selger bilen, eller om
det ikke vil svare seg økonomisk?

Har samme problemstillingen med A/C, der det berømte røret har
brukket av. Det må settes på nytt, og kjølevæske må fylles på. Total
kostnad anslått til ca 6000 av merkeverksted.

Hva mener dere? Vil det svare seg å utbedre disse manglene før et
salg, eller bør jeg drite i det? Er usikker på om frontruta kan
dekkes av glassforsikring, men uansett må jeg ut med en egenandel (i
mitt tilfelle 2000kr).

-jone
Torkel

Reparere før salg?

Post by Torkel »

Frontruten ville jeg byttet hvis den ikke går gjennom PKK pga stensprut etc, men det er jo normalt at frontruten på en brukt bil ikke er å anse som ny. Endel mindre riper etc. ville jeg derfor ikke brydd meg om.
Bytte tar du på forsikringen, koster fra 1500-2000 kr. i egenandel.

A/C ville jeg fått reparert hvis det var en bil hvor A/C var påkrevd, men Barchettaen er jo en cab og man greier seg fint uten A/C i den. Derfor ville jeg nok enkelt og greit avertert den uten A/C, evt. med merknad om "mulighet for A/C mot en kostnad på ca. 6000 kr."
Jone

Re: Reparere før salg?

Post by Jone »

Tror jeg lar ruta være, kan evt være med i en deal ved evt. eierskifte...

God idê med A/C'en, orker ikke styre med å reparere en bil jeg (desverre) må kvitte meg med....
User avatar
scimitar
Posts: 67
Joined: 28 Feb 2003 16:21
Location: Oslo

Post by scimitar »

Jeg er av den oppfattning at man får mest for en bil som er i orden.
Folk har lett får å tro at man ikke tar vare på kjøretøyet sitt hvis du lar den forfalle. Bruktbil markedet er ikke selgers her i Oslo nå, det er nesten helt dødt.Bra får de som skal kjøpe katastrofalt for selger. Cabriolet er alltid tungsolgt men på våren og sommeren er det noe bedre. Jeg har Cab nå på 6 året på rad, ser ingen grunn til og slutte nå
8)
Torkel

Re: Reparere før salg?

Post by Torkel »

Hvis to hovedsakelig like biler er likt priset så vil man naturligvis velge den bilen som har mest utstyr og er best holdt. Defekt A/C er imidlertid en vanlig feil på Barchettaen, det har egentlig ingenting med dårlig/godt vedlikehold å gjøre men en prod. feil (vibrasjoner gjør at røret ryker).
A/C er nok ikke det man vil savne mest i en cab., og hvis prisen er viktig (det er den jo ofte) så er det ikke umulig at kjøper går for bilen uten A/C hvis den f.eks. ligger 10.000 kr. lavere i pris enn tilsvarende bil med A/C -forutsatt at de ellers er i like god stand, har gått like langt/er like gamle etc. Slik Barchetta-markedet er nå så tror jeg faktisk man kan ha vel så gode sjanser for å selge en veldig rimelig bil uten A/C, enn en litt dyrere med A/C. Det er dessverre mange biler til salgs, og de fleste sorterer på pris. Har man latt være å reparere feilen før salg så har man vel kanskje større mulighet til å diskutere prisen enn hvis man har kostet på den mye før salg (da vil man jo gjerne også ha igjen hva man har kostet på bilen). Jeg tror en grei løsning er at man tilbyr to priser, en uten A/C og en med.
Post Reply